RECENSION Listen Up, You Primitive Screwheads!!! (Audiobook)

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
1643664301151.png

Efter att ha lyssnat igenom ljudboken av SL-rådboken till Cyberpunk 2020 så har jag några tankar jag tänkte dela med mig av.

Vad är det här?
I korthet, en bok till spelledare av Cyberpunk 2020 från 1994 med råd för hur man spelleder, skriver äventyr, hanterar spelgrupper och med lite nytt material till spelet. En del av det är ganska bra, annat har åldrats med mindre värdighet. Boken är en samling artiklar där alla skriver sina egna grejer.

Det bra:
Är man ganska färsk SL och kör Cyberpunk 2020 så har den här boken ganska vettiga råd. Ljudboksformatet funkar helt OK, och PDF:er kommer med för stats och regler. En rätt stor bit av boken är ändå ganska solid, med inte för mycket zeerust vad gäller miljö och värld.

Det dåliga:
Någonstans mot sista fjärededelen har jag tröttnat rätt rejält när en tredje person gör långa utläggningar om scope. Jag tror man kan skylla på hur boken är konstruerad - det blir en del överlappande. Det här är inte den första rollspelsboken om scope jag läst och jag misstänker att om man varit i hobbyn ett tag har man stött på en och annan text om det. Det är ett exempel på repetition, men det är inte det enda. Det finns också lite väl många bitar om hur man kan tweak:a CP2020-stridsregler (medan andra texter pratar om att hålla det på street level och att det inte är om att ha strid hela tiden). I mina yngre dagar hade jag förmodligen uppskattat lite snack om att tweaka regler, men jag är både äldre och

Insikter om CP2020:
Brasklapp på att jag inte läst igenom hela CP2020 och mest lutar mig på den här boken.

De vill att folk inte ska lägga så mycket tid på strid. Samtidigt har spelet vansinnigt många och detaljerade stridsregler. Förstå mig rätt: de verkar inte speciellt komplicerade, och de verkar inte direkt vara djupare än många andra system. Men det är våldigt många olika vapen, skadetyper, rustningar, mechs och annat (som spelarna ska åtkomst till lite av).

De har ett klassystem när de inte borde. Rocker, Solo, Nomad, Netrunner, Cop o s v som är deras careers. De är dock nästan alla kulturer som befolkar deras värld - men de kommer med och är bra på specifika färdigheter. Vad som händer här är att de har folk som lever i separata sfärer i samhället på något vis ska interagera och det ska bli handling av det, och givetvis borde inte färdigheter överlappa för mycket. Det här är ett problem med spelet, inte spelledarna - det är felbyggt, och det kan inte fixas utan att bygga om hur färdigheter fungerar.

De har också ett problem med hur mycket klasser har att göra. Nej, lösningen på att en medtech inte gör ett dugg är inte att bestraffa dem för att de försöker bli soldater. Det är en NPC-klass - den har inget att göra 95% av tiden. Precis som rocker-kampanj-förslagen de ger så funkar såna klasser bara om man bygger en kampanj runt att alla är eller interagerar med den (som de ger förslag på) - men det är för få undantagsfall och inte vad de säljer. Netrunner å andra sidan har problemet att när de gör saker gör ingen annan något. De har förslag på att tvinga in RPn så att den riskerar livet också (förståeligt men godtyckligt och de kan råka lika illa ut ändå) - men att köra dem parallellt lär kräva en speciell SL annars bakar man bara in problemet när andra vill göra saker. Ja, Neuromancer var cool men antingen får man göra som Rotsystem eller ge alla viss net-närvaro. I CP2020s fall skulle det senare nog ha hjälpt med Netrunners - svårt att säga. Minispelet de har konstruerat är dock nog fel riktning.

De har, i mindre utsträckning, ett problem med äventyrskonstruktion. Folk spelar oftast heists (extractions), men de verkar köra väldigt enkla varianter på det a la Shadowrun. Det märks att skaparna själva inte hade det i åtanke utan ville göra en hel cyberpunkvärld (med massa stridsregler). Bland klasserna de introducerat (återigen) så finns det rätt många som skulle få sitta och värma bänken under stora delar av spelares default-äventyr. Boken har väldigt få konkreta råd - den är från 1994, andra böcker jag minns från tiden var också ganska vaga.

Överlag:
Intressant om man ska lira Cyberpunk, mest av värde för de som gillar CP2020. Den första biten har en del intressant - mot slutet tyckte jag den började lista nya regler och minimala tweakningar av stridsregler och blev mindre intressant för någon.
 
Top