Litet releaseparty för Se och göra i Aliatra

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Hej!

Jag har skrivit ett tag på ett nytt spel, som heter Se och göra i Aliatra. Det har potentialen att bli mitt minst populära spel någonsin, men jag tänkte ge det en liten utmaning. När @GnomviD släppte Söndrade vi falla hade han ett litet Discord-event, och det tyckte jag var supermysigt, så jag tänkte helt sonika kopiera det konceptet. Så den 21/10 klockan typ 20 tills när vi tröttnar (kanske 20:15, kanske 23:30) så tänkte jag hänga lite i Discord på Indierummets server (inbjudanlänk). Ni får gärna titta in, om ni har tid och lust! Vi pratar lite om spelet, jag svarar på lite frågor och så. Eventuellt övergår det till ett lite allmännare häng. Här är pitchen för mitt spel:

Varför reser vi? Varje dag knöar hundratusentals människor ihop sig i klaustrofobiska behållare med dålig luft, dålig mat, dålig film och dåligt benutrymme, många av dem trots en djup rädsla för att den här plåtfågeln ska krossas mot en bergvägg någonstans på vägen. Inte nog med att vi gör detta, vi betalar stora summor för det! Vi står i kö i timmar, vi låter främlingar gå igenom våra tillhörigheter och skanna oss med maskiner som låter dem se hur vi ser ut nakna. Detta för att de ska ta oss till en plats där vi inte känner någon, där det inte går att få tag på varken filmjölk eller saltlakrits, där vi inte hittar vägen till någonting och där vi inte ens kan prata med människorna omkring oss.
Kanske gör vi det för att fly en gråmulen vardag? För att skaka om oss själva och bryta monotonin? Kanske gör vi det för att vi behöver se saker från en annan synvinkel? Se att livet kan vara helt annorlunda än vi är vana vid? För att uppleva en annan värld. Kanske hoppas vi »finna oss själva«, som uttrycket lyder, då folkvisdomen säger att ska man finna sig själv så kan man inte gärna leta där man är, för hade man varit där så hade man med all säkerhet redan hittat sig. Kanske är det bara något i vårt blod, våra vandrargener, lika gamla som själva mänskligheten, som säger att vi måste se vad som finns därborta, helt enkelt för att vi inte varit där.

Oavsett anledning ska vi ge oss av. Vi ska till Aliatra, en liten, avsides region i Himalaya bebodd av ett litet, avsides folk. Kanske finner vi oss själva i Aliatra? Kanske finner vi varandra? Kanske finner vi inget annat än själva Aliatra, och kanske är det alldeles tillräckligt?


välkommen_skärmdump.png
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Wohoo! Det är så himla kul att det är färdigt nu och böckerna får leva sina egna liv i det vilda. Jag tycker ju att det är ett av de mest spännande spel jag har prövat på länge.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag instämmer med @GnomviD, spelet väckte liv i ett döende rollspelsintresse igen. Det blev som en vitamin injicering i en tid där jag började tappa lusten för rollspel mer och mer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Så kul att höra! Oavsett om man tycker att spelet är bra eller inte, tror jag att de flesta kommer att hålla med om att det är annorlunda. Och jag är ju såpass konträr att jag tycker att det är en positiv egenskap i sig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Grattis till ett färdigt spel.
Tack! Det här har tagit betydligt fler arbetstimmar än mina andra spel. Jag gör ju många spel på bara ett par A4, men Aliatra klockar in på 455 sidor (men väldigt lite av det ska läsas innan spel, då man istället använder boken under spelets gång).
 
Top