Makares syn på "nyskapande"?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
OK, först och främst: Jag är inte ute efter att skapa, fortsätta eller eskalera någon biff här. Jag vill bara prata om begreppet "nyskapande" ur en ren producentvinkel snarare än ur en konsumentvinkel. Jag skriver här enbart utifrån mitt eget perspektiv, och har verkligen inga objektiva anspråk eller så.

Så. Vi har diskuterat "nyskapande" på forumet. Igen. Och jag har gått och funderat rätt mycket på det, framför allt ur just skaparperspektiv.

FÖR MIG är jakten på det "nyskapande" i stort sett enbart destruktiv. Det är min största road block, den värsta blockering min kreativitet kan få. "Nej, det är inte tillräckligt nyskapande" är nog det som hindrat mig från att skapa flest saker. Flest rollpersoner absolut, men också äventyr. Säkert hela rollspel också. Det är bara när jag lyckas uppbåda tillräckligt med energi för att trycka undan den tanken som jag överhuvudtaget lyckas skriva äventyr. Det är iaf delvis därför mina spel mest har grundböcker, och nästan inga äventyr eller kampanjer.

Egentligen vet jag ju att jakten på "det nyskapande" inte leder någonvart. Vad jag än skapar så kan jag antagligen hitta en förlaga som gjort typ samma grej och som mitt äventyr bara känns som en halvdassig kopia på. Om jag rent rationellt ville skapa så många saker som möjligt som jag själv tyckte kändes nyskapande så skulle jag ju helt enkelt minimera hur mycket research jag gör, se färre filmer, läsa färre böcker, spela (ännu) mindre rollspel och datorspel och så vidare. För ju mer jag läser, ju större mitt mentala bibliotek av möjliga förlagor blir, desto svårare blir det att skapa något som verkligen känns "nytt".

Och vill jag skapa något som känns nytt för en publik så skulle jag ju då också välja en målgrupp som upplevt så lite som möjligt. Typ stjäla från böcker och sälja in det till folk som aldrig läser böcker. Eller bara helt enkelt ha barn och ungdomar som målgrupp; de har ju generellt inte hunnit uppleva tillräckligt mycket ännu så där kommer ju nästan allt man skapar kännas "nyskapande".


Jag tycker mig ha sett det här hos andra också, och jag tycker är synd. Projekt som läggs ner för att de "inte känns tillräckligt nyskapande".

Lösningen för mig är att kontinuerligt påminna mig om det jag skrev ovan. Och om att "nyskapande" i sig inte nödvändigtvis är något positivt. Det räcker bra om man lyckas göra något litet nytt i något som redan finns. Det är OK att bara bidra med en enda liten idé som inte kombinerats med andra idéer på just det här sättet. Heck, det är OK att göra något som 100% är snott från andra källor eller 100% följer en existerande formel – bara det blir ett bra resultat, som funkar.


Sådär. Så funkar jag som makare: "Nyskapande" är ett ouppnåeligt mål som blockerar och förstör min kreativitet. Och som jag måste ta mig förbi om jag ska få något gjort.

Hur känner andra makare? Blir ni sporrade eller hindrade av "nyskapande"? Kastar ni saker i papperskorgen om de inte känns nya nog? Hur gör och tänker ni?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag bryr mig inte om att vara nyskapande för jag tror inte det är värdefullt. Men hade jag brytt mig hade det absolut varit en blockering, för inget är nyskapande. Och mycket är nyskapande. Det nyskapande är nästan alltid något som kommer från ett visst sätt att göra något på. Svåra action rollspel är inte nyskapande... men Dark Souls var det! Pjäser om paranoida kungligheter som mördar folk är inte nyskapande... Men Hamlet var det! Sword & Sandal är inte nyskapande... Men Dark Sun var det!

Så gör vad du vill göra så bra som möjligt! Och är det lite som The Enemy Within med bitar från Transylvania Chronicles och tonen från John Carter from Mars? Vem bryr sig?!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag brukar försöka undvika att göra vad som skulle kunna uppfattas som rena kopior. Annars känns nyskapande inte så viktigt för mig. Min skapandeprocess går istället ofta ut på att ta två, tre, kanske fyra ingredienser från olika håll och baka ihop dem. Ibland blir det bra, ibland inte. Mina testspelare skulle sannolikt beskriva processen som: testspel - inte bra - testspel - fortfarande inte bra - testspel - något bättre - testspel - inte illa - testspel - nu börjar det likna något - testspel - bra - snälla kan vi få spela något annat nu?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
För mig är det definitivt en drivkraft att vara nyskapande. Det är såklart inte det enda jag prioriterar, men det är viktigt. Jag har ju fördelen att jag verkar inom en ganska liten nisch, och jag läser generellt inte så många rollspel, heller. (Det är inte en viktig del i min skapandeprocess.) Om det jag skriver inte skapar något nytt så skriver jag något annat. Jag har ju hundra idéer jag skulle vilja göra om till rollspel (inte en överdrift; jag har en mapp som heter "Mina rollspel" med 141 objekt eller undermappar, och jag har publicerat färre än tio av dem), så jag kan lika gärna välja dem som tillför något nytt, vilket jag känner är de flesta av dem. Däremot är inte alla bra. Där är det svårare. Jag vill göra något som är nyskapande OCH bra, såklart.

På det stora hela är det för mig en motivation, och jag har aldrig känt att det är något som blockerar mig. Snarare ett användbart filter för att sålla bland mina idéer.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Nu har jag bara gjort mindre äventyr för eget bruk men mitt tänkt på det lilla jag gjort och det andra gör är att det blir ju inte bra att forcera fram något nyskapande till vilket pris som helst. Ibland har det kännts som en del skapare tänkt göra reglerna mer nyskapande och det har bara blivit krångligare istället och då hade det ju varit bättre att gå på något beprövat även om det blivit mer likt något äldre spel. Uppskattar när något är nyskapande men tror likt trådskaparen att det kan bli destruktivt att fastna i banorna att det måste bli nyskapande till varje pris. Ibland kan mindre ändringar räcka. Finns det ingen kvalite och logik i äventyren eller regelsystemen så spelar det ingen roll hur nyskapande de.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Det är, som det mesta i livet, kluvet. För mig är det viktigt att någonting känns nyskapande i bemärkelsen att jag upplever att jag bidrar med någonting som ett tidigare spel inte har sagt tidigare. Om mitt skrivande inte ger läsaren någonting nytt har jag svårt att motivera mig själv att lägga tid på det. Då kan jag lika gärna bara länka denna andra text.

Originell betyder i denna bemärkelse inte att mitt skapande på inga sätt ska påminna om något annat -- den sortens originalitet tror jag inte alls på -- utan att jag ska bidra med att framställa ämnet i ett nytt ljus, ge läsaren/spelaren ett nytt perspektiv eller stimulera till eftertanke om frågan. Det positiva med denna inställning är att jag drivs till att inte vara banal, utforska idéer på djupet och att mina saker blir bra just av dessa anledningar. Det negativa är såklart att jag under arbetsprocessen med jämna mellanrum paralyseras av rädslan att mina idéer är banala och att folk ska uppleva att jag slösar bort deras tid. Följaktligen har jag en massa påbörjade idéer som kanske skulle kunna bli jättebra, men som jag inte har lagt ner tid på att utveckla, för jag vet att det är minst 30-40 arbetstimmar bort innan jag vet om de håller eller ej. Paralyseringen är ett faktum.

Så originalitet, absolut, men kreativitet handlar väl inte så mycket om att skapa någonting unikt, som att ta sig an ett bekant ämne från ett oväntat perspektiv. Som jag ser det är det inte en kvalitet i sig att vara nyskapande, men det är däremot ofta en förutsättning för att man kunna skapa någonting med kvalitet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag vet inte om jag aktivt försöker vara nyskapade för nyskapandets egen skull. Snarare försöker jag skriva något som är intressant och coolt. Och det är klart att om det känns väldigt redan gjort så är det kanske sällan det. Har inte tänkt på det så mycket.

Sen är det sällan ett större problem. Om en situation, karaktär eller plats känns gjord, kliché eller tråkigt brukar det gå att ge den en skön twist
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Har aldrig brytt mig om det.

Edit: Kanske borde nyansera litet. Det är faktiskt så att om jag skall skapa något, vare sig det är för publikation eller bara för den egna spelgruppen, vill jag alltid att det skall innehålla något som som är nytt för mig- något jag inte gjort förut. Men originalitet i ett större perspektiv är en myt. Det är ingen mening med att försöka förhålla sig till det.
 
Last edited:

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,618
Location
Umeå, Västerbotten
Speldesign som något som går i trender och cykler. Vad som känns fräscht nyskapande, vad som känns mainstream, och vad som gammalt uttjatat handlar om vad som varit populärt nu.

När trenden att allt ska vara grimdark hållit på för länge, så känns feelgood eller hopepunk nytt och fräscht.

När trenden att allt ska vara crunchigt och detaljrikt på regelnivå hållig på ett antal år, så känns det coolt och nyskapande att göra något minimaliskt.

När något gammalt varit gammalt så länge att folk blir nostaligiska, plockar någon upp det och dammar av det, uppdaterar det liteoch så blir det en cool retro trend.

Osv. Vad som upplevs som nyskapandet beror på kontexten. Inte på om någon gjort något likande förut.

-----------

Jag tror att gör man ett gediget hantverk och fokuserar på det man själv gillar så skapar man en produkt med sin egen unika flavour. Oavsett hur man ligger i trendcykeln.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag tror att gör man ett gediget hantverk och fokuserar på det man själv gillar så skapar man en produkt med sin egen unika flavour. Oavsett hur man ligger i trendcykeln.
Detta
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag lägger personligen ingen vikt på att vara nyskapande ur ett allmänt perspektiv. Alldeles bortsett från diskussionen om vilka förutsättningarna egentligen är för att verkligen skapa nya grejer så är kvalité i en produkt vanligen mer beroende av andra ingredienser än förmågan att tillföra något nytt.

Däremot kan jag förstå och lite känna igen mig i ett behov av att vara nyskapande gentemot vad jag själv gjort förr, i alla fall inom någon slags tidsperiod. Men jag tänker att det mer är för att den kreativa processen blir tråkig än att det ska vara nyskapande i relation till vad alla andra gjort.
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Lite kvällsfilosoferande innan jag stänger butiken för idag.

Vid min ålder har jag inget behov att bevisa något för någon. Jag har däremot ett starkt behov av att vara kreativ för att känna mig tillfreds med livet. Det är som nar en snickare ska tillverka den "rätta" byrån.

"Nyskapande"? Nej, det är inte poängen. Jag skriver spel/spelvärldar/äventyr som känns engagerande och kul att skapa.
  • Basker Blå, till exempel, handlar om peacekeeping, ett tema som berör mig personligen.
  • När jag skrev Expert Nova 2018 ville jag tillverka ett välpolerat och minimalistiskt BRP-regelverk, en hantverksprodukt som är vacker i mina ögon.
  • Ibland blir jag till viss del nyskapande: Gondica, som jag konstruerade 1997-98, har en setting som (så vitt jag vet) inte liknar något annat svenskt rollspels. Urverkspunk, Leonardo da Vinci-uppfinningar och alkemister. Jag tror att jag lyckades.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Måste du vara nyskapande för att göra din grej, var det, men finns det fungerande saker som löser problemet bättre än du kan göra själv, använd dem. Att vara nyskapande hjälper inte om skapelsen suger.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag älskar lowkey nyskapande extremt mycket. Med det menar jag - jag går inte alltid igång på grejer som är så extremt nyskapande att de riskerar att kännas pretentiösa eller svårsmälta, men jag älskar saker som tar etablerade genrer och gör kaos med dem. Tex vad tv-serien Legion gör med X-Men genom sitt utflippade bildspråk, vad Mr Robot gör med technotrillern genom sin unreliable narrator, vad Midsommar gör med genren folk horror genom att blanda in en stark aspekt av relationsdrama, vad 1917 gör med krigsgenren genom sin känsla av två extremt långa godawesome tagningar. Det är den typen av nyskapande som gör berättelser genuint minnesvärda för mig, och det är sånt jag vill se mer av i rollspel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Nyskapande är ofta ett buzzword med syfte att öka sälj. Jag känner inte att vi riktigt befinner oss i den situationen. Det är en jäkla skillnad på att skriva ett spel på hobbybasis och att producera en ny kommersiell produkt vars utveckling och framtid hänger på att den ska säljas i hyfsat stora mängder.

Det sagt, jag är rätt säker på att vi alla känner att det vi pysslar med på något plan är nyskapande. Hade vi verkligen ansett att exakt det vi skapar nu finns redan och tillför inte världen något alls, så hade vi inte gjort det.

Nyskapande är lika mycket ett ändamål som det traditionella är det. Och allt detta är en balansgång. Jag brukar skita i det och säga:

"Är det bra så är det bra!"
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Jag gillar att försöka pusha gränser och bryta ny mark for the sake of it. Lyckas inte alltid men gillar att åtminstone försöka. Och har enorma krav på mig själv att hela tiden skapa nytt. Kanske borde ändra på det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tl;dr

Alla rollspel har högre verkshöjd än importerade kopior och lågprisprodukter från Kina odyl.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag gillar att försöka pusha gränser och bryta ny mark for the sake of it. Lyckas inte alltid men gillar att åtminstone försöka. Och har enorma krav på mig själv att hela tiden skapa nytt. Kanske borde ändra på det.
Jag gissar att precis som för mig så är det närmast ett krav inom den bransch jag är verksam inom.

Dock kan man ju fuska och som Apple säga att allt vi gör är nyskapande för vi är Apple och allt vi gör är nyskapande. Men för att nå dit måste det ha varit sant nån gång.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Jag gissar att precis som för mig så är det närmast ett krav inom den bransch jag är verksam inom.

Dock kan man ju fuska och som Apple säga att allt vi gör är nyskapande för vi är Apple och allt vi gör är nyskapande. Men för att nå dit måste det ha varit sant nån gång.
Kanske. Men jag gör det nog inte för säljet eller ens för andra (skulle aldrig pitcha ett spel med ”nyskapande regler!!” eller liknande) utan just för mig själv. Märker också att jag hellre köper utflippade spel med en konstig idé eller estetik jag aldrig sett förut även om det kanske är dåligt som spel, för jag inspireras och drivs så mycket av en slags kreativ upptäckarlusta
 
Top