Nekromanti Mårtensson vs Leijonhufvud

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Skulle vilja ha lite synpunkter på dessa två författare och deras fantasylitteratur.

Bertil Mårtensson (f 1945)

Trilogi "Maktens vägar"
Vägen bort (1979)
Vägen tillbaka (1980)
Vägen ut (1983)
Övriga
Deral bågskytt (1979)
Vingmästarens dotter (1992)

Eric Leijonhufvud (1934-1989)
Trilogi
Vattenfolkets land (1981)
Fodams uppdrag (1982)
Vägen till vattnet (1985)

Jag har tre källor till information och synpunkter.
Först har vi senaste numret av bibliotekens tidning (vad den nu heter) där Daniel Lehto (hejsan /images/icons/wink.gif Daniel (han finns ju här)) där han skriver något i stil med att Eric's böcker har bra kvalitet, medan Bertil's är bristfälliga (mitt ex av artikeln ligger i E-tuna).
I boken Världar av Mörker, Världar av Ljus av Annika Johansson, är förhållandet precis tvärtom, eller som hon skriver ”[...] enligt min mening är svag och blek". Angående Eric Leijonhufvuds romantrilogi. I boken Fantasy har John-Henri Holmberg ungefär samma uppfattning som Annika.

Finns det några som har ytterliggare synpunkter om böckerna och deras innehåll?

// Riddaren - nyfiken
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag har aldrig läst Eric Leijonhufvud (avskräckt av texten på baksidan), så jag får hålla mig till Bertil Mårtensson i stället.

Trilogin "Maktens vägar" hör till det sämsta jag läst, inte bara inom fantasygenren utan överhuvudtaget .

(viktig distinktion: jag har börjat läsa betydligt sämre böcker, men då har jag slutat ganska fort. Så om jag säger att en bok hör till det sämsta jag läst betyder det att jag faktiskt i något skede läst den. Författare som Danielle Steel eller Sidney Sheldon är ännu ett steg sämre, men deras böcker läser jag inte. Jag bara skummar genom dem på jakt efter sexscener /images/icons/blush.gif)

Karaktärerna är tråkiga, miljön är diffus och handlingen är inkonsekvent och oengagerande. Böckerna verkar inte kunna bestämma sig för om de ska vara äventyrsromaner eller smygfilosofiska utläggningar (jag har ingenting emot någondera sorten, och anser att det går alldeles utmärkt att blanda dem, men då ska det göras bra).

Ett enkelt litet test: det är nu ungefär tre månader sedan jag läste böckerna, och jag kommer ihåg vad två av personerna heter (Andira och den talande apan Griff). Jag kommer inte riktigt ihåg vem som egentligen kämpade mot vem eller varför de gjorde det, men det var någonting med troll. Och så fanns det ett par pinsamma försök till erotik. Ett minnesvärt verk? Knappast.

Sådärja. Vill du faktiskt ha lite vettiga synpunkter också är det lite värre, jag tänker nämligen inte läsa böckerna pånytt.

/JPS - kan inte bestämma mig för om jag ska skriva min Shakespeareuppsats (deadline: i morgon kl. 12) eller spela Baldur's Gate 2.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
okej jag erkänner ockås att jag bara läst Mårtensson ok jag kommer inte ihåg nått förutmom början av första boken /images/icons/blush.gif men men...
den var ju inte sämmre än nått annat visst har jag läst bättre men jag har även läst sämmre... (LotR /images/icons/smile.gif ) men jag kan hålla med om att den inte håller _så _ hög klass...
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag väljer helt klart Mårtensson först. Tycker han har både bättre språk och fantasi. By the way vet ni om han lever?

/Per
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Mårtensson lever

Enligt uppgift undervisar han i filosofi i Lund. Det står i något inlägg på det här forumet.

/JPS - ett gammalt kinesiskt ordspråk säger att man ska koka sitt tevatten till bubblorna är lika stora som guldfiskars ögon. Efter kvällens kopp har jag inga guldfiskar kvar att jämföra med.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har också bara läst Mårtensson och håller med om att han inte är mycket till författare. I alla fall inte när det gäller fantasy. Han lär visst ha skrivit Sci-fi böcker också. De ska visst vara rätt så bra även om jag inte har läst dem.

"Författare som Danielle Steel eller Sidney Sheldon är ännu ett steg sämre, men deras böcker läser jag inte. Jag bara skummar genom dem på jakt efter sexscener "

Din lille snuskhummer/images/icons/wink.gif. Jag minns själv i åttan när jag läste den ganska målande sexscenen i Ken Follets mastodont verk om ett medeltida kyrkbygge, högt för några av mina polare. Än idag kan jag inte tänka på trumskinn utan att associera till andra saker....
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Trumskinn? /images/icons/hairy.gif
ag har läst den boken också men jag kan inte minnas något sådant... /images/icons/shy.gif


Storuggla, innocent
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Använd din fantasi. Det här är nog inte rätt plats för en allt för detaljerad beskrivning.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Han lär visst ha skrivit Sci-fi böcker också. De ska visst vara rätt så bra även om jag inte har läst dem.

Tja, de är mera åt filosofiskt resonemang-hållet. Hans första bok (Detta är verkligheten, 1971, tror jag) är sf, men inte så värst bra.

Din lille snuskhummer

"I just so happen to be twenty" (Guybrush Threepwood, Monkey Island 3)

Än idag kan jag inte tänka på trumskinn utan att associera till andra saker....

Ingen skada skedd, alltså. Eller brukade du ofta gå runt och tänka på trumskinn innan?

Kanske bäst att inte fortsätta den diskussionen...

/JPS
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Alltså seriöst... jag hajjar inte. /images/icons/hairy.gif
Jag har till och med kollat på bilder på trummor på nätet nu, men det hjälpte inte. Det måste vara något fel på antingen dig eller mig /images/icons/tonguea.gif


Storuggla, fattar nada
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Mårtensson lever

Så är det i sanning, och han ger dessutom med ojämna mellanrum ut skumma små sftidningar på svenska. trevligt initiativ.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Mårtensson lever

han ger dessutom med ojämna mellanrum ut skumma små sftidningar på svenska.

Kanske jag måste omvärdera honom litegrann. Någon som ger ut skumma små sf-tidningar har ju onekligen en del goda sidor också.

/JPS
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Mårtensson lever

Skulle bara säga att "Mårtensson lever" ger mig Fingal Olsson flashbacks.


Storuggla, tror på Robert Lind
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
LOL! [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som bara måste komma ihåg den kommentaren
 
Top