Måla billigt?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Jag håller på med en komplett makeover på Terraforming Mars. Nytt bräde, karta, tiles, lådor, the rubb and the stubb, allt utom korten och klossarna. Allt ska laserskäras i trä på min laser.

Men, sedan ska det målas. Det är över 10 olika färger, och det behöver sprutmålas. Dessutom har jag lite andra laserprojekt också som behöver färg. Köper man sprejburkar så kostar de typ 89 spänn styck, och vissa färger behöver jag flera av (och vissa behöver jag typ bara några småduttar...)...

Så, hur får man ner kostnaden där? Var köper man billig färg i mängder, och av en typ som jag kan köra i min vanliga färgspruta?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Well, här kan du se delarna, so far (du kan behöva scrolla lite, övre vänstra hörnet råkar vara tomt):

http://troberg.synology.me/~anders/s...ormingmars.svg

I den filen har jag ännu inte separerat vad som ska graveras och vad som ska skäras, men det framgår nog ändå.

Allt egengjort, även symbolerna (hittade ingen bra källa, så jag satte mig och skriptade dem också).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,020
Location
Sthlm
Efter som jag inte kan något om vanliga saker så vet jag inte vad en vanlig färgspruta klarar. Men från mini-målnings håll kan jag en del och tycker du kan kolla på antingen akrylfärg eller oljefärg som du späder till bra flytnivå med airbrush thinner när det är akrylfärg, eller lacknafta med oljan. Det finns många kits med akryl och oljefärg att köpa och i det här fallet tror jag inre att kvaliteten är det enskilt viktigaste.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Grejen här är att det handlar, för de flesta färgerna, om story ytor. Det här bygget kommer att använda ungefär 3-4 masonitskivor (lite beroende på hur mycket spill och hur effektivt jag kan placera saker som ska förmålas i samma färg eller maskeras). Så, burkar i "konst-mängder" är lite för lite...

Dessutom, mina färgsprutor har burkar som tar 0.5-1 liter (fast jag funderar på att modifiera dem så att de kan suga med en slang direkt ur burken).
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag får känslan av att du borde vända dig till folk som håller på med lackering professionellt. En lackerare borde kunna komma med förslag på färger och kanske t.o.m. kan "köpa ut" åt dig. :)
 
Top