Lincon 2022 konventsrapport

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Vi pratade någon gång om Lincons USP, men jag känner mer att Gothcons USP är att det kommer trevliga nördar dit som inte kommer på Lincon. Annars är Lincon längre, har bättre lokaler, har tevagnen och är bra mycket mysigare.

torsdag checkade jag in, fyllde min mugg med té, gled mot Indierummet och rakt in i ett speltest av FörEfter med @Genesis, @Murmelgnu och Elsa. Vi fick inblickar i Ebba Nilssons och Kristian Skoogs liv före och efter deras skilsmässa. Riktigt kul när kopplingarna mellan rollerna i dåtid och nutid byggts upp och det blev tillåtet att ha dialoger mellan dåtids- och nutidsversionen. Riktigt bittra dialoger…
Citat: “Jaha, du swipeade höger av misstag? Ja… jag också.”

Sen kom min sambo och bonusbarn. Bonusen var nyfiken på vad vi gör på Lincon, sambon har dykt upp en gång förut och väl inte riktigt nappat. Stort tack till @Kim Nolemo som lotsade oss genom ett kortare parti Utpost - där min lata android blev omprogrammerad av teknikern - och ett parti Drakar och Bananer (med en till oforumit) där en grupp äventyrare skulle hitta ungdomens källa för att vattna Yggdrasil. Det slutade med att ungdomens källa frös till is med oss inuti den.
Citat: “Det är dags för dig att bli omprogrammerad.” och “Magin vänder, och vi blir alla för evigt unga, inkapslade i is.”

Jag följde mina raringar till bilen, och när de åkt lyckades jag för andra gången på fredagen strosa till Indierummet, glida in genom dörren och rakt ner på en stol och in i ett spel. Som nån slags boss.
Det blev Lovecraftesque med Genesis och en oforumit. Eventuellt nån mer, det är luddigt nu. Lisa Winchester åkte till sydamerika för att leda en utgrävning och undersöka om de teorier som hennes far haft kunde stämma. De visade sig stämma alldeles för väl. Nära slutet försvann hon och hennes bror Derek dök upp för att assistera, men fick istället leta efter henne och uppleva Lovecraftesques “Descent into darkness”. Han hittade sin syster, med fullt av myror under huden, i ett tunnelsystem som mer och mer tydligt var gjort för intelligenta myror, och citatet får väl tala för sig själv: “Du känner hur de kryper in under din hud. Du börjar röra dig.”
Lärdom: Det här var faktiskt andra gången jag åkt till sydamerika och gått åt i en gammal ruin medan min utgrävningspersonal hjälpt till. Klart det fanns stora skillnader, men jag börjar fundera på om det vore bra att pusha för de färdiga scenarierna, som sätter upp andra idéer.

Tror det är fredag nu. Jag var rejält trögstartad och stirrade mer eller mindre in i väggen första timmarna på dagen, men nånstans här kommer ett parti Anatman med Genesis, @ceruleanfive och två oforumiter. Vi spelade ut en konflikt mellan en härskare med evigt liv och en databas med de dödas minnen, och den kultledare som kämpade för människors rätt att dö. Två specialagenter fanns det också som jobbade för varsin ledare. Fokus var förstås på… den unga kvinna som mötte båda ledarna i sin kamp för att återuppliva sin döde bror… som visade sig vara agent för kulten.
Till saken hör väl också avslöjandet/påståendet att de döda fortsatte leva och minnas i databasen.
Citat: “Vi får ju inte ens dö längre. Till och med det har de tagit ifrån oss.”
Reservcitat: “Databasen är ju bara en databas.” “Jaså?”

Sen blev jag värvad att facilitera Final Girl för en samling oforumiter. Den blev en enkel men effektfull historia om ett gäng ungdomar som brutit sig in på ett badhus för att bada. Förutom ungdomar figurerade Solarie-Britt, nattvakten Simon och den halta pudeln Cent. Vila i frid Cent, du var för god för denna värld. Nåväl, hästtjejen Hera blev den sista överlevande och flydde ut ur det brinnande badhuset där alla bevis försvann i lågorna.
Lärdomar: Det blev väldigt mycket “slashern anfaller… och missar”. Författaren rekommenderar uttryckligen att man kör kortsystemet och väntar med narration tills någon faktiskt dör i scenen, och det är nog klokt, annars framstår slashern som en riktig Långben.

Kvällspasset blev Utpost, med mig som Utsidan. Jorden var borta, mänsklighetens sista överlevande bodde på utposten E.V.A. på en planet någonstans. Doktorn stod inte ut med andras lycka, drogade ner sin fru och saboterade övriga arbetare på basen. Radiooperatörens besatthet av signaler från en annan plats på planeten och att de skulle komma från något som kallades A.D.A.M. visade sig vara sanna när agenter från A.D.A.M. kom och kidnappade utpostens barn. Utposten gick sakta under i bråk och elände. Ägigt spel med @Cissi och tre oforumiter, varav en helt ny på rollspel och en nästan ny.
Lärdom: Flagga för den sista stora konfrontationen några scener innan den händer, så kan folk försöka slå kontaktslag och acceptera dem. Eller låta utposten brinna.
Cissi ska ha kudos för solid backning av mig i Utpost-faciliterandet.
Citat: “Nej, du går i sömnen.” Sagt av doktorn till den nerdrogade frun.

Ere lördag nu? Det bör stämma att den började med Midnatt, för alltid, med @Genesis, Ron Edwards och två till oforumiter. Eftersom man måste vara ospoilad för att kunna spela scenarierna säger jag bara “WTF”. Men på ett bra sätt.
Lärdom: Det är svårt med tävlingen mellan tre “spelledare”. Jag minns vagt ett parti Coyotes of Chicago från ett tidigare konvent med liknande konkurrens mellan spelledare och det gick också sådär för mig med alla vändningar. Spelmässigt kändes Midnatt tajtare än Coyotes, för övrigt.
Citat: “In eternity everything changes. In Midnight everything stays the same.”

Jag, Genesis och en oforumit fortsatte lördagen med Drakar och Bananer. En oskyldig, en skyldig och Sun Wukong skulle rymma från ett fängelse i yttre rymden. Ut ur cellerna kom vi, och vi lyckades öppna alla andra celler för att försöka fly i kaoset med förrymda fångar, men sen skulle vi sno ett rymdskepp, och Sun Wukong kopierade sig för att avleda vakterna och fångarna, och ja…
Citat: “Jag klonar mig, men klonerna tar kommandot och snor skeppen.”

Lincon 2022 började bra och slutade episkt. Två bröder och en norrman nappade på att spela Anatman med mig, Kim och Cissi. Allt var åt helvete, neurologiska zombier jagade folk och massan följde den gudalike influencern Rada Wong. En grupp kring Rada Wong kämpade så gott de kunde i denna värld innan hans syster letade upp dem och lämnade tillbaka deras minnen av att ha kämpat mot och blivit besegrade av deras far, som nu tagit över Rada Wongs kropp.
Det slutade med en slutstrid, där den onde fadern dog. Han dog dock med vetskapen om var hans son var förvarad, hans följare chockades till tystnad av hans död, och hans bokstavliga zombienätverk tappade kontrollen och började gå bärsärk. En riktigt ball Anatmansession.
Citat: “Är vi i templet som inte finns?”

Men det slutade inte där. Norrmannen hade hört talas om något rollspel där man skulle dra kort och spela ut scener, så vi (jag, han, Kim och Cissi) körde en runda For the Crown för att se om det var For the Queen/Drama han spelat. På tio kort hann vi etablera att det var Kims ledare för handelshuset som tog över tronen efter drottningens död, medan Cissis prinsessa blev marionett och övriga familjen (drottninggemål och äldre prinsessa) sattes i husarrest.
Citat: “Du vet inte ens vad jag heter! Jag hatar dig!”

Lördag natt/söndag morgon avslutades med Best Friends med SL Genesis, Murmelgnu, Elsa, @Sia (?) och en misstänkt oforumit. Och vad är det med Best Friends som gör att vi börjar gräla innan rollerna ens är klara? Fantastisk stämning blir det iaf.
Vi var gamer girls och ingen var fejk. Vi spelade D&D. Vi kommenterade varandras Twitch. Och i slutänden tog vi oss in på klubben Inferno med fejkade legg, Lexi fick streama med BobaCat, och Hellhounds spöade Lapsang Killshots. Inget av det här mejkar nån som helst sense om ni inte var med, och det får ni bara hantera. Hellhounds!
Citat: “Han är en Lapsang Bigshot.”

Betyg:
Vi pratade om topp tio-spelmöten. Nu har jag hängt i Indierummet sedan @Vicotnik eller @Pilzefrau halade in en blyg Hellzon under Lincon 2014, och även spelat med den crewen i andra sammanhang. Topp tio är vid det här laget bara grymt bra spelmöten, och det fortsätter nog på den nivån ett bra tag efter nummer tio också.

Med det sagt så var spelen på årets Lincon som sämst “helt OK”. Båda Anatmansessionerna kommer jag ta med mig ett tag, i den mån jag har minnen från det här konventet. Midnatt för alltid var en ball upplevelse, sjukt bisarr setting. Och Best Friends… det är, som Genesis sa, inget särskilt med spelet. Men fan vad bra det blev.

Lärdom:
SOV! Men det hjälper ju inte. Jag kom till hotellet på onsdag kväll och hoppade över forumölen, och var ändå halvförstörd redan på fredag, och minns knappt vilka jag spelat med. Att jag minns vad jag har spelat är för att jag fotar rollformulären. Enda nackdelen med att Lincon har en dag längre effektivt spel än Gothcon.

TACK:
Alla goa nördar som gör Indierummet till en centralpunkt med nåt nördkonvent där utanför.

Ja, och så citatväggen:
20220529_013146.jpg
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Är fan det bästa Streamernamnet jag någonsin hört, den som kom på det förtjänar an medalj.
Det är en gammal LinCon-mem, baserat på de killshot-etiketter man får av tevagnen när man tar slut på en kanna. Den mest eftertraktade av killshottar är en lapsang killshot.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Jag lyckades få med mig två pers ur spelgruppen till LinCon-häng på fredagen (vi var där mellan 11 och 21 typ).

Vi spanade i alla butiker (hade jag inte haft den här töntiga regeln att jag inte köper saker jag inte vet kommer spelas hade jag shoppat massor), åt lincon-burgare, spanade runt i olika rum, spelade Angels&Demons(?) som hade ett 2VS1-läge hos Fryxgames och spelade ett pass i indierummet.

En person med lite mer emotionell kapacitet hade
  • grabbkramat @Vicotnik och sagt "kul att se dig, vilket bra jobb du gör här"
  • pekat ut @Genesis för spelgruppen och sagt "Simon är ett unikum inom spelhobbyn, witness him"
  • stormat in i @ceruleanfive's spelmöte och sagt "oh my gawd, fummelpodden var BÄST, jag är topp 10 av dina fanboys"
  • hysteriskt vinkat till @Hellzon när han satte sig borded bredvid när vi spelade Slaying Dragons
Men så gjorde inte jag.
Kul med konvent igen, och rätt lagom med en dag utan inbokat spelschema. #spontan...
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
205
Jag var inte lika mycket på Lincon som jag tänkt, men:

  • Utpost med @Vicotnik och oforumiter på torsdagen. Citat: Varför 3d-printar inte du också en ny rygg
  • Mörk Borg med broder Mattias (oforumit). Citat: Du faller handlöst 30 meter och spetsas på pålar. Frågor?
  • Mörk Borg med ytterligare två oforumiter. Citat: Jag skiter i om pergamentrullen är smutsig; jag frammanar tre skelett!
  • Animal Adventures med samma gäng som tidigare. Citat: Måste hundar vara så jävla dumma i huvudet?
  • Alice is missing med Mattias och ytterligare tre oforumiter. Inget citat.
Jag drack mycket te och trivdes.

5/5 would visit again
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Kul idé med citatväggen (vårt är på top-left-pappret i bottom-left-hördet) även om det ju är rätt kontextberoende för att bli kul. Gissningsvis är vårt citat oändligt mycket roligare för oss än för någon som inte vem backstoryn för personen som sa det. Fortfarande en kul idé med citatvägg!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Var bara där över dagen på lördagen, tillsammans med 2 kompisar. Blev att vandra runt i butiker, snacka med en del folk, dricka massa te, och sedan spela lite.

Blev ett parti Root, lite Love Letter och Fluxx Jumanji.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
På onsdagen tog jag med @chrull och @kloptok till Backen på middag, där @Ackerfors och @pappa anslöt. Alltid trevligt att slappna av med god öl och snack om bokföring och deklaration. Sedan gick vi och tog en avslutande öl på De Klomp där vi stötte på @Vicotnik och @Marrik den allvetande.

På torsdagen släpade jag mig iväg till konventet efter lunch, tog en vända bland butikerna utan att köpa något, vinkade till @Hellzon och @Genesis i indierummet utan att spela något innan jag tillbringade resten av eftermiddagen vid Stockholm Kartell-bordet, inklusive ett kortare inhopp som försäljare. Det var förvånansvärt roligt att sälja spel igen, speciellt sådana man själv inte har gjort och sådana som redan är våldsamt populära. Jag borde se till att bli klar med några egna grejer att sälja också.

Sedan åkte jag till sommarstugan, klippte gräset och la ut bryggan för säsongen.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Kom på torsdag eftermiddag. Sa hej till @chrull, @pappa, @kloptok, och @Dimfrost. Handlade en Mörk Borg-pamflett, samt Thirsty Sword Lesbians.

Sen satte jag mig i Indierummet resten av torsdagen och fredagen.

Inledde med en trevlig omgång Drakar och bananer med @Genesis, en unge, och hennes pappa. Första gången jag provade spelet, kändes väldesignat, och det var kul att se hur hänförda de “nya” deltagarna var av samberättandet.

Spelade sedan en omgång Psychodrame med @Murmelgnu och två trevliga typer som jag är osäkra på om de hänger på forumet. Ångest, bara ångest. Men mycket trevligt ändå.

Hann med en omgång Anatman med @Genesis, @Hellzon, och två kul filurer som jag inte heller tror är forumiter. Är väldigt imponerad av hur Anatman bygger så extremt plot-twistiga posthumanistiska sci-fi-berättelser med så avskalade verktyg.

Speltestade Münster av @Kim Nolemo, med ett gäng mestadels nya bekantskaper. Vi fick inte riktigt spelet att klicka med gruppen – men det verkar kunna bli något spännande av det spelet oavsett.

Speltestade även Game of Voices, vilket blev en extremt intensiv och kognitivt krävande spelupplevelse, men också intressant och annorlunda.

Avslutade med en omgång Dragonfly Motel, med @Genesis, @Murmelgnu, @Cissi, och en av de trevliga typerna jag spelade Psychodrame med. Väldigt flummigt, som alltid, och jag tycker att spelet är väldigt bra på just det där drömska flummet.

Mycket nöjd med mina 1,5 dagar och omgångarna jag hann med. Indierummet för vinsten!
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag vet som sagt inte om jag orkar skriva en ordentlig rapport. Men:
  1. Flera omgångar som nämnts av andra ovan var fina. Anatman-omgången med @Hellzon och @ceruleanfive blev fin. Det fanns en vacker symmetri i den, med den ena sidan som kämpade för evigt liv, och den andra som kämpade för att få dö. Citatet var ju "Vi får ju inte ens dö längre. Till och med det har de tagit ifrån oss", men ett annat bra citat var "Vi har en armé av odödliga martyrer som kämpar för rätten att dö", och ordet "martyrfabrik" användes, som jag tyckte om.
  2. En omgång som inte skrivits om var när jag spelade Se och göra i Aliatra med @Murmelgnu och Elsa. En fin omgång om ett lesbiskt par som reste till Aliatra. Den blev riktigt äventyrlig: De hann med såväl att bli arresterade som att ta droger, ha sex och spela poker med kriminella. Lite kul att det fanns mycket som hade kunnat gå fel men som inte gjorde det. De hade kunnat bli magsjuka av gatumaten, de hade kunnat råka illa ut i pokeromgången och de hade kunnat få en riktigt dålig tripp (eller till och med dö) av drogerna de köpte. Men inget dåligt hände. Minnesvärt. Känns som att jag provspelat spelet tillräckligt och nu mest behöver göra finliret och sedan släppa spelet. Tyvärr brukar ju det där "finliret" ta mig åratal …
  3. Jag spelade en trevlig omgång franska Svart av kval med ett härligt gäng och fick efter konventet ett PM från en av dem som sade att den fått en pusselbit att trilla på plats om hur rollspel ska "kännas, ända in i själen". Så jäkla givande att få höra. Gjorde mig glad in i märgen.
  4. Omgången med Sun Wukong som @Hellzon nämnde ovan hade ett riktigt brutalt tärningsslag på slutet. Apkunden använde sin specialförmåga vilket ger lyckade tärningar på 3+. Han frågade "Hur galna är ni?" och plockade sex trubbeltärningar. Tillsammans med bastärningen man alltid slår (så sju tärningar som kan generera trubbel) slog han … sex trubbel, och träffade listan som är helt ofarlig på 1-4 trubbel, men gör att man direkt förlorar på 5+ trubbel. Imponerande slag!
  5. Spelade också Hur man skriver en G E Trent-roman, för andra gången, och första gången live. Funkade riktigt väl även denna gång. Tror att jag ska skriva lite fler roller, för att kunna spela sword & sorcery, och kanske även andra pulp-genrer. Kanske också ska ändra lite i sidbudgeten för att trimma in det lite.
 
Top