Varulv [Mäster Ulv] - Runda 1

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag funderar på om det kanske är så att iom att spelupplägget skapar så mycket osäkerhet kring powerrollerna (kanske främst siare iofs, väntaren får väl bara låta bli att väkta samma person) så kanske vi får ut mer information av att massouta, snarare än chansen att siaren prickar rätt? Massoutandet ger ju dels info om spelets faktiska upplägg och medför dels chansen att ulvarna dabbar sig när de ska ljuga.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Vet ni vad, desto mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag om att vi ska massouta. Just nu sitter ulvarna med alla kort på handen, och kan fabricera scenarion där de claimar siarrollen eller har nerfat siaren så att den är fördel för dem snarare än byn. Massoutar vi flyttat vi infofördelen till byn och tvingar ulvarna att ljuga

Och eftersom upplägget ändrats sig från att vi får ny info varje runda i tidigare mäster ulv till att all infon är tillgänglig men utspridd direkt så bör vi inte vänta.

Det är inte värt det att skydda förmodligen/troligen nerfade powerroller. Och väktaren kan ju alltid leka giftbägare med ulvarna i runda ett.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Och kom nu inte bara med något slentrianmässigt ”det är dåligt att outa för att det är kanske dåligt att outa”-argument. För som jag ser det finns det inget case för att inte massouta i detta spelupplägget som i princip är byggt runt siar-nerfande.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,501
Location
Oktoberlandet
Bra där Xyas.
(Lite för aktiv för att vara dig visserligen…😉)

En grej jag inte snappade upp först när jag läste Vimes startinlägg var det här med roller som varje spelare får som inte är i spel.

Efter att kollat mitt PM igen så läser jag ju tydligt vilken roll som Mäster ulv inte valt: kan det i alla fall vara nåt att börja med att auta så vi i alla fall får veta vad som inte är i spel och ja om nån ljuger så kommer det förhoppningsvis fram med tiden…
Vad tror ni?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Jag är på aktivitet med jobbet, men jag tycker inte heller att vi nödvändigtvis ska slentriansvara att vi inte ska outa. Det kan absolut diskuteras.

Efter att kollat mitt PM igen så läser jag ju tydligt vilken roll som Mäster ulv inte valt: kan det i alla fall vara nåt att börja med att auta så vi i alla fall får veta vad som inte är i spel och ja om nån ljuger så kommer det förhoppningsvis fram med tiden…
Vad tror ni?
Alltså det är ju detta vi har diskuterat, Sidd. Att avslöja vad man vet om vad som inte är i spel är att avslöja sin roll för ulvarna. Det finns noll poäng med att säga det ena men inte det andra. Läs igenom vad som är sagt så du kan hänga med i diskussionen.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Alltså, antingen ska vi massouta eller så ska vi vara restriktiva för annars så hjälper vi bara ulvarna att hitta väktare och siare.

Ha i åtanke att vi har 1-4 lögnare ibland oss som dessutom vet om vi har någon sak från menyn som är överskjutande. Massoutning har fördelen i det här fallet att de blir tvingade att tala sanning för vi vet alla vad som finns på menyn.

Något annat som talar för massoutning i första rundan är att vi får infon innan någon trillar av pinn under natten.

Men ja, då bör ALLA vara med på det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag tycker inte att det är en bra idé att massouta. Ni får gärna rätta mig om jag resonerat fel någonstans:

Ulvarna har redan all information, de behöver inte ens ljuga. Det skulle i så fall kosta dem att vi får reda på hela spelupplägget men för oss kostar det identiteten på vår/våra powerroll/er. Jag har svårt att se att det skulle vara värt det. Ni som tycker det här är en OK trejdoff, kan ni förklara varför eller var jag har resonerat fel?

Korpa, Genesis, Xyas, Sidd. I vilket universum skulle det här vara smart?

Röst: Xyas
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,501
Location
Oktoberlandet
Jag är på aktivitet med jobbet, men jag tycker inte heller att vi nödvändigtvis ska slentriansvara att vi inte ska outa. Det kan absolut diskuteras.


Alltså det är ju detta vi har diskuterat, Sidd. Att avslöja vad man vet om vad som inte är i spel är att avslöja sin roll för ulvarna. Det finns noll poäng med att säga det ena men inte det andra. Läs igenom vad som är sagt så du kan hänga med i diskussionen.
Ehh…jag har läst igenom…kanske inte saker som är tydligt…förstår att jag missar saker…tror dock ulvarna lurar i diskussionen här…

Ok jag får inte snacka min roll, ingen annan får snacka sin roll…jag ska ändå lista ut vad du och alla ni andra har…?


Jag tror det är 1-4 ulvar😉…eller kanske Vimes lurar oss alla att det är en hel drös massa hemlig info som kommer vidare rundor…
OBS! Ej seriöst: mest exempel på att vi inte har nån koll och andemeningen är att de som vill att info inte ska komma fram är ulvarna!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,501
Location
Oktoberlandet
Jag tycker inte att det är en bra idé att massouta. Ni får gärna rätta mig om jag resonerat fel någonstans:

Ulvarna har redan all information, de behöver inte ens ljuga. Det skulle i så fall kosta dem att vi får reda på hela spelupplägget men för oss kostar det identiteten på vår/våra powerroll/er. Jag har svårt att se att det skulle vara värt det. Ni som tycker det här är en OK trejdoff, kan ni förklara varför eller var jag har resonerat fel?

Korpa, Genesis, Xyas, Sidd. I vilket universum skulle det här vara smart?

Röst: Xyas
Om jag förstått det rätt tycker både jag och Xyas att det är vitts att få fram mer info.

Så du vill ha två konkurerande tåg mellan två som tycker samma sak?

Vad vinner vi på det?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag tycker inte att det är en bra idé att massouta. Ni får gärna rätta mig om jag resonerat fel någonstans:

Ulvarna har redan all information, de behöver inte ens ljuga. Det skulle i så fall kosta dem att vi får reda på hela spelupplägget men för oss kostar det identiteten på vår/våra powerroll/er. Jag har svårt att se att det skulle vara värt det. Ni som tycker det här är en OK trejdoff, kan ni förklara varför eller var jag har resonerat fel?

Korpa, Genesis, Xyas, Sidd. I vilket universum skulle det här vara smart?

Röst: Xyas
Det är väl skitbra att vi får veta hela spelupplägget? Bättre än hur läget är nu i alla fall där vi med all säkerhet kommer hamna i diskussioner om den som siats är en miller/siaren är naiv/siare är en ulv i fårakläder.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det är väl skitbra att vi får veta hela spelupplägget? Bättre än hur läget är nu i alla fall där vi med all säkerhet kommer hamna i diskussioner om den som siats är en miller/siaren är naiv/siare är en ulv i fårakläder.
Det är alltså värt att outa ev siare och väktare i R1 för det? Jag håller ju inte riktigt med men det kanske är något jag missar?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag tycker att massoutande ter sig ganska lockande, men tillsvidare kan vi väl först se vad folk tycker _om_ att massouta?

Sedan, kan det här vara problematiskt?

Vimes said:
Om det finns fler oköpta saker än spelare (d.v.s. fler än 12) kommer de överskjutande sakerna helt enkelt inte fördelas på spelarna. Finns det färre oköpta saker än antalet spelare väljer du också vilka som inte ska få någon information i sitt PM.
Det kanske är högst orealistiskt att Mäster Ulv har köpt förmågor så att det finns färre oköpta saker än antalet spelare, men visst innebär det att även om vi massoutar så kan vi inte räkna bort möjligheten att någon förmåga faktiskt inte var med alls?

Äh, jag vet inte, jag suger på sån't här. @Genesis och @Empiricus ni som har ju vet på skaft, fattar ni vad jag undrar här?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag kan såklart tänka fel när det gäller riskerna med att massouta. Jag tror inte jag tänker fel däromkring dock.

Det finns 12 spelare totalt, varav 1 MU och upp till 3 till ulvar.
Det finns totalt 17 rätter på menyn, och MU kan välja som minst 3 stycken och som mest 6 stycken baserat på poäng och poängkostnad.

MU vet vilka val som gjorts, och kan fördela ut kunskapen om valen på specifika roller (MU+ulvarna själva, Siaren, Väktaren, Ev Miller, Ev Oväktningsbar bybo).

Det gör ju såklart att MU exempelvis kan välja att köpa bort siare och claima siare. Den förmågan kostar 5p och då kan MU bara välja två saker till, totalt 14 rätter finns kvar på menyn att placera ut på 12 spelare och viss info kommer försvinna. Resultat, MU kan claima siare outmanat, Väljer MU att själv sitta på info om att ex galen siare inte är valt och låta info om att naiv och paranoid siare försvinna utan att placeras på någon så är siarrollen safe att claima för ingen kan säga att den inte finns iom att ingen har info om ev siarval.

MU kan också välja andra köp och informationskombinationer och välja vilken info som sitter i byn och vilken som inte finns tillgänglig för oss. Så även om vi massoutar får vi bara en informationskompott som MU valt åt oss.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag roade mig med att se hur många förmågor man maximalt kan köpa, och då det finns fem 1p-förmågor så blir det max sex förmågor (5*1 + 3 eller 4*1 + 2 + 2)och då blir en utan info.

Vill man köpa få förmågor och få överskjutande förmågor kan man i teorin köpa 5p + 3p, då kan man t.ex. få en slumpad kompis och ingen siare, samt tre överskjutande grejer som då ingen får info om. Jag utgår från texten att MU i det scenariot får välja vad som utelämnas.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Resultat, MU kan claima siare outmanat, Väljer MU att själv sitta på info om att ex galen siare inte är valt och låta info om att naiv och paranoid siare försvinna utan att placeras på någon så är siarrollen safe att claima för ingen kan säga att den inte finns iom att ingen har info om ev siarval.
Resultat, MU kan claima siare outmanat.
Väljer MU att själv sitta på info om att ex galen siare inte är valt och låta info om att naiv och paranoid siare inte är valt försvinna utan att placeras på någon så är siarrollen safe att claima för ingen kan säga att den inte finns iom att ingen har info om ev siarval.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Vad hade Empi valt från MUs ulvmeny då?
Jag hade valt 1 och 2, för två medulvar. Jag hade tyckt det var tråkigt att spela själv, och jag hade då kunnat gömma lite info i ulvlaget. (4p)
Jag hade valt 4, för att primärt undvika risken att bli ulvpolare med spelare som jag kommer ha svårt att fejka mitt vanliga spel mot. (1p)
Jag hade valt 5 och 6, med nattmord varje runda så kommer en potentiell ulvvinst 1 runda tidigare såvida byn bara röstar ut bybor och en ulv lyckas lägga första rösten sista rundan. (2p)
Och med en poäng kvar så hade jag bara kunnat välja mellan 7 (bybomiller) och 15 (förmågesniffer), och jag hade då valt 15 för att ge mig ett till verktyg att röja bort byns fördelar med (1p).

Skulle jag sedan exvis låta siaren få information om att oförmågan att väkta samma person inte är i spel så skulle det ju vara frestande för siaren att låta komma ut så väktaren kan väkta obehindrat, och då hade ju siaren outat sig själv för framtida nattmord.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tycker också att KK lyser med sin frånvaro:
Röst: Konrad Konvalj
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,501
Location
Oktoberlandet
Ska vara "huvet på skaft" och inget annat.

@äSidd och @Xyas vad tänker ni?
Jag gissar att jag inte riktigt själv har ”huvudet på skaft”…(undrar vad som ligger bakom det talesättet)…

Lite lösa tankar:
Så här i början känner jag att:
- det är för mkt info jag inte kan hitta i och
- att jag vet för lite om er övriga:

därav önskan att få hjälp att sortera ut matchens upplägg, fallgropar och hur vi som by kan luska reda på MU och
önskan att få reda på mer om er andra.

Jag har dock varit med så få ggr så jag har aldrig sett vad som händer vid massoutnig: om det är bra eller bara hjälper ulvarna kan jag inte överblicka…
…vissa ggr tycker jag mig kunna se nån väg i flufftemat och ställningstaganden men i ett sånt här upplägg där MU får start-styra spelet verkar det riktigt jobbigt för byn utan mer info om varandra…

Vore jag ulv skulle jag väl rent initialt tycka det vore jobbigt om det kommer upp för mkt som reds ut för byn.

Vad hände senast det blev all-massoutning?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag gissar att jag inte riktigt själv har ”huvudet på skaft”…(undrar vad som ligger bakom det talesättet)…

Lite lösa tankar:
Så här i början känner jag att:
- det är för mkt info jag inte kan hitta i och
- att jag vet för lite om er övriga:

därav önskan att få hjälp att sortera ut matchens upplägg, fallgropar och hur vi som by kan luska reda på MU och
önskan att få reda på mer om er andra.

Jag har dock varit med så få ggr så jag har aldrig sett vad som händer vid massoutnig: om det är bra eller bara hjälper ulvarna kan jag inte överblicka…
…vissa ggr tycker jag mig kunna se nån väg i flufftemat och ställningstaganden men i ett sånt här upplägg där MU får start-styra spelet verkar det riktigt jobbigt för byn utan mer info om varandra…

Vore jag ulv skulle jag väl rent initialt tycka det vore jobbigt om det kommer upp för mkt som reds ut för byn.

Vad hände senast det blev all-massoutning?
Det är såklart möjligt att mass-outa men kan du förklara på vilket sätt det är värt att få ut nästan fullständig information om upplägget (som nämnt ovan får vi ju aldrig allt med full säkerhet) mot att behöva avslöja indentiteten hos vår power?
 
Top