Lista roller för deltagare

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En annan tanke som slog mig var att man skulle kunna ha ett formulär för kontakter, ett annat för utrustning och en tredje kanske är krönikör eller ritar kartor. För mig är spelledare en spelare, precis som alla andra deltagare, fast med en annan roll. Det här skulle man kunna dra till sin spets genom att dela ut olika roller till gruppen via dessa formulär.
Fortfarande en tanke jag inte kan släppa. Lista roller som olika deltagare kan ta.

En deltagare kan ta flera av dessa roller (exempelvis något spelledaren gör idag).

Flera deltagare kan dessutom dela på roller.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Bara några snabba som jag slänger ur mig som inte bara har med regelsystemet att göra:

Spelmötesorganisatör
Boka plats, boka tid, ha en struktur för spelandet, session zero.

Tekniker
Sätter upp olika tekniska lösningar för spelandet.

Trivselcoach
Ser till att alla är synkade i hur man ska spela och ser till att alla får komma till tals om de så vill. Se till att ingen känner sig utanför. Ger hurrarop och engagerar andra.

Äventyrsmakare
Har idéer på vad som kan hända under nuvarande eller kommande spelmöte.

Spelare
Har en karaktär att spela.

Dockmakare
Hittar på egna saker i världen.

Regelverket
Är uppslagsboken som kan alla regler eller kan kolla upp regler när det väl behövs.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Regelmakare
Den som skapar reglerna. Deltar normalt inte vid speltillfället.

Sidospelare
Spelar rollperson som ofta fungerar som antagonist eller medhjälpare till de vanliga spelarnas rollpersoner. Agerar vanligtvis utanför spelmötet, eller i andra spelmöten än protagonisterna.

Dockmakare
Hittar på egna saker i världen.
Vad är detta?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Vad är detta?
Personen som hittar på djup i hav i Eon, skapar nya hus i Chronopia eller historien bakom klanerna i Vampire.

Typ som någon som sitter och leker med dockor i ett dockhus. Se det som en liten humoristisk analogi.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Krönikör
För anteckningar över spelmötet, helst någonstans där alla kan komma åt det.

Kvartermäster
Håller reda på all egendom som rollpersonerna har.

Illustratör
Förser spelgruppen med bilder, antingen egenskapade eller stämningsbilder från nätet eller rollspelet.

Kartritare
Ser till att kartor ritas och delas med övriga spelgruppen.

Svart bok
Skriver upp namn och beskrivningar av alla personer som rollpersonerna stöter på.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
Dockmakare II
Förser gruppen med miniatyrfigurer och scenografi som kan användas för stämning i spelet. Tex. små målade figurer och hus för rutnätsstrider, tärningsaskar med tematisk målning, en 3d modell av det hemsökta huset, eller ett litet memento av skattkistan gruppen hittade.

Promoter
Pitchar nya spelare att vara med i gruppen, eller gör reklam för att åskådare hittar inspelningar och liveshower av spelet.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
Åskådare
Tittar engagerat på medan andra spelar en scen, kanske med hejarop, skratt, flämtningar, applåder och (icke-störande) live-kommentarer.

(Att detta är en explicit och viktig roll i spelet Tenra Bansho Zero är anledningen till att det är mitt favoritrollspel.)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Hälsokontrolllant - den som håller koll på hur mycket skada motståndare tagit i en strid. Och eventuella effekter som påverkar dem.
 
Top