Magi - vad vill man kunna åstadkomma?

ÅkeZorkh

Fiskhandlare från Bretagne
Halloj, sitter och jobbar med magi för Zanguina, och tänkte att ni kanske kan ge en hjärna som kört fast några uppslag...

Vad vill man kunna åstadkomma på magisk väg, som besvärjare i ett fantasyrollspel? Vill mest försäkra mig om att jag täckt in allt.

Shoot! (är ni snälla).

God45

Champion
Jag vill att man ska vara magiskt artilleri i strider. Som en levande kanon. Sårbar men mäktig.

Jag vill att man ska vara en magisk verktygslåda som ger tillgång till saker som inte finns pga teknologiska begräningar i fantasy världen. Som mörkersyn, svetsning och lyftkran.

Cybot

Mest spelbar
Skada (Explodera, is, eldbollar, blixtar, dödsmagi, skära i luften så att folk skadas 10 meter bort)
Mental påverkan (charma, illusioner, förvirra)
Utility (sväva, öppna dörrar, gå på väggar, telekinesis)
Resa (Flyga, teleportera, gå in i gränder och dyka upp i en gränd i en helt annan stad, färdas mellan plan om det finns sådana).
Binda folks öden (Spå framtiden, hemska profetsior, förutsäga vädret).

Är det sådant här?

ÅkeZorkh

Skada (Explodera, is, eldbollar, blixtar, dödsmagi, skära i luften så att folk skadas 10 meter bort)
Mental påverkan (charma, illusioner, förvirra)
Utility (sväva, öppna dörrar, gå på väggar, telekinesis)
Resa (Flyga, teleportera, gå in i gränder och dyka upp i en gränd i en helt annan stad, färdas mellan plan om det finns sådana).
Binda folks öden (Spå framtiden, hemska profetsior, förutsäga vädret).

Är det sådant här?
Ja tack, har nog tänkt på allt där utom att gå på väggar. Den är kul!

ÅkeZorkh

Jag vill att man ska vara magiskt artilleri i strider. Som en levande kanon. Sårbar men mäktig.

Jag vill att man ska vara en magisk verktygslåda som ger tillgång till saker som inte finns pga teknologiska begräningar i fantasy världen. Som mörkersyn, svetsning och lyftkran.
Mycket bra. Och ja, det där finns det verktyg för.
Håller med om mäktig men sårbar. Satsar på att magi ska vara OP men livsfarligt på samma gång.

Cybot

Mest spelbar
Skydda är dock också en grej som besvärjare brukar kunna.
Lägga en besvärjelse så att man är osårbar för järn, blockera alla öppningar så att inga övernaturliga väsen kan passera, stoppa pilar i luften osv.

ÅkeZorkh

Skydda är dock också en grej som besvärjare brukar kunna.
Lägga en besvärjelse så att man är osårbar för järn, blockera alla öppningar så att inga övernaturliga väsen kan passera, stoppa pilar i luften osv.
Jepp. Allt det där är med. Vissa grejer måste ju anpassas till regelverket.
Ex, för charma påverkar man på magisk väg snarare Grundegenskapen som är tillämpbar när man slår ett handlingsslag för att charma någon.
Övernaturliga väsen är ju en metafysisk fråga som måste anpassas efter det allmänna världsbyggets reglemente.

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Frammana avatarer av fruktansvärda monstruösa gudar och monster från bortom mänsklig förståelse, och göra illa genomtänkta uppgörelser med dem där man bara halvt förstår vad det är man erbjuder, i utbyte mot längre liv eller övermänskliga krafter.

Annars är det väl mest sånt man kan göra med tech i moderna miljöer. Magiker brukar vara min goto eftersom jag inte orkar med medeltida teknologi. För att det ska funka behöver såklart åtminstone delar av magin vara systematisk, strukturerad och förutsägbar. Långväga transporter och kommunikationer, magisk GPS, såna grejer gillar jag.

Jag vill också kunna vara påläst akademiker som inte gillar det medeltida samhället överlag.

ÅkeZorkh

Frammana avatarer av fruktansvärda monstruösa gudar och monster från bortom mänsklig förståelse, och göra illa genomtänkta uppgörelser med dem där man bara halvt förstår vad det är man erbjuder, i utbyte mot längre liv eller övermänskliga krafter.

Annars är det väl mest sånt man kan göra med tech i moderna miljöer. Magiker brukar vara min goto eftersom jag inte orkar med medeltida teknologi. För att det ska funka behöver såklart åtminstone delar av magin vara systematisk, strukturerad och förutsägbar. Långväga transporter och kommunikationer, magisk GPS, såna grejer gillar jag.

Jag vill också kunna vara påläst akademiker som inte gillar det medeltida samhället överlag.
Sweet. Det första där strider lite mot vår metafysik, men i övrigt är jag med på tåget helt!

Jocke

Bäst i rollspel
För mig är det viktigt att det känns att magikern löser problemen i spelet med magi. Hur det går till kan göras på lite olika sett, i gammal D&D är det tex ganska svårt för en låglevel spelare att träffa men skadan är antagligen rätt bra, den vanliga attack-besvärjelsen Magic Missile träffar garanterat, men gör mjäkiga 1d4 i skada och magikern måste antagligen ladda om den genom en hel natts sömn, medan krigaren kan försöka igen nästa runda. Det måste såklart inte ske med så här tydliga regler, men jag vill att det ska märkas att trollkarlarna trollar. Att de kanske förvandlar en fiende till en mus, hypotiserar en vakt, själ en fiendes röst för att kunna härma denne osv.

Leon

Leo carcion
This :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Läsa tankar. Lyfta saker utan att ta i dem. Bläddra i böcker. Sända tankar. Hitta vägen. Vara osynlig.

Och såklart vandra i folks drömmar ...

Skapa en golem, eller frammana elementarer.

Dilandau

Swashbuckler
Halloj, sitter och jobbar med magi för Zanguina, och tänkte att ni kanske kan ge en hjärna som kört fast några uppslag...

Vad vill man kunna åstadkomma på magisk väg, som besvärjare i ett fantasyrollspel? Vill mest försäkra mig om att jag täckt in allt.

Shoot! (är ni snälla).
Att inte bli sjuk. Att inte bli blöt. Att inte bli skadad. Att inte bli upptäckt. Att inte bli hungrig.

ÅkeZorkh

Att utstråla "fucka inte med mig". Typ när Gandalf läxade upp Bilbo.
Yes. Har lite svårt med att omsätta sådant till spelmekanik. Gissar att man kan påverka Grundegenskapen som är tillämpbar vid slag för Hota-handling. Självklart ska sån här spelas ut också, men för att det ska kännas på riktigt bör man kunna backa upp det, tänker jag. Vill inte specialregla.