NYHET M.A.R. Barker outad som nazist

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Och nu menar jag inte i den typiska internetbetydelsen, utan explicit paleo-nazist och förintelseförnekare.

*

Tékumel Foundation:

The Tekumel Foundation Board of Directors statement on Serpent’s Walk:
The Tekumel Foundation Board of Directors wants to acknowledge that our research shows Professor M.A.R. Barker wrote Serpent’s Walk, an anti-Semitic novel that was published under a pseudonym in 1991. We have done our due diligence to ascertain the facts regarding Serpent’s Walk and Professor Barker’s affiliation with The Journal of Historical Review and we believe this needs to be recognized as part of Professor Barker’s past. While nobody today is responsible for the odious views Professor Barker presented in Serpent’s Walk, we are responsible for recognizing this book as part of his legacy.

That this acknowledgment was not done earlier was and is a mistake, and we apologize for that. We have been reaching out to several Jewish organizations to express our outrage over our findings and make our priority to work with them through this issue.

What Professor Barker did was wrong and forever tarnished his creative and academic legacy. As stewards of the world of Tekumel, we reject and repudiate Serpent’s Walk and everything it stands for and all other anti-Semitic activity Professor Barker was involved with.

The Tekumel Foundation has never been involved with or profited from the publication, distribution, or sale of Serpent’s Walk in any way, shape, or form. All of the proceeds from sales of Tekumel-related material have gone and will continue to go to the Foundation and its work, and not to any racist or anti-Semitic organizations or causes, in any way, shape, or form.

*

Bokens baksidestext:

"The good guys win sometimes. Not always, of course. They lost big in the Second World War. That was a victory for communists, democrats, and Jews, but everyone else lost. [...] A century after the war they are ready to challenge the democrats and Jews for the hearts and minds of White Americans, who have begun to have their fill of government-enforced multi-culturalism and 'equality.'"
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jo, läget blir ju något annorlunda än med Lovecraft - å ena sidan mycket extremare än hos HPL, å andra sidan inget som någon tyckte sig ha sett i honom eller hans skrivande någonsin (man kommer säkert att hitta det i efterhand nu) där rasismen är en fundamental del i HPLs skrivande.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jag fick reda på det där för ett par dagar sedan (och diskuterade det med @God45) och valde att inte ta upp det här på forumet utan officiellt erkännande (just för att det är en sådan bomb).

Bland akademiska kretsar har det här tydligen varit ett känt faktum sedan 2013-2014 och Amina Inloes (PhD i Islamic studies) refererrade till det i sin 2018 artikel "Muhammad Abd al‐Rahman (Phillip) Barker: Bridging Cultural Divides through Fantasy/Science‐Fiction Role‐Playing Games and Fictional Religion". Även "Chirine ba kal" (som är tydligen ett namn inom Tekumel kretsar) kommenterade det på sitt forum för ett par år sedan (när diskussionen dök upp där) att hen hade upptäckt det cirka 2012 när hen jobbade som arkivarie för Tekumel foundation, och hade informerat styrelsen om det.

Orsaken till att Tekumel foundation erkänner det nu (och inte tidigare) är att det har dykt upp en rad gånger på reddit de senaste veckorna, så det verkade nog omöjligt att hålla det hemligt längre.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Orsaken till att Tekumel foundation erkänner det nu (och inte tidigare) är att det har dykt upp en rad gånger på reddit de senaste veckorna, så det verkade nog omöjligt att hålla det hemligt längre.
Ingen bra look att det som minimum ser ut som att man försökt mörka det.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Till och med värre än hela situationen med Lovecraft.
Med tanke på att Lovecraft skrev under 1920-talet och 1930-talet när hans fördomar var helt normala i USA medan den här boken gavs ut 1991 så är det inte ens jämförbart.

Den stora frågan är väl när han utvecklade eller började utveckla den världssynen och om det satte spår på hans tidigare verk som Tékumel. Om det fanns ens subtila paralleller till nazism där tycker jag att någon borde ha märkt det för länge sedan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Med tanke på att Lovecraft skrev under 1920-talet och 1930-talet när hans fördomar var helt normala i USA medan den här boken gavs ut 1991 så är det inte ens jämförbart.

Den stora frågan är väl när han utvecklade eller började utveckla den världssynen och om det satte spår på hans tidigare verk som Tékumel. Om det fanns ens subtila paralleller till nazism där tycker jag att någon borde ha märkt det för länge sedan.
Ja, man undrar ju om mannen var kryptonazist hela livet eller om det var något han gick in för under 80-talet.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Vad spelar det för praktisk roll om han skrev en nazistbok?
Övrigt han skrev blir varken bättre eller sämre av detta, och karln har varit död i ett decennium så han påverkas inte ett dugg av om folk köper eller inte köper något han skrivit.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Vad spelar det för praktisk roll om han skrev en nazistbok?
Övrigt han skrev blir varken bättre eller sämre av detta, och karln har varit död i ett decennium så han påverkas inte ett dugg av om folk köper eller inte köper något han skrivit.
Pauli Kidds video (som länkas tidigare i tråden) tar upp varför varför inte.
De tre argumenten är Profit, Perception och Platforming.
Profit är att personen tjänar pengar. Barker är död så han tjänar inte pengar.
Perception. Det finns etnostater i Tekumel. Vilket är läbbigare nu när Barker har outats.
Platforming. Genom att materialet är kulturellt relevant så är det en platform för författaren (mindre grej nu när Barker är död) men också för andra personer som delar Barkers åsikter. Dessa personers "rätt" till materialet kan man slåss emot. Eller så droppar man materialet så att det inte längre är kulturellt relevant.

För mig så är det här tillräckligt för att jag aldrig vill spela en ny kampanj i Tekumel settingen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Pauli Kidds video (som länkas tidigare i tråden) tar upp varför varför inte.
De tre argumenten är Profit, Perception och Platforming.
Profit är att personen tjänar pengar. Barker är död så han tjänar inte pengar.
Perception. Det finns etnostater i Tekumel. Vilket är läbbigare nu när Barker har outats.
Platforming. Genom att materialet är kulturellt relevant så är det en platform för författaren (mindre grej nu när Barker är död) men också för andra personer som delar Barkers åsikter. Dessa personers "rätt" till materialet kan man slåss emot. Eller så droppar man materialet så att det inte längre är kulturellt relevant.

För mig så är det här tillräckligt för att jag aldrig vill spela en ny kampanj i Tekumel settingen.
Jag tyckte Paulis film var det bästa jag hört på ämnet hur man förhåller sig till toxiska kulturproducenters verk.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vad spelar det för praktisk roll om han skrev en nazistbok?
Övrigt han skrev blir varken bättre eller sämre av detta, och karln har varit död i ett decennium så han påverkas inte ett dugg av om folk köper eller inte köper något han skrivit.
Allt vi gör spelar roll. Ord spelar roll, handlingar spelar roll. Naturligtvis spelar det stor roll om en person vars verk vi kanske läser och uppskattar visar sig vara nazist. Det påverkar naturligtvis inte allt. Det påverkar inte pappers kvalitén i boken, min resväg till jobbet, ditt val av lunch, morgondagens väder, men det innebär inte att det faktum att Barker var nazist saknar betydelse.

Det här borde man inte behöva berätta för vuxna människor...
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Under tiden på Facebook: Anders Blixt skrev en kort personlig tråd om saken och ett par kränkta rollspelarsnubbar börjar yla om "censur och bokbål"...
Tack, @Theo, för dina kloka inlägg i den där FB-tråden. De två upprörda snubbarna betedde sig ungefär som Don Quijote inför åsynen av väderkvarnarna.

Författaren Fritiof Nilsson Piraten sade för länge sedan: "Skriver man om en synål finns det alltid någon enögd jäkel som tar åt sig." Han hade rätt.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jo, läget blir ju något annorlunda än med Lovecraft - å ena sidan mycket extremare än hos HPL, å andra sidan inget som någon tyckte sig ha sett i honom eller hans skrivande någonsin (man kommer säkert att hitta det i efterhand nu) där rasismen är en fundamental del i HPLs skrivande.
Ja det är faktiskt en slags spegelvänd situation. Barkers handlingar var värre än Lovecrafts, men Lovecrafts rasism är mycket mer framträdande i hans Yog-Sothothery / Cthulhu Mythos än vad Barkers är i Tekumel. Jag har mindre problem med Tekumel som värld än vad jag har med flera av HPLs noveller. Jag kommer nog att fortsätta läsa Tekumel-materialet, men tanken på att skaparen var aktivt engagerad nynazist gör att jag förmodligen aldrig mer kommer spela något av det.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ja det är faktiskt en slags spegelvänd situation. Barkers handlingar var värre än Lovecrafts, men Lovecrafts rasism är mycket mer framträdande i hans Yog-Sothothery / Cthulhu Mythos än vad Barkers är i Tekumel. Jag har mindre problem med Tekumel som värld än vad jag har med flera av HPLs noveller.
Ja, precis. Den som jobbar på det kan kanske skilja verket från personen kring M.A.R. Barker, men det är omöjligt med Lovecraft, eftersom de sakerna också är de fundamentala i hela hans författarskap. Det är som när folk tycker att man ska skilja på verk och person kring gangsterrappen - det går inte eftersom brottsligheten i sig är en fundamental del av konstformen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Under tiden på Facebook: Anders Blixt skrev en kort personlig tråd om saken och ett par kränkta rollspelarsnubbar börjar yla om "censur och bokbål"...
Jo, de triggade krakarna var så halmgubbiga att jag inte kunde låta bli att peta på en av dem.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Nu ska jag vara lite teoretisk här:

Om författarens politiska världssyn ändrar verkets mening för en individ beror delvis på hur den individen förhåller sig. Det går envist att hålla fast vid sin syn på verket och inte låta en ändrad kontext spela in. Man kan ändå inte låta sig ignorera den helt om man en gång gjorts medveten om den. Den ligger där i marginalen och skaver som potentiellt relevant. Det krävs ett aktivt uteslutande för att bortse från det. Att göra en sådan aktiv uteslutning att hålla det i marginalen och göra det irrelevant för verket är ett analytiskt ställningstagande och ett val.
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag är såpass gammal att jag har både spelat och spellett Empire of the Petal Throne (för 40+ år sedan), och därtill läst två av Barkers böcker. Jag uppfattade aldrig någon nazistisk subtext i hans verk, utan såg det som att han använde pulp-tropen "orientalistisk despotism" i sina lands- och folkslagsbeskrivningar: envåldshärskare, grymma straff, exotiska djungler, uråldriga hemligheter. Det var därtill intressant att notera hur Barker, som praktiserande muslim, hanterade Tékumels polyteism: dess "gudar" framstod som demoniska väsen som bedragit mänskligheten och som egentligen inte förtjänade att dyrkas (ett tillstånd av jahiliya -- länk >>> ).

Hursomhelst, när jag läste avslöjandet blev jag arg och äcklad: Barker var en aktivt ondskefull person. Jag vill aldrig mer ha med hans verk att göra.
 
Top