Nekromanti [LoL] Lodiskaraktär vs. Lodiskaraktär

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Efter speltest av Lorder och Lodisar --> https://www.rollspel.nu/threads/0 v...förståligt för någon som inte har skapat LoL?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Skit i svårighetsgrad. Den som slår högst, fast över sin svårighet, vinner. och plocka bort x2. Level 3 innebär att motståndaren ska slå över 3 o.s.v.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Måns;n62541 said:
Skit i svårighetsgrad. Den som slår högst, fast över sin svårighet, vinner. och plocka bort x2. Level 3 innebär att motståndaren ska slå över 3 o.s.v.

Vid speltest körde vi just slå över svårighetsgrad och bäst diff som vinnare. Det var en quick sharp and cheezy lösning.

x2 kan jag tänka mig är en sådan här sak som många kommer att ogilla. Du vill slippa räkna din level 3 x2 och slå över över 3 direkt. Det är soft det greppar jag, men som det är nu behövs skalan 1-10, alltså rulla över 2-20.

Alternativet är ju att köra 1-20 men det är inte lika snyggt. Det blir alldeles för många steg och kommer försvåra den övriga mekaniken.

Förstår jag dig rätt varför x2 skall bort?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Konrad Konvalj;n62543 said:
Vid speltest körde vi just slå över svårighetsgrad och bäst diff som vinnare. Det var en quick sharp and cheezy lösning.

x2 kan jag tänka mig är en sådan här sak som många kommer att ogilla. Du vill slippa räkna din level 3 x2 och slå över över 3 direkt. Det är soft det greppar jag, men som det är nu behövs skalan 1-10, alltså rulla över 2-20.

Alternativet är ju att köra 1-20 men det är inte lika snyggt. Det blir alldeles för många steg och kommer försvåra den övriga mekaniken.

Förstår jag dig rätt varför x2 skall bort?
Inte riktigt. Jag menar att genom att slopa x2 så jämnar du ut skillnaderna något. Att slå över 7 är lite lättare än att slå över 14 så plötsligt kan en level 3-lodis ändå ha en chans.

Och jag menar inte att räkna diff, bara högst resultat. Slår du 11 på en T20 och din motståndare slår 6 så vinner du, alldeles oavsett vilken level någon av er har.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Måns;n62554 said:
Inte riktigt. Jag menar att genom att slopa x2 så jämnar du ut skillnaderna något. Att slå över 7 är lite lättare än att slå över 14 så plötsligt kan en level 3-lodis ändå ha en chans.

Och jag menar inte att räkna diff, bara högst resultat. Slår du 11 på en T20 och din motståndare slår 6 så vinner du, alldeles oavsett vilken level någon av er har.

Ah. Jag kan alltså behålla x2 principen för själva grundstommen där svårighetsgrader är grejen.

Sen i en uppgörelse Lodis vs. Lodis kör jag på ett fristående Måns-system. Pendragon variant med Hålligång/Sprallighet som basvärde. Typ, eller?

Formel ser ut så här då:

Superlodis lowlevel:

Sprallighet+Hålligång = 12 + level 1 = 13 att rulla över

Degenererad highlevel lodis:

Sprallighet+Hålligång = -5 + level 12 = 7 att rulla över

Standard lowlevel lodis:

Sprallighet+Hålligång = 3 + level 3 = 6 att rulla över

Grejen är ju den att två level 1 lodisar kommer att svårare att träffa varandra med tanke på att de inte degenererats så värst mycket och således har "höga" dygdvärden. Dock i värstaste av fall så handlar det om att rulla +13 i Måns-system och den som rullar högst vinner med en simpel jämförelse och det är ju inte hela världen. Kanske är en feature, vad vet jag.

Rullar en eller båda lodisarna under sitt bas+levelvärde är det så klart ett misslyckande.

Hur funkar det på en level 23 då? Troligen har den lodisen varken armar eller ben och fraktas i en ryggsäck. Det ger honom säkert Sprallighet+Hålligång - 12 + level 23 = rulla +11

Systemet tycks hålla ihop!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Konrad Konvalj;n62569 said:
Kanske är en feature, vad vet jag.
Det kan det bli om du har en liten fiffig regel som säger att om alla lodisar missar så händer något kleggigt (som du säkert kan förställa dig bättre än mig :) ).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Miss är alltid = fummel i lodis vs lodis tycker jag. Eller automatisk lytespenetration.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Måns;n62579 said:
Det kan det bli om du har en liten fiffig regel som säger att om alla lodisar missar så händer något kleggigt (som du säkert kan förställa dig bättre än mig :) ).
Vimes said:
Miss är alltid = fummel i lodis vs lodis tycker jag. Eller automatisk lytespenetration.
Ni läser mig som en öppen bok.

Såhärva. Jag har missat en rätt viktig detalj i det hela som måste fixas in i Måns-system innan det kan spikas.

Lodisarna kan använda sig av färdigheter/skills/whatävvers för att boosta sin lodis. Vi snackar allt från en kandelaber till att använda sina varbölder i en offensiv exponering. I Lump-system höjs således chansen att lyckas genom att tillföra saker och ting. Lyten och skit höjer i sin tur svårighetsgraden men det behöver vi inte vidröra här.

Lodis vs. Lodis har alla lyten och skit inbakat i sin level. Alltså, många lyten = sämre värden i Hålligång/Sprallighet = lägre basvärde.

Men om Lodis 1 har en kandelaber och Lodis 2 endast har sin förleprade näve måste så klart Lodis 1 boostas. Lämpligen höjer vi leveln med 1. I Kånkels system hade det gångats med 2 men Måns-system är snäppet lite rakare och kanske bör premieras.

Vad kan man annars göra med olika fördelar? Eller är det så smutt att Lodis vs. Lodis inte bryr sig om hur och vad de slåss med? Den benlösa lodisen på en släde dragen av strykar katter har ju en hög level och troligen enorm respekt och streetcred. Det är svårt att spöa honom pågrund av hans vidrighet. Det är lixom inte bara släden som är vidrig utan även allt runt om kring honom. Odör, sjukdomar, smittor, vårtor, könsfel unt so weiter.

Och åter till saken. Miss = Lyteslorden får dyka in i situationen och införa en pentetration. För den som inte har tillgång till Lorder och Lodisars Julutgåva innebär en spelledar penetration att spelledaren/andra spelare får kliva och avgöra vad som händer med den utsatta lodisen. Tanken är att lyten skall triggas igång på ett eller annat vis. Lider din lodis av urinkontinens så kan du ju ge dig på att dina underbyxor blir våta i och med att du missar ditt slag.

Att en miss översätts till ett fummel är grovt för en miss. Fummel är garanterad skit för lodisen. En SLP är såklart skit men inte riktigt lika grov.
 
Top