Nekromanti [LoL] Beroende

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag pitchar beroendelyten åt Vimes så kan han ta vid där jag slutat. Just nu ligger diverse anteckningar samlat på det gamla forumet i pm-form och på ohemuligt många penisfodral som jag lagt i en kartong tillsvidare.

Beroendelyten

Vissa lyten i LoL leder till ett visst beroende. Detta beroende måste underhållas dagligen för att hålla det hela på en bra nivå. Så länge beroendet hålls i schack höjs inte svårighetsgraden, ger du däremot beroendet mer än vad som behövs sänks däremot svårighetsgraden. Att sänka en svårighetsgrad är det samma som att trappa upp sitt beroende till nästa nivå.
Under en spelsejour måste din karaktär underhålla sitt beroende minst en gång. De olika beroendelytena har olika nivåer som ger dig en fingervisning på hur djupt fördärvad i missbruket du är och detta styr hur ofta du måste tillfredsställa ditt beroende utan att drabbas av högre svårighetsgrader, eller värre saker så som följd lyten. Misslyckas underhållet av beroendet höjs alla svårighetsgrader relaterat till beroendet med 1 fram tills beroendet har fått sitt och på så vis återgår beroendet till att vara tillfredsställt. Det är en fin balansgång och det gäller att hålla beroendet konstant. Varken för lite eller för mycket utan precis exakt för vad du måste ha.
Du kan när du vill etablera ett nytt beroende för att neutralisera tillfälliga svårighetsgrads höjningar och erhålla +2 (-1 svårighetsgrad) för resten av dagen på allt du företar dig, men så snart det är gjort har du två beroenden som hela tiden måste tillfredsställas. Fördelen du har för ditt nya beroende försvinner dagen därpå om du inte väljer att trappa upp det beroendet.

För att ta sig ett till beroende måste det finnas något i situationen som gör det möjligt så som:
  • Om du behöver +2 och befinner dig på en taverna där det finns ett stop med mjöd i din närhet kan du trappa upp beroende eller lägga till det som ett nytt beroende genom att: Häv stopet med mjöd och notera att du numera har ett beroende av mjöd.
  • Om du behöver +2 och befinner dig i en svinstia kan du passa på att smeka kossans juver för att sedan lägga till beroende av spensmek alternativt masturbation.
Beroenden

Suput
Lytestyp: beroende

Du gillar att supa och bli packad. Faktum är att du kanske mer hatar att vara nykter, egentligen. Om du inte tillfredsställer ditt lyte varje dag ökar svårighetsgraden med 1 på allt du företar dig. Du kan sänka en svårighetsgrad på alla tärningsslag en hel dag genom att höja din beroendenivå.
För att höja din beroendenivå måste du så klart få i dig mer sup. Alla suputer startar på nivå 1 om inget annat anges. Glöm inte att hålla koll på hur packad din lodis blir för att erhålla modifikationer för fylla! Se sidan x.x

Nivåer:

1. Du måste få i dig en skvätt öl eller mjöd om dagen för att tillfredsställa ditt beroende.

2. Du måste få i dig en slatt öl eller mjöd om dagen för att tillfredsställa ditt beroende.

3. Du måste få i dig tre slattar eller ett stop om dagen för att tillfredsställa ditt beroende.

4. Du måste få i dig mer än ett stop, eller lite finkel om dagen för att tillfredsställa ditt beroende.

5. Du måste få i dig någon form av sprit om dagen för att tillfredsställa ditt beroende.

6. Du måste få i dig sprit och kanske lite fotogen varje dag för att tillfredsställa ditt beroende.

7. Du måste definitivt få i dig fotogen för att tillfredsställa ditt beroende.

Kåtbock
Lytestyp: beroende
* Glöm inte följdlyten från Horhus-tabellen och könslytes-tabellen!

Du är en kåtbock som älskar att masturbera och det är något du gör dagligen oavsett vart du befinner dig. Din masturbationsdrift ger dig inga fördelar, men väljer du att stegvis trappa upp ditt beroende förenklar du vardagen genom att sänka alla svårighetsgrader med 1, men glöm inte att du då måste hålla din nya sexualdrift igång för att inte drabbas av några avdrag i framtiden. En liten runk kanske hjälper dig i nuet, men tänk vilka problem det blir om du mister dina händer!
Nivåer:

1. Du masturberar varje dag oavsett omgivning eller sällskap.

2. Du måste få dig ett handjobb per dag för att tillfredsställa dina behov. Din egen hand har du tröttnat på för länge sedan.
* Lytet Leperhand fungerar bra ändå pågrund av handens brist på levande nervbanor.


3. Du vill ha mer än masturbation och betalar gärna för en avsugning för att tillfredsställa ditt beroende. En kvinnas läppar ger dig en tillfällig sänkning på 1 svårighetsgrad och en mans läppar ger dig en sänkning på 2.

4. Du har ett starkt behov av att penetrera en sköka per spelomgång. Kvantitet framför kvalitet är en bra måttstock. Får du ett skjut blir du harmonisk, lyckas du med bedriften
att penetrera två skökor inkasserar du +2 och fler skökor än två ger +4. Får du inte doppa drabbas du av kåtslag och allt du företar dig görs till en svårighetsgrad högre.

* I ditt beroende krävs det att du betalar för dina tjänster. Frinupp ger inga fördelar utan det är en belöning i sig.

5. Ditt begär trappas upp till manliga skökor. Det är nått med att ta den i pruppen.

6. Att köpa sexuella tjänster räcker inte för att stilla ditt begär. Du vill få ut mer av det och numera är det du som säljer tjänsterna för att tillfredsställa ditt beroende.

7. Manliga som kvinnliga skökor är inget för dig. Det skall vara djur!

8. Specificera mer noggrant vilket (och nästa upptrappning, vilka djur) djur du behöver för att tillfredsställa ditt beroende.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,350
TL;DR:

i LoL kan man ha Beroenden (Laster). Dessa kräver att bli tillfredställda för att inte ge dig negativa modifikationer. Om du vill kan du levla dina laster eller påbörja en ny last och få tillfälliga fördelar. Problemet är bara att dessa måste tillfredsställas nästa dag. (Poängen är här lite att, likt CoC, din gubbe kommer bli spelbar i slutet: bara ett litet knytte som bärs runt i en ryggsäck och är brutalt riden av de mest absurda begär).

---

Innan gamla forumet gick ner hade jag gjort en rewrite i PM till KK, men det kommer vi inte åt förrän det är tillgängligt som arkiv (om inte KK har tagit screenshots på mitt PM, det kan ha hänt?) Hursom är väl tanken att skriva ihop några 7-nivåslaster och sedan ge förslag på flera. Lasterna, tänker jag mig, ska bli svårare, farligare och mer destruktiva ju högre nivå.

Så två frågor:

1. Hela systemet, hur funkar det?
2. Bra förslag på laster (jag har skrivit pyromani och spelberoende (där sjunde nivån var att man måste satsa inre organ och kroppsdelar))
Konrad Konvalj said:
Screenshots kan finnas på hemma datorn. Dumt att låta screnshots ligga och flyta runt på internetz i osäkra förvaringspositioner så som dropbox.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
(Poängen är här lite att, likt CoC, din gubbe kommer bli spelbar* i slutet: bara ett litet knytte som bärs runt i en ryggsäck och är brutalt riden av de mest absurda begär).
Med spelbar menar så klart Vimes ospelbar.

Utöver charmen med att vara ett benlöst våp som sitter i en säck på kamraternas rygg så ingår det i LoL feature att du inte kan dö utan måste lämna in en begäran på att rulla en ny gubbe, men vem vill göra det när man nått den höga leveln av Lodis lvl 29 lixom? Bättre att spela en ospelbar gubbe än att inte spela alls pså att psääga.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,309
Vet inte om det är bra förslag, men det är i alla fall försök till bra förslag.

Samlarmani/kleptomani. Startar med att lodisen samlar på sig saker som kan behövas, för att sen vägra slänga bort saker för att sluta med att lodisen samlar på sig allt han ser.

Adrenalinberoende, tar större och större risker för att få en kick.

Drogberoende.
Konrad Konvalj said:
Läste förövrigt salamimani först. Så givet måste det finnas ett tungt beroende av korv. Jag ser bilder framför mig här som kan komma väl till pass.

Also, drogberoende är okay men inte helt i linje med LoL. Det är nästa för givet så det blir dåligt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik;n4708 said:
Vet inte om det är bra förslag, men det är i alla fall försök till bra förslag.

Samlarmani/kleptomani. Startar med att lodisen samlar på sig saker som kan behövas, för att sen vägra slänga bort saker för att sluta med att lodisen samlar på sig allt han ser.

Adrenalinberoende, tar större och större risker för att få en kick.

Drogberoende.
Det är toppen Vico!

Kleptomani finns med i beräkningarna, me n samlarmani var något helt nytt och fresh. Kick fetischen gillar jag också skarpt.

Din samlar lodis börjar alltså med? För att sedan steppa vidare mot? Ge oss lite LoL vettja.

Nivåer

1. Du samlar på nyttosaker så som sås snipor, kavlar och gördlar
2. Ditt beroende att samla trappas upp. Du behöver inte bara en gördel numera. Du behöver ett kluster av gördlar att fästa på din kropp.
3. Unt so weiter
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,832
Jag fattar inte...

Är det tänkt att man skall använda de här reglerna i ett rollspel?

I så fall: Vilket spel? Har ni provat? Var det bra?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Impetigo;n4768 said:
Jag fattar inte...

Är det tänkt att man skall använda de här reglerna i ett rollspel?

I så fall: Vilket spel? Har ni provat? Var det bra?
Lorder och Lodisar är ett kommande rollspel. Vad jag har hört så är det "den bästa skit som dragits ur rollspelssveriges rövhål på åratal"

Det finns en del trådar på det gamla forumet, men de är just nu i karantän så om du vill kan jag uppdatera dig med det senaste på begäran.
Vimes said:
Inte bara det. Lorder och Lodisar har även den bästa stämningsnovellen som någonsin skrivits till ett svenskt rollspel: http://lorderochlodisar.wordpress.com/2011/09/09/balladen-om-huru-batrik-balgbuk-togs-av-daga/
Konrad Konvalj said:
Men! Alla hugande spekulanter som är in på lorder och lodisars "hemsida" måste förstå att den har lagts på is för länge sedan. Troligen har spelet evolverat och utvecklats något kopiöst sen den tiden då sidan var "aktiv".

Nog om det. Stämningsnovellen säger mycket om spelet och är det bästa som någonsin har skrivits.
Vimes said:
Ja, informationen (inte minst den om lansering 2012) är i mycket inaktuell. Men stämningsnovellen och namngeneratorn kan vara värda sitt besök ändå.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,309
Vad ni vill ha för nivå på sakerna vet jag inte, men här är lite förslag på vad det skulle kunna innebära.
Samlarmani:
Din farsination för "föremål X" är så stor att du vill kontrollera alla "föremål x".
Du samlar på alla möjliga nyttiga små föremål så som repstumpar och rostiga spikar.
Du samlar på föremål du tror dig kunna reparera, om du nu bara kunde hitta rätt delar till dem.
Du går alltid omkring med stora säckar med "bra att ha" föremål i och skulle under inga omständigheter kunna tänka dig att lämna dem obevakade.
Du vägrar göra dig av med saker oavsett om det är trasiga skor, äppelskrut eller gårdagens fyller spyor. Dels så kan du behöva dem och dels så har ni en historia tillsammans.

Adrenalinberoende:
Reta upp och springa från stadsvakten
Hoppa från stadsmuren/hustak
Mucka gräl med bjässar.
Mucka gräl med riktiga äventyrare.
Vägra betala för sig och bråka med ägaren och eventuella utkastare.
Gör ifrån sig onödiga lätten så att risken att bli upptäckt ökar.
Vänta in i det sista med att "rädda" sig själv.
Klättra utan hjälpmedel.
Testa allt som är märkt med en "döskalle".
Antal alla dumdristiga utmaningar och uppdrag.

Hoppas det är till någon nytta.
Vimes said:
Bra bra! Det här kan man jobba med.
 
Top