Nekromanti M&V bärförmåga

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag vet inte om detta har tagits upp förrut, men jag hittade det ej på min sökning så jag tar upp det i alla fall.

Jag har reagerat många gånger på monster och varselsers BF i M&V modulen. Dom har helt orealistik låg BF. Jag har ej boken framför mig i detta skeda men ett exampel som ni kan titta på är elefanten och vad den orkar bära innan den bli överbelastad så förstår ni vad jag menar.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Har du tänkt på att...

...effekten av detta är att en elefant som bär över 110 kg mycket riktigt inte rör sig riktigt lika snabbt eller länge som en elefant som slipper släpa på 110 kg? Tycker jag verkar ganska rimligt, faktiskt. För de flesta drag och riddjur innebär det att med ryttare eller last så blir de tröttare snabbare än ett olastat djur. Just därför blir det intressant att ha med sig extra riddjur om man verkligen vill färdas länge och snabbt, t ex. Så egentligen tycker jag belastningsreglerna för djur är ypperliga och skapar precis rätt dynamik i djurhanteringen.

Mvh / Phelan
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Har du tänkt på att...

Dock är det ju så att man i träskområden i Burma och dylikt använder elefanterna som inom "skogsröjningen". De får rycka ner STORA träd, släpa dem långa sträckor och samtidigt bära sin förare som också har med lite av de här stora gräsbollarna, det borde väl gå över 110 kg? Ja, det är ett heltidsjobb.

Att ett lastat djur blir tröttare än ett olastat kan jag dock hålla med om, men jag anser att BF för elefanter är för lågt.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Har du tänkt på att...

"De får rycka ner STORA träd, släpa dem långa sträckor"...

Man kan dra MYCKET mer än vad man kan bära.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Har du tänkt på att...

Iof men jag har i alla fall moddat upp 110 kg en aning i mitt Mundana. Men du vet en elefant kan med betarna slänga iväg personbilar, inte för att det händer så ofta, men iaf.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: Har du tänkt på att...

Hur många personbilar har ni i ert Mundana? :gremgrin:

- Phelan
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Har du tänkt på att...

Tja, efter att falierna introducerade lastbilarna så har dvärgarna börjat med jeepar, vilket har tagits efter i bland annat Västlanden och på de stora slätterna. I det Jargiska Kejsardömet, Cirefaliska samväldet, Consaber och Thalamur har riktiga vägnät börjats byggas. Jargiska Kejsardömet har kommit längst i denna process. Länder som Asharien och Soldarn har i princip kvar samma gamla vägnät, de har inte vörjat asfaltera än, och det är inte lika vanligt med bilar där. Så gott som varje falisk familj har en personbil, de rikare husfurstarna har skaffat sig limousiner. Busstrafiken är som störst i Thalamur.

Nä, så länge har vi faktiskt inte spelat än, men elefanterna har fått bli lite starkare. Faktiskt.
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Re: Har du tänkt på att...

Självklart så orkar inte den elefantmed 110 kg gå lika långt som en utan men dom kan bära väldigt lite innan dom blir överbelastade tycker jag.

Försök att omvända deras formel för hur man räknar ut BF och applicera det på en människa så får du se hur mycket vi orkar bära.
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Har du tänkt på att...

Med 110 kg bärförmåga så kan en elefant bära 220 kg packning utan att ens hindras av det (bortsett från att den blir tröttare). 220 kg är ju tre personer, eller två personer och rätt mycket packning... Tycker att reglerna fungerar utmärkt.
 
Top