Nekromanti Magiker Läser M&M!!!

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jag har nu satt som krav att en magiker inte får bli magiker om han inte läser M&M. Allt för många tycker hellre det är bättre att fråga SL om regler. Jag hatar det! En spelare som inte orkar läsa M&M är inte magikerstoft och ska bara hålla käften! Jag föreslår att alla andra SL gör samma sak.

Silversurfan har talat.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Bra förslag.

Inga analfabetiska inkompetenta slöfockar ska få spela magiker nå mer....moooahhahahhhahaaAHAHAHAHAHAHAHAHAhahhaha
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
teoretisk kunskap

Alla magiker behöver väl inte vara teoretiskt skickliga? Att kräva att en spelare skall skaffa sig kunskaper hans karaktär saknar känns litet kontraproduktivt...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Bra idé!

Det är faktiskt jobbigt när spelarna inte kan något om ämnet. De kan missförstå saker, till exempel skaffa sig en ritual utan att ha färdigheten ritual och gnälla ihjäl sig på sin stackars SL... har hänt mig. Ändå lite taskigt att säga "nepp, du får inte göra en magiker om du inte kan magireglerna", men ganska rättvist.

Dessutom tjänar de själv, i längden, på att kunna reglerna om magi...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
NEJ!!!!

Det är ju det jag talar om! Om man inte orkar läsa M&M är man inte en magiker. Och en exampatör kan mycket mer än en vanlig magiker då hela deras besvärjelser bygger på teoretisk magi. Och är man så slapp kan man inte spela en magiker som studerar hela sitt liv och bryr sig om böcker.

Och ja, jag fattar att det var ett skämt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,198
Location
Göteborg
Vem är det egentligen du vill klaga på, mig eller?

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det känns rätt självklart att man ska kunna de regler som påverkar ens rollperson. Det vore även bra om alla SL:s kunde magireglerna, eller vad säger du Jimmy? /images/icons/wink.gif

C
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: NEJ!!!!

Det är ju det jag talar om! Om man inte orkar läsa M&M är man inte en magiker.

Man är väl förhoppningsvis inte magiker ens om man läser denna modul... annars skulle ju rollspelskritikerna ha något att komma med /images/icons/wink.gif

Och är man så slapp kan man inte spela en magiker som studerar hela sitt liv och bryr sig om böcker.

Måste alla magiker vara sådana?

Och ja, jag fattar att det var ett skämt.

Bara delvis... Jag tycker inte en spelledare skall vara så grinig att han vägrar svara på frågor eller förklara regler för dem som inte gillar att lusläsa sida upp och sida ned.
Det gick dessutom att spela magiker innan M&M kom ut och det bör därför gå även efteråt utan att behöva hårdplugga denna lunta.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Men

Det är fortfarande väldigt underlättande om spelarna som spelar magiker kan grundläggande magiregler. Annars kan det bli jobbigt i längden...

En av mina andra spelare spelar en dvärgmagiker, det går ganska bra fast han inte kan reglerna alls.

Men det underlättar som sagt...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Men

Mjo... men hur lång tid tar det att förklara t.ex alstra-transformera-besvärja sekvensen?

(iofs har jag stött på urbota du*host*..glömska spelare som frågar tio gånger per möte om saker som framgår tydligt av karaktärsbladet... men då hjälper nog inte regelstudier heller :)
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Den gyllene medelvägen!

Den skulle jag vandra på i detta läge. Ska man spela magiker får man fan kunna lite magi också, men man behöver inte för den skull kunna recitera hela boken.

/Foilan, King of White Fang Lair WU, Viscount of Wolves of Svitjod
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Bra idé!

"Dessutom tjänar de själv, i längden, på att kunna reglerna om magi..."

Stämmer bra, kunskap är makt som det så fint heter. Jag har prackat på mina spelare att läsa den fina Addendum: Mundana som finns på NGs hemsida. Mina spelare är skitslöa, initiativlösa och allmänna bakåtsträvare (njaaa... ganska överdrivet men ändå), det gäller att få dem att ta egna initiativ. Det är inte alltid lätt utan kunskap.

/Foilan, King of White Fang Lair WU, Viscount of Wolves of Svitjod
 

-Stefan-

Veteran
Joined
1 Apr 2001
Messages
36
Location
Uppsala (urspr. Leksand)
Låt dina spelare (som spelar magiker, det är ju
underförstått) läsa igenom grundboken, och ge sedan
spelaren en lapp med sidhänvisningar till de sidor
som han bör kunna i "Mystik och Magi".

Då slipper du som SL en spelare som vet alldeles för
mycket för sitt eget bästa.

//Stefan Gunnarsson

[ "En SL tjänar sina spelare likt en president tjänar
folk" ]
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: NEJ!!!!

Måste alla magiker vara sådana?

Om de inte studerar kan de inte bli magiker. Om man var på annat sätt så skulle man bli kickad rätt snart och bli tvungen att fixa ett annat jobb.

Jag tycker inte en spelledare skall vara så grinig att han vägrar svara på frågor eller förklara regler för dem som inte gillar att lusläsa sida upp och sida ned.

Men om man ska behöva förklara allt så blir man rätt trött på det. Sedan kan man omöjligt bli en effektiv magiker om man inte vet vad man kan och inte kan göra. Att SL ska bli tvungen att citera hela M&M för spelaren är inte heller särskilt snällt.

Det gick dessutom att spela magiker innan M&M kom ut och det bör därför gå även efteråt utan att behöva hårdplugga denna lunta.

Men knappast särskilt bra. Kasst rent ut sagt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Men

"Mjo... men hur lång tid tar det att förklara t.ex alstra-transformera-besvärja sekvensen?"

För mig tog det ungefär en halvtimme eller en timme att förklara för en av spelarna, som för övrigt är ganska (mycket ganska till och med /images/icons/smile.gif) smart och snappar upp saker ganska lätt.

Antar väl att det är bäst att de lär sig reglerna helt enkelt... kan de alla regler underlättar det bara för de själva och kan de för lite så... ja... är de väl slöa magiker som inte ids lära sig alla kryphål /images/icons/smile.gif.

Fö så var det första i Eon jag lärde mig magireglerna...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Läs Drakväktaren

Man måste inte studera för att bli magiker, det finns "Medfödda magiker" om du har läst Drakväktaren så förstår du. Men jag håller med dig, som Spelledare är det väldigt mycket att hålla reda på och det är inte bra om någon dum person ,som inte har läst m&m och måste sitta och fråga en massa frågor varje går, spelar magiker. Det är påfrestande för SL och för de andra spelarna vilket försämrar spelandet.
 
Top