Nekromanti Mail från Sverok ang misstänka föreningslikheter

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sverok har skickat följande till mig och krank.
Sverok said:
Hejsan!

Här på Sveroks kansli har vi i arbetet med föreningslistorna upptäckt att era föreningar, Spelföreningen Omega och WRNU, har väldigt lika styrelser. Dels är två av tre i Omegas styrelse med i styrelsen i WRNU, och dels är revisorn i Omega även revisor för WRNU.

Eftersom för stora likheter i föreningslistorna gör att föreningarna ser ut att vara nästan identiska blir det inte ok vid statsbidragsansökan, och därför kontaktar jag er nu. Har ni lust att berätta lite om föreningarna, hur det kommer sig att ni är så lika och vad ni själva tänker om det? Känner ni till läget och har ni någon idé om att ändra på det?

--
Glada hälsningar,
Emma Ström
Föreningsutvecklare, Sveroks förbundskansli
--------------------------------------------------
Sverok
S:t Larsgatan 6
582 24 LINKÖPING
tel: 013-465 29 53
tel: 013-14 06 00 (växel)
mail: emma.strom@sverok.se
hemsida: www.sverok.se
Själv har jag rätt tajt med tid just nu pga nya barnet, så det vore gött om någon annan kunde ta sig an detta. krank kanske? Om inte annat vore det bra om ordföranden ville ta på sig att reda ut detta och lugna Sverok och berätta hur landet ligger; att dessa föreningar inte har något med varandra att göra, förutom sammanträffandet bland medlemmar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
solvebring said:
Själv har jag rätt tajt med tid just nu pga nya barnet, så det vore gött om någon annan kunde ta sig an detta. krank kanske? Om inte annat vore det bra om ordföranden ville ta på sig att reda ut detta och lugna Sverok och berätta hur landet ligger; att dessa föreningar inte har något med varandra att göra, förutom sammanträffandet bland medlemmar.
Jag tänkte precis svara å Omegas vägnar, jag skulle kunna komplettera med wrnu-info men jag hittar inte nu sådär direkt hur wrnu-styrelsen egentligen ser ut...

Jag har haft exakt det här problemet tidigare, när det visade sig att Omega och Vita Älgen var lite för lika varandra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har skickat detta till Sverok:

Hej!

Kortfattat är det ungefär såhär:

Omega är en liten förening för rollspelare i Nynäshamn och någorlunda närliggande söderorter. Vi anordnar inte så många arrangemang, men spelar regelbunder rollspel och brädspel och andra sorters spel. En ganska typisk liten lokal förening, med andra ord.

WRNU är en ganska stor pryl, som saknar geografiskt fokus och fokuserar kring webbplatsen http://www.rollspel.nu. Denna förening har som fokus att dels stödja webbplatsen, dels anordna arrangemang på t.ex Gothcon.

Olika skalor, olika fokus, olika bakgrunder. Det råkade sig så att en del av oss från Omega blev inblandade i WRNU eftersom vi ursprungligen träffades där och är ganska aktiva på webbplatsen ifråga.

Jag ska erkänna att jag inte alls tänkt på saken innan ni nu påtalade det. WRNU har en såpass stor styrelse och Omega har såpass sällan styrelsemöten att det inte blivit uppenbart.

Vad gäller ändringar tänker jag mig att det nog är enklare att förändra styrelsen i WRNU än att ändra den i Omega; WRNU är större och har fler medlemmar att "välja på".

Med vänlig hälsning
Mikael Bergström
Ordförande Spelföreningen Omega

Jag hittar fortfarande inte hur WRNUs styrelse ser ut, men om jag sitter i den så avgår jag gärna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
solvebring said:
Själv har jag rätt tajt med tid just nu pga nya barnet, så det vore gött om någon annan kunde ta sig an detta. krank kanske? Om inte annat vore det bra om ordföranden ville ta på sig att reda ut detta och lugna Sverok och berätta hur landet ligger; att dessa föreningar inte har något med varandra att göra, förutom sammanträffandet bland medlemmar.
Eftersom även krank fått mailet antar jag att det gäller Omega i Nynäshamn.

Vilka ledamöter/revisorer är gemensamma?
(jag gissar på krank/Vimes/Möller, för de spelar tillsammans)

Har vi något bidragsproblem överhuvudtaget?
Av vad jag vet får inte WRNU några bidrag för att medelåldern är så hög, hur är det med Omega?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
anth said:
Har vi något bidragsproblem överhuvudtaget?
Av vad jag vet får inte WRNU några bidrag för att medelåldern är så hög, hur är det med Omega?
Omega består formellt av fem pers, har jag för mig, och tre av dem hade senast jag kollade lagom ålder. Vi brukar söka och få bidrag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Vår medlemslista:

Möller, Lu-Kaazh, jag, Spider, Vicotnik. Vico är kassör (även om vi inte lyckats fixa det med banken ännu...), jag är ordförande, Möller är revisor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
anth said:
Innan vi snackar om avgång kanske vi ska invänta svar från Sverok?
Jag är till 99% säker på att de vill se förändring oavsett förklaring. Jag ser mailet som ett artigt och ganska sympatiskt sätt att säga "DIS BE WRONG. U FIX OR WE SMASH!" typ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Men visst.

Däremot är jag rätt sugen på att dra mig ur ändå. Har bara inte kommit ihåg att jag var med innan. Försöker minimera antalet saker jag är inblandad i just nu...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
anth said:
Innan vi snackar om avgång kanske vi ska invänta svar från Sverok?
Jag är till 99% säker på att de vill se förändring oavsett förklaring. Jag ser mailet som ett artigt och ganska sympatiskt sätt att säga "DIS BE WRONG. U FIX OR WE SMASH!" typ.
OK, en snabb koll säger att WRNU har 7 styrelseledamöter och 2 revisorer - och vi måste ha 4 ledamöter och 1 revisor.

Hur ser Omegas stadgar ut, hur mycket spelrum har ni?

Det är alltså krank/Spider/Möller som sitter på dubbla stolar - och antagligen måste välja vilken föreningsstyrelse ni ska sitta i.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
anth said:
OK, en snabb koll säger att WRNU har 7 styrelseledamöter och 2 revisorer - och vi måste ha 4 ledamöter och 1 revisor.

Hur ser Omegas stadgar ut, hur mycket spelrum har ni?
"Föreningens styrelse består av ordförande, kassör och sekreterare. Vid behov kan även vice ordförande och extra ledamöter väljas."

Så av oss tre då:
I Omega är jag ordförande, i WRNU ledamot.
I Omega är Möller revisor, samma sak i WRNU.
I Omega är Spider sekreterare, i WRNU är han... ja, nåt.

WRNU har i stort sett inget spelrum. Av våra fem medlemmar är det bara Lu-kaazh som inte är ordförande, sekreterare, kassör eller revisor.

Vi borde kunna "komma undan" med en gemensam revisor och en styrelsemedlem. Eller? Jag kan utan problem för någon inblandad hoppa min WRNU-stol, vad jag kan se.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
"Föreningens styrelse består av ordförande, kassör och sekreterare. Vid behov kan även vice ordförande och extra ledamöter väljas."

Så av oss tre då:
I Omega är jag ordförande, i WRNU ledamot.
I Omega är Möller revisor, samma sak i WRNU.
I Omega är Spider sekreterare, i WRNU är han... ja, nåt.

WRNU har i stort sett inget spelrum. Av våra fem medlemmar är det bara Lu-kaazh som inte är ordförande, sekreterare, kassör eller revisor.

Vi borde kunna "komma undan" med en gemensam revisor och en styrelsemedlem. Eller? Jag kan utan problem för någon inblandad hoppa min WRNU-stol, vad jag kan se.
Du menar att WRNU inte har något spelrum. :gremsmile:

OK, du kan tänka dig att hoppa av WRNU-styrelsen.
Vad säger Spider 0ch Möller?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
anth said:
Men Argh!
Omega har inget spelrum.
Du Ser! Det är inte så lätt. Och inte får man redigera sina inlägg heller.

Men ja, precis så =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vore förövrigt bra att veta hur fort vi måste ändra. Om det räcker med att omforma till 2013, iom att ny styrelse osv ska väljas, så vore ju det bra. Då kan man liksom ta detta tillsammans med allt annat arbete och så slipper man en massa onödigt strul däremellan.

Vill förövrigt ryggdunka krank för att han snabbt skrev ett bra svar till Sverok.

Att invänta svar låter förövrigt som en bra idé.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Ja, tack så mycket för att du svarade krank! För min del är det en helt okej utveckling om du skulle avgå. Tråkigt såklart, men jag har för mig att jag minns att du sade redan från början att du inte gick med för att engagera dig utan snarare för att vi skulle ha folk i styrelsen (mina ord, inte dina).

Jag håller med Solve – om inte Sverok kräver det är det ingen idé att faktiskt uppdatera något administrativt innan årsmötet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag fick det här idag:

Hejsan!

Tack för den utförliga förklaringen! Din tanke om att välja andra personer till styrelse i WRNU låter jättebra, och kommer ju effektivt att lösa överlappet. När har ni nästa tänkta årsmöte ungefär?

Glada hälsningar,
Emma
Med andra ord, ungefär som jag trodde. De vill se förändring. Jag har varit så fräck att jag svarat såhär:

Hej!

Fråga: Hur många personers överlap anser Sverok vara rimligt?

Det vore bra att veta. Eller ska vi i Omega helt avhålla oss från engagemang i WRNU? Med tanke på att WRNU såvitt jag vet inte lyfter föreningsbidrag pga för hög medelålder tänker jag mig att det teoretiskt sett borde vara möjligt för föreningarna att t.ex. dela revisor.

Föreningen Omega brukar ha sitt årsmöte i början av året, mer exakt än så vet jag inte nu. Jag tror inte att WRNU bestämt något datum.

Mvh
Micke
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag kan dock ha fel om både årsmöte och bidragslyftande. jag känner att jag har asdålig koll på föreningen jag förväntas sitta i styrelsen för.

Vilket bara är ytterligare en anledning för mig att sticka: Jag har helt uppenbarligen inte levt upp ens till mina egna ganska magra förväntningar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Nytt svar:

Hejsan!

Det finns egentligen inte någon specifik gräns från Ungdomsstyrelsen, mer än att det inte får vara "för många" som överlappar i styrelserna. Ju lägre procents överlapp desto bättre. Att t ex ha samma revisor är inga konstigheter om styrelserna är olika i övrigt, alternativt skulle det funka att en person var med i båda styrelserna. Det bästa är såklart om så många som möjligt tar chansen att engagera sig, så att överlappet går mot noll.

Om det blir WRNU som uppdaterar sin styrelse, så kan vi göra så att jag sätter Omega som ok nu, och så inväntar vi WRNUs årsmöte (om ni inte vill ha ett extra för att uppdatera styrelsen) innan även den föreningen checkas av.

Lycka till!

Glada hälsningar,
Emma
Så, rent konkret, oavsett hur mycket hon säger att det inte finns någon "specifik gräns" från ungdomsstyrelsen så säger hon att det finns en specifik gräns på en persons överlapp.

Det räcker alltså inte med att jag försvinner, nån mer måste också bytas ut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag är för övrigt såklart öppen för förslag på omflyttningar inom Omega också, jag har skrivit vilka som är medlemmar i tråden så om ni hittar ett smart sätt som funkar för alla så...
 
Top