List of Swedish BRP/post-BRP "classic revival" game systems?

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Apologies for English, you are welcome to respond in Swedish or English as you prefer.

I am looking for a list of Swedish RPG systems released in the past 10 years or so that fit the following conditions:

A: Are derived from BRP, even if somewhat distantly (I'd say f.x.Hjältarnas tid is obviously BRP derived while something like Symbaroum or Trudvang are more BRP-adjacent)

B: Are based on old properties like Ereb Altor but reinvented in new systems (my understanding is that Svavelvinter fits this role).

I am aware of the Drakar och Demoner 2016 version, Järn, Hjältarnes Tid, Trudvang, Eon and Symbaroum.


Anything else to add ? Homebrew games are fine too, provided they are reasonably complete games and fit either of the above.
If you have a few thoughts on the games quality and anything that makes it keen, that'd be a plus.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Kopparhavets hjältar är båda A - en variant av Hjältarnas tid/smitt av Järn och B så tillvida att det är baserat på det klassiska materialet. Dock är det även C - inte utgivet riktigt än (men snart, snart snart...!)

Hoppsan. Smurf!
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
I was just on the helmgast site ordering a couple things and very eagerly looking for a "buy" option for Kopparhavet :)

I shall await duck PC's sadly.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
runequester;n348115 said:
I was just on the helmgast site ordering a couple things and very eagerly looking for a "buy" option for Kopparhavet :)

I shall await duck PC's sadly.
Just hang on in there :) det kommer
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Tant Ragnar;n348116 said:
Depending on what you mean by clause B), maybe the game "Cyber M/77" can be worth a mention? A re(de)-make of the classic "new" mutant (i.e. the cyberpunk one).

https://wilhelmsgames.wordpress.com/cyber-m-77/
Passar ju på punkt A annars... :)



Nå, om Symbaroum är close enough så kan jag väl nämna Saga som i praktiken i väldigt likt t20-Drakar och Demoner men egentligen är deriverat från andra saker. Andra utgåvan kom 2015.

Deriverat därifrån (för att mer likna Drakar och Demoner i innehåll) är DrakSaga.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I kategori B har vi följande:

Mutant: År Noll är en prequel till klassiska Mutant.

Coriolis är en ny version av, tja, Coriolis. Inte lika lastgammalt som de andra, men ändå.

Modiphius gav ut en ny version av Mutant Chronicles för ett par år sedan, baserat på sitt 2d20-system.

En ny version av Skuggornas Mästare kom också ut för ett par år sedan. Det var ganska obskyrt redan när första versionen kom i slutet av 80-talet, och nyutgåvan från 2013 gjorde väl heller inget större avtryck.

Helmgast har förutom Eon och Hjältarnas Tid gjort nya versioner av Neotech och Kult.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Helt självklart är ju förresten Mekanurgs Expert Nova som finns som pdf och print on demand på både engelska och svenska (länk till engelsk pdf på DriveThru).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
My own Matiné (1d20) is an innovative take on the BRP system in an attempt to create heroes. I read most of the BRPish systems out there and put the best pieces together, and even rewrote the game to fit different settings. It contains a new take on the (free) magic system, a new type of initiative system, each roll creates descriptive challenges for the player, a new kind of alchemy system, different handling of hit points and armor (crit from Stormbringer), new presentation of skills and how to use them, the attributes are useful in play where they contains everything that a hero should be able to do (sneak, spot hidden, swim, etc), new mechanics on critical failures, damage rolls are included into the skill roll, you can combine skills to invidualize your character, you got skill relations [inriktning - specializations] where you can, for example, use all kinds of weapons with your ax skill but at a lower skill value, (botched rules for) personality traits, push your luck for dice rolls, extended conflicts (apart from combat), combat manoveurs to increase player agency, buying equipment is a skill roll instead of handling coins, and probably a lot more I forgotten.

Mutiné is using d100, and was developed with the Mutant setting in mind. I really like how I handle modifications and rolling for skills/attributes, together with Unknown Armies'/Warhammer FRPG's flipped dice. The personality traits were bad in Matiné so I replaced those rules with description words. I also discovered that spending points to be able to reroll or know people didn't work. Players hoarded the points instead of using them, so I changed the rules so the points replenish after each session.

Matinee Chronicles uses 2d10, is written for Mutant Chronicles, and is basically a lean version of Matiné without loosing any meat. The main difference is how you create your character, where where I mimiced Mutant Chronicles.

Mutiné is quite different from Matiné because of the change of die type. Things I learned from Matiné was fixed in Matinee Chronicles – apart fromt the character generation system, consider this to be Matiné 1.5.

Less than 10 years
Pirater! - I just know that it's based off En Garde! 3, but slimmed down.

More than ten years
Mutant: Undergångens arvtagare - d100, nothing new under the sun.
Mutant Chronicles - the character generation is worth a look.
Tellus - no combat system, uses 3d6>skill value and the result is the effect of the roll.
Gemini - improvised magic system, the result is the effect is the effect of the roll.
Eon 1-3 / Neotech 1-2 - 3d6 that can explode under skill value. Crunchy system - the character generation in Neotech 2 is worth a look.
Oktoberlandet 1 - d100, an OK system that plays with colors to show the class system.
En Garde! 1 - not worth looking up, even though having "woman" as a disadvantage was a thoughtful take.
Götterdämmerung - d100, and that's all there is to say about that system.
Kult - just an action system without having any action.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Appreciate the suggestions so far and keep them going.
I will definitely be taking a closer look at Matine
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
DeBracy;n348129 said:
Helt självklart är ju förresten Mekanurgs Expert Nova som finns som pdf och print on demand på både engelska och svenska (länk till engelsk pdf på DriveThru).
Here is an English blog post in which I explain what ideas comprise the foundation of Expert Nova -- link>>>

Expert Nova's game mechanics are BRP 1D20, though streamlined: fewer but broader skills; quicker character creation, more emphasis om social interaction.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
A: Are derived from BRP, even if somewhat distantly (I'd say f.x.Hjältarnas tid is obviously BRP derived while something like Symbaroum or Trudvang are more BRP-adjacent)
* Cyber M/77
* Drakar och Demoner 2016
* Hjältarnas tid

B: Are based on old properties like Ereb Altor but reinvented in new systems (my understanding is that Svavelvinter fits this role).
* Ereb Altor Caldarox, jag har lite dålig koll på detaljerna då jag inte spelar spelet själv, men jag har fått intrycket att man spelar i skuggan av gamla Ereb Altor-världen, med reglerna från Drakar och Demoner 2016 listade under A-kategorin.
* Mutant, Fria Ligan har gett ut en hel svit med spel som bygger på minnen av gamla Mutant. Alla med FLs egna regelmotor.
* Svavelvinter.

Det var kanske inte så egentligen, men jag fick intrycket att Svavelvinter-rollspelet var startskottet till den storskaliga Äventyrsspels-nekromantiken. Jag kan inte minnas några tidigare försök. De större tidigare spelen, Eon och Gemini var ju påtagliga steg bort från Äventyrsspels arv, en vilja att göra något annorlunda. Vi fick en massa spännande små spel under Indievägen, men jag kan inte minnas något av dem som vare sig A eller B.

--

Och efter en längre promenad med hunden, Riotminds DoD6, som väl blev en språngbräda in i DoD Trudvang, och nu lever som bara "Trudvang". Jag föll av tåget efter DoD6, som jag iofs hade rätt trevligt med. Vi spelade kampanj och hade trevligt. Jag får fortsätta introspektionen över varför jag inte drog startskottet för Äventyrsspels-nekromantiken redan där, utan såg dem som något annat. Kanske för att de övergav namnet efter några utgåvor och körde vidare på sitt eget race? Spelvärlden var aldrig Ereb.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Mekanurg;n348137 said:
Here is an English blog post in which I explain what ideas comprise the foundation of Expert Nova -- link>>>

Expert Nova's game mechanics are BRP 1D20, though streamlined: fewer but broader skills; quicker character creation, more emphasis om social interaction.
Buying this one today, thanks.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
wilper;n348138 said:

Det var kanske inte så egentligen, men jag fick intrycket att Svavelvinter-rollspelet var startskottet till den storskaliga Äventyrsspels-nekromantiken.'.


Nej, det var M:UA :) Svavelvinter var en naturlig fortsättning och det var ju mycket riktigt JFAB som påbörjade spelet innan FL tog över arbetet.

Jag föredrar att kalla det för hyllning, utveckling av en speltradition, eller liknande. Som vi fastslagit flera gånger så försöker de flesta spel (utom möjligtvis DoD16) förnya regler, setting, tema eller annat. Vissa spel går längre medan andra är mer trogna förlagorna på ett eller annat sätt.
 
Top