Märklig grej med mitt internet

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Hej bullen!

En märklig grej har hänt med mitt internet på senaste... en till två månaderna eller så.

Det liksom kopplar ur för nån sekund - så länge att min ps4:a kan säga "no lan cable connected" och att streamad underhållning bryts eller går ner i kvalite (både på tv jag kollar på och när jag vart på twitch och visat mina feta skillz).
Det jag har gjort hittills för att försöka ta reda på vart problemet är följande:
1. Startat om routern. (det hjälpte inte)
2. Kollat om felet finns på flera enheter (det verkar det göra)
3. Ringt supporten. De sa åt mig att kolla med ett verktyg som heter Pingplotter men jag förstår inte vad det ska göra rikgitgt... så jag skrev den här tråden i stället.

Vad är det som händer? Kan det vara ett kabelbrott? Vad ska PingPlotter göra och finns det något annat smart jag kan testa?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag hade misstänkt kabel. I vissa fall kan det vara saker som att modemet blir överhettat (händer det mer varma dagar?), störningar på inte tillräckligt skärmad kabel (har du tåg som passerar i närheten?) och liknande. Eftersom det är kort och bara händer ibland så är det osannolikt att det är en inställning.

För att kolla internet-anslutningsproblem hade jag använt WinMTR. Sätt en adress, t ex www.google.se, slå igång och låt den gå tills du får problem. Du kommer förhoppningsvis se var paket droppas, vilket ger dig var felet är - är det på ditt lokala nät så har du nog en eller flera trasiga kablar. Händer det precis efter modemet kan det vara kabeln till modemet. Pingplotter verkar fungera på samma sätt.

Edit: Möjligen kan du hitta något i modemets/routerns loggar, om den har några. Och tänk först: Gjorde ni några ändringar innan ni började märka felet? Typ satte in en extra kabel, flyttade modemet eller annat?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag tror också på kabeln... men den är lång och därför svår att testa att byta. Så jag hoppas att jag kan påvisa att det är den med programmen, nu när jag förstår vad jag ska leta efter.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Problemet har inte återkommit under helgen, så min nya tes är att ISP:n fixade vad det nu var utan att säga vad det var när jag ringde. (Eller att någon av alla omstarter av routern löste det)
 
Last edited:
Top