Nekromanti Mörk Borg recension

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Mörk Borg är också utgivet av Fria Ligan. Så dom har gett ut en blorb alltså? Och Svärd & Svartkonst har fått en konkurrent till bästa svenska rollspel.

Försättsbladen. Vänstra sidan fram har en bra namnlista, skattlista och bra väder.
En fäll-lista som antingen behöver lite prepp eller någon standardregel för skador från fällor.

Högra sidan fram har en tabell av slaget jag alltid kallar för "Vad har du i fickan, Jan?". Bra, men... inte helt komplett, nummer 42 behöver specifieras tycker jag.

Sidan 1–15. Världsbakgrund. Är bara att slänga. Mysiga att läsa som en artist's book men att göra om till spel är ungefär lika enkelt som att göra om valfri bok/serietidning på hyllan till spel. Eller lite svårare för det är så flummigt. A la False Machine och gänget.

Sidan 16–17. Det här däremot. Ursnyggt formgivet och har en medföljande väldigt spelbar mekanik. Men några entries är väldigt världsspecifika så du måste först ha begripit hur du ska kunna göra ex vis Graven-Tosk (från sidorna innan) spelbart. Det är bra att man ska bränna boken när alla sakerna har hänt.

Man kan välja hur lång kampanjen ska vara så nu ska vi dubbelkolla matten här... #misstänksam2097
Det finns "t100: flerårig", "t20: halvår", "t10: höst", "t6: månad", och "t2: slutet är nära".

Reglerna här är inte helt hundra tydliga för det är lite oklart om man ska slå om saker som redan hänt, eller om inget händer den dagen. Och jag missförstod en annan sak... jag trodde den sjunde plågan blev när man hade slagit alla dom 36 andra plågorna. I så fall, + omslagning för redan inslagna saker, så har t100 ett EV på 3700 dagar innan jorden går under, t20 ett EV på 740 dagar, t10 ett EV på 370 dagar, t6 ett EV på 222 dagar, och t2 ett EV på 74 dagar.

Om man inte slår om dublett-plågor utan bara inget händer den dagen så är slutet ännu mer fjärran för då har t100 ett EV på 15200 dagar, t20 ett EV på 3040 dagar, t10 ett EV på 1520 dagar, t6 ett EV på 912 dagar, och T2 ett EV på 304 dagar.

Men nu när jag har fattat att det bara sex plågor innan psalm sju så är det så här:

t100 har ett EV på 700 dagar, t20 ett EV på 140 dagar, t10 ett EV på 70 dagar, t6 ett EV på 42 dagar, t2 ett EV på 14 dagar.

Math checks out, Pelle!

Sidan 18–19. Vänta, va? Man får inte välja gear själv? Det här är nåt jag tyvärr ser mycket av i OSR:en. Som spelledare tycker jag det här är ur-lockande, att vi kommer igång fort med att faktiskt spela och det inte är så mycket shoppande och velande och tvekande och väljande och sånt. Utan ner i gyttjan direkt. Och även som spelare kan jag ibland tycka det är cool. Det blir lite rogue like. Rullade du dåligt gear? Bättre lycka nästa gång. Det finns en sak jag ääääälskar med filmen Battle Royale och det är

Att dom får random vapen, allt från en skära till en liten liten giftflaska, och att Shuya får ett grytlock

Men det finns ändå nåt jag kan uppskatta med agensen i att dom själva får välja vad dom tar med sig. I början kör dom med "Ye Fast Pack" a la B4, men efter ett tag har dom blivit proffs och har sina egna väl instämda loadouts. Det är ju ändå dom själva som ska ner i gyttjan och dö där. Så jag vill ge dom den respekten att dom får välja sin packning.

Repet här är också ovanligt kort för oss som är vana vid 25 alnar långa repen i femman. Det står att det är nåt som heter "meter", 10 meter. Det verkar vara nåt framtidsmått från rymden. Jag konsulterade di gamle och dom sade att det motsvarar nästan sjutton alnar.

Här fastnade jag också väldigt länge, ty sidan efter, sidan 20, har ett vapen och jag bläddrade hela tiden tillbaka till sidan 19 för att leta efter det vapnet på tabellerna och hittade inte det. OK. Jag går vidare. Alltså jag satt där i säkert 20 minuter och bläddrade fram och tillbaka #trögfattad2097.

AHA!!!!!
Nu fattar jag vad jag missförstod!

Man ska slå en t10 (alt t6 för trollar) för att få ett random vapen förutom utrustningen på sidan innan! Jag trodde lårbenet gav t10 skador (alt t6 för trollar).

Stor kärlek till pappa här för att han har lagt in HELVETICA. Den sidan 20 = ursnygg.

Men tyvärr var det här alltså obegripligt i kombination med uppslaget innan.

Jag missade den lilla "2. Bläddra framåt och slå fram vapen och rustning." Uj...

Sidan 24. Reglerna för rustning är 100% obegripliga hittills. Får bläddra tillbaka hit när jag har läst mer regler.

Sidan 26. Egenskaper. Dom har slopat INT och CHA. Det gillar jag att dom har gjort.

Score->Mod konverteringen är en egen tabell och dom har alltså inte använt samma som B/X. Du får +3 redan på 17 ist för bara på 18, och du får -3 redan på 4 ist för bara på 3.

För mig är det största kriteriet på en sån här tabell, det är att slippa subtrahera så himla mycket. Vi vill alltså inte ha så många negativa slag. I både B/X och Mörk Borg är det ca 26% att få minus, runt 48% att få noll, och ca 26% att få plus.
I femman är det ca 18% att få minus, 20% att få noll, och ca 62% att få plus.

Så ja ok det är bra att det är stor chans för en nolla dvs inte behöva göra nån aritmetik alls, men surt att det är så stor chans att få minus och behöva åminna sig lågstadiemattens fasor.

Det här är en ett hundra procent obegriplig mening "Rollpersoner som inte skapas med de frivilliga klasserna slår 4t6 för två valfria egenskaper och väljer då de tre högsta tärningsresultaten." Tre högsta summorna av två valfria?

Vi som kommer ihåg "Metod I" i AD&D DMG kanske kan lista ut att det som åsyftas är att slå fyra tärningar, ta bort den lägsta, och lägga ihop dom som är kvar. Det ger för övrigt, med Mörk Borgs tabell, bara 10% chans för minus (vilket är bra!), 41% chans för noll och 49% chans för plus.

Svårighetsgraderna! En genomsnittlig startrollperson i Mörk Borg har +0 i sitt bästa mest tränade område. En genomsnittlig startrollperson i femman har +5 (bästa abilityn är +3, och sen +2 för träningsbonusen). Så för att konvertera, dra ifrån fem.
10 är alltså 55% chans att lyckas. Det motsvarar en svårighetsgrad på 15 i femman.

Sidan 27. Regler för att bära. Ett tips för spelare är att göra en tydligt inramad lista på ett som har Styrka+8 rader totalt så du inte behöver räkna hela tiden.

Sidan 28–29. Strid. Oj det var väldigt whifftastic med att dom allra flesta slagen missar fienden och dom allra flesta fiendeattacker träffar dig. Hårt!
Det är bra att man ska slå högt iaf och inga black-hack fasoner. Utrustningsreglerna har heller inga usage die. Det är skönt att slippa black-hack-skräpet överlag.

Sidan 31. Bra svältregler som har fattat att TP är fatigue och att "köttpoängen" inte ska sitta där. Bra!

Sidan 34. Inga regler för när man ska levla...? T_T Dåligt! Hur man levlar är däremot bra. Det heter inte ens "level". Svenskanpassat för alla er levelhatare där ute, m.a.o.

Sen kan vi bläddra förbi magisystemet som verkar fungera OK (är slott-baserat a la Wizardry, ACKS och ja jo... femman<3).

Sidan 38. Järtecken. Jag tycker inte om dom här retcon-baserade tecknen. Jag vill använda grejerna innan tärningen slås. Ner med Fortune-in-the-Middle–otyget!

Sen flera sidor med tabeller och egenskaper. Användbara idéer i grund men sen är själva innehållet på tabellerna för dark för min smak.

Klasserna är på sidorna 46–57. Slusken på sidan 49 ger rätt starka scrap princess vibes! Och... det är väl det största negativa jag kan säga om den här boken om jag ska recensera den som konstnärsgärning snarare än som spel: det är så otroligt derivativt av Scrap, Patrick Stuart (som iofs också varit med och jobbat på boken), och andra kända föregångare inom art punk osr.

Ser är det totalt wonkorama alldeles för mycket Q-faktor att "alltid sänka svårighetsgraden med två"... istället för att öka värdet? Ja jag fattar att det bara ska gälla vid just tester och inte annars och det är väl det mest koncisa sättet att göra det men... jobbigt i praktiken. Känns lite som en "latmanstråd" som vi fick lära oss om i syslöjden, att sätta lång tråd gör att man behöver byta mer sällan men problemet är att det blir uuuuurjobbigt att faktiskt sy för man måste dra nålen urlångt för varje stygn.

Sidan 51 "medit@ion"? Uh? Kill your darlings... T_T

Läste igenom monstren men har inte så mycket att säga om dom! Vanillamonster men med varsin större eller mindre twist.

OK so far so not so good men nu kommer vi till det bästa!!!! ÄVENTYRET!!!!

Det är fantastiskt formaterat!! Det är så här jag vill att äventyr ska skrivas. Stora boldade nyckelord!

Det är lite snopet att en bok som är allt annat än nybörjarvänlig (ex vis förklaras aldrig vad t66 betyder men jag ska förklara det här: slå två t6or och läs dom som om dom vore ett tal mellan 11 till 66 fast det är egentligen bara 36 olika utfall) har ett sånt nybörjarvänligt äventyr! Läs och lär folk!

Tlil sist några sidor med fler tabeller. Tillhålleskaparinspirationssidan är nästan spelets bästa sida. En liten miss på tillhållestatusen där man kunde ha beskonat sig ett t4-slag om man ist hade mappat 3, 4, 5 och 6 till dom fyra anledningarna till att tillhållet blivit inaktivt.

Jag vet inte hur mycket jag kommer använda den här boken ärligt talat. Spela igenom Svartsörja-äventyret och skapa några tillhåll och sen kommer det nog vara it.

Mitt intryck är att Svärd & Svartkonst är lättillgängligare för nybörjare men jag har inte gjort några usability studies för att bekräfta den hunchen. Det här är en mindre bok och folk kanske skräms bort av stora böcker?

Sen är det en sak jag stör mig på med Svärd & Svartkonst och det är att den försöker presentar sig som om den vore så himla grimdark men egentligen är den otroligt tam med OSR-mått mätt. Den är inte hemskare än Äventyr eller Hjältarnas tid. Men, jag tycker om det, den borde ha satsat på att vara mer vanilla ist för att sätta stora "varning ond bråd död"-texter på sig. Mörk Borg däremot är dödshård. Lite för hård för min smak!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Väntar med spänning på recensionen av recensionen!

Så, för att sammanfatta: Mörk Borg är OSR art punk fast på svenska?

Funkar Mörk Borg med mer DnD-när äventyr? Kan jag damm av Horror on the Hill och köra det med Mörk Borg?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
2097;n337317 said:
Och... det är väl det största negativa jag kan säga om den här boken om jag ska recensera den som konstnärsgärning snarare än som spel: det är så otroligt derivativt av Scrap, Patrick Stuart (som iofs också varit med och jobbat på boken), och andra kända föregångare inom art punk osr.
Så länge man går längre tycker jag det är förlåtet. Och det är så jävla snyggt rent typografiskt/designmässigt. Jag blir alldeles glad och varm inombords bara av att bläddra i boken. Som konstnärsgärning tycker jag den inte har många medtävlare.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
2097;n337317 said:
Mörk Borg är också utgivet av Fria Ligan. Så dom har gett ut en blorb alltså? Och Svärd & Svartkonst har fått en konkurrent till bästa svenska rollspel.
Ja, fast nja. Fria Ligan har hjälpt till med tryck och distribution men själva spelet har Pelle och Johan gjort helt själva.

2097;n337317 said:
Math checks out, Pelle!
Jag tror att det var jag som fick fram de där siffrorna. Så om något hade varit fel skulle du skyllt på mig, inte Pelle.

Skarpskytten;n337333 said:
Så, för att sammanfatta: Mörk Borg är OSR art punk fast på svenska?
Ja, men det finns också på engelska (och den engelska texten har Patrick Stuart varit med och redigerat).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Skarpskytten;n337333 said:
Väntar med spänning på recensionen av recensionen!

Så, för att sammanfatta: Mörk Borg är OSR art punk fast på svenska?

Funkar Mörk Borg med mer DnD-när äventyr? Kan jag damm av Horror on the Hill och köra det med Mörk Borg?
Ja, TSR-prylar går att köra rakt av. TP=HD * 4.5
Kommer vara lite whifftastic som jag påpekade i recensionen men dom klarar sig nog.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
kloptok;n337336 said:
Jag tror att det var jag som fick fram de där siffrorna. Så om något hade varit fel skulle du skyllt på mig, inte Pelle.
OK! Ring mig om du vill att jag ska gå igenom din SuSy-matte <3
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,705
Location
Stockholm
Bra recension! Min tolvåriga dotter spelleder just nu mig och sin bror. Hon fattade iaf 75 % av reglerna efter en genomläsning (första gången hon spelleder) och leder oss nu genom introäventyret, spännande so far!
 

Stillafors

Veteran
Joined
30 Aug 2019
Messages
26
Jag var lite sugen på att köra med två sexsidiga tärningar och klurade på att räkna om ett t20 system till t66, men det var inte intuitivt vad FV 50% motsvarade i talbasen 6 med två tärningar.

Om man går all in för talbasen 6, med 6 tal och ental, så blir det väl t211 eller t100 - beroende på om man mappar om intervallet 1-6 på 0-5 eller ej :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,001
Please somebody explain how Mörk Borg means Dark Castle in english!
 

Stillafors

Veteran
Joined
30 Aug 2019
Messages
26
Good question, and my few cents are... that the name is a rather direct translation.

I wondered of there was a connection to the computer game series of Dark Castle (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dark_Castle). So, where there also other similarities to Prins https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dark_CastleDuncan who fought through the castle to learn fire-balls, use a shield and challenge the black night? Dunno, I haven't read the rules. Maybe 2097 has a clue?

Dark <-> Mörk
Castle <-> Slott / Borg

I googled "Borg english" and "Castle swedish"
Did get different translations based on which direction was used.
Castle -> slott
Borg -> Castle
:)

"MÖRK BORG is Swedish and translates to something like DARK CASTLE or DARK FORT, and "MÖR" is pronounced sort of like MUR in MURDER. And BORG is well, pronounced like those robot guys in Star Wars."
https://www.kickstarter.com/projects/jnohr/mork-borg
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
I came up with the title MÖRK BORG, and wrote the book, and for me it was always with the english Dark Castle back in mind.

:::

@RasmusL: riktigt kul att höra att din tolvåring SL:ar!
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Kul att du verkar gilla det (väl?)

Enda kommentarerna jag har är att det inte är Helvetica på sid 20 utan Neue Haas Grotesk, som ju är en snäppet vassare, tidig variant av Helvetica. Så i princip rätt, men får jag chansen så måste jag out-nerda när det gäller typografi :D

Tanken med att äventyret skiljer sig så markant från resten av boken är att vi ser att de har två ganska olika syften. Bulken av boken är menad att utmana, inspirera och läsas utanför spelpasset, medan äventyret är designat för att användas i spel vid bordet och därför snabbt kunna refereras. Man ska aldrig behöva slå i boken under spel, och därför har vi lagt alla viktiga regler och ett behändigt register på sista uppslaget (eftersättsbladen). Egentligen var aldrig nybörjare målgruppen, utan vi har riktat oss mot folk som är väl bekanta med OSR sedan innan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Coolt! Har mitt KS-ex liggande, har sparat som en liten självförsörjande treat ;)

CapnZapp;n337376 said:
Please somebody explain how Mörk Borg means Dark Castle in english!
Mörk betyder Dark och Borg betyder Castle? Eller missförstår jag frågan.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
RasmusL;n337368 said:
Bra recension! Min tolvåriga dotter spelleder just nu mig och sin bror. Hon fattade iaf 75 % av reglerna efter en genomläsning (första gången hon spelleder) och leder oss nu genom introäventyret, spännande so far!
Jag tror definitivt att A skulle tycka det vore kul att spela någon gång med henne som SL. Vi också för den delen :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
P.eLL.e;n337379 said:
I came up with the title MÖRK BORG, and wrote the book, and for me it was always with the english Dark Castle back in mind.
Jag kan inte med ord uttrycka hur coolt Dark Castle är och att MÖRK BORG är en homage till det superbraiga spelet är så coolt så jag vet inte vad jag tycker.

Nu väntar jag bara då GROTTAN AV FÖRÖDELSE eller vad nu dungeon of doom skulle heta poå svenska.

/M
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Läser den nu, och hittills så coolt som jag hoppats! Grymt snyggt tex att ha versnummer som T66-tabell
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,705
Location
Stockholm
Rangertheman;n337388 said:
Jag tror definitivt att A skulle tycka det vore kul att spela någon gång med henne som SL. Vi också för den delen :)
Låter som en lysande idé!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Pappa jag beställde den där optisk nånting nånting häromdan!

pappa;n337380 said:
Enda kommentarerna jag har är att det inte är Helvetica på sid 20 utan Neue Haas Grotesk, som ju är en snäppet vassare, tidig variant av Helvetica. Så i princip rätt, men får jag chansen så måste jag out-nerda när det gäller typografi :D
Men du hade slagit av den lilla svansen på a:et som är så typisk för NHG. (Tack och lov får man väl ändå säga för den svansen är så ful. Och ännu värre det arialska stora R som finns som variant i NHG.) Skulle ha kollat lite noggrannare? Känner mig bortgjord

Måste säga att jag tycker vanliga Helvetica Bold är ju the figure/ground relationship executed perfectly. Kolla på "droppen" i gemena a i Helvetica Bold ex vis. Precis lagom stor jämfört med bokstäverna. Njaej jag har nog inte hoppat på NHG-tåget. ANYQUESTIONSOFCOURSENOT! Och så siffrorna dom är ju to die for.

pappa;n337380 said:
Tanken med att äventyret skiljer sig så markant från resten av boken är att vi ser att de har två ganska olika syften. Bulken av boken är menad att utmana, inspirera och läsas utanför spelpasset, medan äventyret är designat för att användas i spel vid bordet och därför snabbt kunna refereras. Man ska aldrig behöva slå i boken under spel, och därför har vi lagt alla viktiga regler och ett behändigt register på sista uppslaget (eftersättsbladen). Egentligen var aldrig nybörjare målgruppen, utan vi har riktat oss mot folk som är väl bekanta med OSR sedan innan.
Ett bra upplägg.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tänkte även att Dimmu Borgir…? På nåt sätt?
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
2097;n341318 said:
Men du hade slagit av den lilla svansen på a:et som är så typisk för NHG. (Tack och lov får man väl ändå säga för den svansen är så ful. Och ännu värre det arialska stora R som finns som variant i NHG.) Skulle ha kollat lite noggrannare? Känner mig bortgjord

Måste säga att jag tycker vanliga Helvetica Bold är ju the figure/ground relationship executed perfectly. Kolla på "droppen" i gemena a i Helvetica Bold ex vis. Precis lagom stor jämfört med bokstäverna. Njaej jag har nog inte hoppat på NHG-tåget. ANYQUESTIONSOFCOURSENOT! Och så siffrorna dom är ju to die for.
Neue Haas har alternativa skärningar för några bokstäver, bland annat a:en. Och även om jag på nåt sätt gillar de där små svansarna och tycker det skänker typsnittet karaktär så passade det inte riktigt just där. Tycker generellt att Neue Haas har en skönare kompakthet och tyngd än lite lite mer spretiga Helvetica. Men det är hundra procent personliga åsikter bara. Egentligen ser de ju typ likadana ut, let's be real.
 
Top