Nekromanti Mål med skapandet

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Vilket är DITT mål med ditt rollspelsskapande?

Med mitt förra rollspel ville jag imponera på de cyniska bitterfittorna (menat i all kärleksfull välmening) på rollspel.nu. Jag ville få dem att säga "åååhhh, så innovativt och intressant spel, jag visste inte man kunde göra något så häftigt. SÅ ville jag de inbitna rävarna skulle säga om ett debutrollspel från en gröngöling.
Givetvis blev reaktionen mer "ehh" och det är precis vad spelet förtjänade. Knappt att jag ville spela det.

Men som tur är lär man sig av sina misstag. Nu är det nya påbörjat, och målet med det ska vara "Har han gjort ett till ... jaja få se då. Det ser ju faktiskt ganska kul ut, vem vet, jag kanske till och med provar det någon gång."
Målet är också att den ska gå att läsas utan ordbok och akademisk examen.

Så, medan jag knåpar på vill jag gärna höra om era (helt ärliga) mål med era verk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Telash said:
Vilket är DITT mål med ditt rollspelsskapande?
1) Jag har fått en idé till ett rollspel och kan inte sluta tänka på idén innan jag fått ur den ur huvudet.
2) Nu har jag producerat ett spel per år i tre år. Det ska väl vara fan om jag inte ska kunna få ut ett i år också.
3) Det är så JÄVLA KUL när folk läser och gillar ens produkter. Egokick! När folk vet vem man är, vad man gjort. Att folk vet att mina spel finns, att diskussioner sker om mina spel utan att jag är med.
4) Statement-faktorn: Det går visst. Det går visst att skapa snygga spel även om man har låg budget. Det går visst att göra spel och släppa dem som Creative Commons. Det går visst att skapa spel på löpande band utan att ha något som helst vinstintresse.

En massa andra skäl också, såklart. Men för mig är nog de här de viktigaste. Känns det som.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag försöker göra rollspel med ett enda mål i sikte: att skapa ett rollspel som _jag_ trivs med. Ett rollspel som passar _mig_. Om jag någonsin blir färdig med ett rollspel kommer jag antagligen att lägga upp det till allmän beskådan på något sätt och om andra tycker att det verkar bra så vore ju det roligt. Men jag skriver i grund och botten enkom för mig själv.

Det är klart, ibland frågar man ju runt lite vad andra tycker om, eftersom man oftast behöver några spelare också om det ska bli riktigt roligt =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag skapar för övrigt verkligen inte bara spel jag själv vill spela. Jag vill inte spela nåt av spelen jag skapat hittills.

Jag tycker egentligen inte att det är alls lika roligt att spela/spelleda längre.

Jag skapar rollspel för att jag inte kan inte skapa rollspel...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Rymdhamster said:
Jag försöker göra rollspel med ett enda mål i sikte: att skapa ett rollspel som _jag_ trivs med. Ett rollspel som passar _mig_. Om jag någonsin blir färdig med ett rollspel kommer jag antagligen att lägga upp det till allmän beskådan på något sätt och om andra tycker att det verkar bra så vore ju det roligt. Men jag skriver i grund och botten enkom för mig själv.
Exakt. Jag gör spelet jag skulle vilja spela.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Då det begav sig 1984 skapade jag ett rymdspel för att det inte fanns. Att skapa för att JAG VILLE skapa var nog den största drivkraften.

Senare jobbade jag om spelet mer för att förbättra det men också för att visa kompisarna att jag kunde kicka rumpa med deras RQ, Elfquest och allt vad det var. Och på den tiden var ju allt BRP och så även SC så de var ju ändå hyfsat lika.

På senare år ville jag skapa det ultimata spelet med ALLA regler, MYCKET REGLER, el giganto. De flesta här vet hur det gick med det. Att jag inte skulle färdigställa ett sånt monster är förstås otänkbart men resultatet... Hur som helst är det det som de flesta vill se i tryck och jag anar bara mörk skadeglädje bakom de önskningarna.

Näst sista gången jag gjorde om SC var skälet vettigt. JAG ville ha kul. Inte visa bitterf****a på wrnu något. Eller fan. Jo en sak! Att det går att skapa nya system. Jag fick många glada tillrop av karaktären: "Men lääägggg neeerrr. Du kaaaaan inte uppfinna nåt nytt!!!". Jag tror iofs jag gjort det men det kommer mötas med: "Åhhh vaaad dååååligt". Det kommer nog ett inlägg som fördjupar sig i den där kulturen men inte än.

Då jag påbörjade sista versionen ville jag nog ha ett unikt system också för att show off som du. Men det har svängt till att ha ett system som JAG gillar. Och jag gillar det verkligen. Det är precis så jag vill spela. Så det korta svaret blir. Idag gör jag ett spel jag själv vill ha och skulle BRP vara mitt favvosystem skulle jag antingen köpa ett BRP spel jag gillar eller skapa en snabb klon.

Idag har SC tagit så mycket energi och jag har ett nytt icke rollspelsprojekt jag vill påbörja. Jag är hyfsat less på det här nu men återigen: Jag levererar det jag tagit på mig. Men inga fler spel kommer från mig - det är för mycket jobb. Men kul var det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Telash said:
de cyniska bitterfittorna (menat i all kärleksfull välmening) på rollspel.nu
Niklas73 said:
Inte visa bitterf****a på wrnu något.
Inte för att vara en bitterfitta, men jag tycker "bitterfitta" är ett sjukt osympatiskt tillmäle, även om det är i "kärleksfull välmening" (kanske i synnerhet då). Inte minst när alla ni kallar detta antagligen är surkukar egentligen.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,862
Location
Stockholm
Vimes said:
Inte för att vara en bitterfitta, men jag tycker "bitterfitta" är ett sjukt osympatiskt tillmäle, även om det är i "kärleksfull välmening" (kanske i synnerhet då). Inte minst när alla ni kallar detta antagligen är surkukar egentligen.
:heart:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Dante said:
Vimes said:
Inte för att vara en bitterfitta, men jag tycker "bitterfitta" är ett sjukt osympatiskt tillmäle, även om det är i "kärleksfull välmening" (kanske i synnerhet då). Inte minst när alla ni kallar detta antagligen är surkukar egentligen.
:heart:
Plus att de flesta gånger har nog utbytet sett ut ungefär så här:

Spelskapare: "Kolla mitt super-unika regelsystem som är bästast!"
WRNU-rävar: "Ah, det liknar system X, kolla in det för att se vad de gjorde, här är länk Y"
Spelskapare: "Wääääh, jag vill inte veta av att någon tänkt en liknande idé innan och minst av allt läsa om den. Behandla mig som den unika snöflinga jag är!"

...och efter att några hundra unika snöflingor fallit ner över rävarna så blir de ju lite luttrade kan man tro (och kanske lite blöta om nosen).
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Håller helt med.

Men det var så jag uppfattade forumet under andra halvan av mitt rollspelsskapande. Så kan du då ge ett tips på hur jag censurerar det, men behåller poängen lika tydligt och skapar samma intresse för tråden. För trots allt lyckades mitt dåliga ord bumpa tråden tre gånger utan att jag själv behövde göra det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Du skulle kunnat kallat "dem" för "cyniska gnällspikar" eller whatever. "Surkukar"? "Rövhål"? Om du nu vill vara förolämpande.

Fast, om det är så att du är rädd att ingen kommer visa intresse för din tråd om du inte kallar folk för "bitterfittor" kanske du behöver fundera på hur intressant din tråd är? (Den är intressant, så jag tror det var helt onödigt faktiskt).
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Meh, jag skiter väl i om det är tjejer eller killar jag skriver om. För mig är bitterfittor könsneutralt.
Så vad ska jag skriva om jag inte vill vara förolämpande?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Telash said:
Meh, jag skiter väl i om det är tjejer eller killar jag skriver om. För mig är bitterfittor könsneutralt.
Det får du förstås tycka... :gremsuck: (Det finns en diskussion här, men det är en helt egen tråd).

Telash said:
Så vad ska jag skriva om jag inte vill vara förolämpande?
"cyniska gnällspikar" kanske? Inte fan vet jag förresten. Jag blev inte förolämpad eftersom jag rimligtvis inte kan vara någon av dem du pratar om, utan reagerade mest på att jag tycker "bitterfitta" är ett så jävla sunkigt tillmäle.

Edit: Alltså, jag skiter egentligen i vilket. Det är väldigt mycket "jag avskyr" i det här. Du får skriva som du vill och jag hoppas att ni (du och Niklas) kan föra en intressant diskussion om hur det är att komma som ny amatörspelskapare till forumet. Tjo!
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
"reagerade mest på att jag tycker "bitterfitta" är ett så jävla sunkigt tillmäle."

Själv tycker jag inte det är ett dugg sämre än gnällspik, de betyder ju precis samma sak. Men din åsikt är noterad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Telash said:
Själv tycker jag inte det är ett dugg sämre än gnällspik, de betyder ju precis samma sak.
Har du asbergers*, Telash?

(* Detta är för mig helt "diagnosneutralt", och är för mig samma sak som att säga att jag tycker du är väldigt "fyrkantig" i din syn på språket. För övrigt är det i all välmening. Peace!)
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Inte vet jag, har inte fått en sådan diagnos i alla fall.

Jag lägger inte värderingar i enstaka ord utanför sina sammanhang. Man kan vara mycket otrevlig med rumsrena ord och tvärt om.
Om du vill kalla det för fyrkantigt får du givetvis göra det.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Hörni grabbar, nu är ni både OT som fan och ganska otrevliga mot varann, så låt diskussionen upphöra är ni snälla.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Telash said:
Så, medan jag knåpar på vill jag gärna höra om era (helt ärliga) mål med era verk.
Jag skriver spel som jag vill spelleda och min spelgrupp spela.
 
Top