Nekromanti Lite oerfaren men...

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Jag har inte varit inne och läst nåt här innan, så jag vet inte riktigt vad det brukar handla om här inne, men...

...Är det nån mer än jag som känner sig världsmäktig på othello??

det gör jag i alla fall
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Min flickvän tyckte att hon var verkligt skicklig på Othello och tyckte att vi skulle spela. Själv har jag väl bara spelat det ett 20-tal gånger, vilket kanske inte är så mycket.
Hon blev mäkta vred på mig, och är så fortfarande, då jag lyckades utradera hennes färg helt och hållet från brädet.

/Skuggvarg - skadeglad
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Glad ammatör !!

För muin del så skulle jag definiera mig som en glad ammatör i detta spel.
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Othello vs. Reversi?

Jag hade knappt spelat det innan jag köpte min mobil (Ericsson R380) med reversi. Nu spöar jag iallafall AI:n på svåraste utan särskilt mycket besvär, men när jag spelar mot människor över nätet märker jag att jag är tämligen medioker... Men det är rätt kul. :gremsmile:

När vi ändå är inne på ämnet kanske någon kan förklara skillnaden på Othello, Reversi och Dominans (kanske bara en svensk översättning?) för mej? :gremconfused:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Othello vs. Reversi?

Jag hade knappt spelat det innan jag köpte min mobil (Ericsson R380) med reversi. Nu spöar jag iallafall AI:n på svåraste utan särskilt mycket besvär
Är den i klass med Samsungs motsvarighet så är jag inte imponerad... Den missar till och med chanser att utplåna motståndaren helt och ger utan att blinka bort kantrutor.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Dataothello

Jag hade knappt spelat det innan jag köpte min mobil (Ericsson R380) med reversi. Nu spöar jag iallafall AI:n på svåraste utan särskilt mycket besvär, men när jag spelar mot människor över nätet märker jag att jag är tämligen medioker... Men det är rätt kul.
Är inte Othello ett spel där en bra människa inte har en chans mot en bra AI (till skillnad från Go där förhållandet är det omvända), eller minns jag fel? (Själv har jag inte spelat det på 15 år eller så.)

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Dataothello

Är inte Othello ett spel där en bra människa inte har en chans mot en bra AI (till skillnad från Go där förhållandet är det omvända), eller minns jag fel?
Jo, men mobiltelefonerna har ingen bra AI.

Som sidoinformation kan jag nämna att schack har cirka 10^120 möjliga partier, medan Go har cirka 10^700.

Detta innebär i runda slängar att om man har 100 miljarder datorer som testar 100 miljarder partier per sekund var, så skulle det ta cirka 10^80 gånger universums nuvarande livslängd att testa genom schackpartierna (i runda slängar). Mot denna bakgrund är det tveksamt om man någonsin löser Go...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Japp.

Jajemän, finns till och med ett världsmästerskap.

Här kan man spela Othello på nätet förresten :gremlaugh:
Någon som har fler coola Othello länkar?

/Alexander Gyhlesten
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Å fasen

Va´coolt !!
Profs på Othello !! Det måste jag bli när jag blir stor... :gremgrin:
 
Top