D&D Limitless Heroics

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag kan inte låta bli att posta. Kickstarter, 500kSEK insamlat redan, och målgruppen är spelare som vill spela " Characters with Disabilities, Mental Illness, and Neurodivergence in Fifth Edition".


Jag tycker det är otroligt häftigt att rollspel kan vara ett sätt för funktionsvarierade (det är väl så man skriver nu) människor att komma utanför sina begränsningar.
Jag tycker det är inkluderande och bra att alla rollpersoner inte behöver var 100% friska och perfekta.
Jag är minst sagt fascinerade över bredden och omfattningen på materialet de avser släppa!

Det här är ju en fördel med att 5e är så stort och spritt, att det finns en målgrupp för en sådan här niche-produkt.
Och att det är öppet, så att man får skriva något sånt här utan att det blir risk för stämningar och annat trist.

De skickar med en gratis-trait på Kickstarter-sidan: Blindness. Sug på den.

Någon som har backat för att ni tror att ni ska använda den?
Någon som backar av nyfikenhet eller för att stödja (well, nu har de ju nått 5x budget, så nu behövs det ju inte).

Själv spelar jag inte 5e och ser ändå inte att vi skulle få någon omedelbar användning för den i min grupp. Men jag måste säga att jag blir lite sugen på att läsa boken. Helt klart nya perspektiv på vanligt-jävla-fantasy-rollspel.

Sedan VET jag inte... om jag skulle inkludera en rollperson med en funktionsvariation i en kampanj... säg rullstolsbunden... så hade jag kanske hellre sett att det blev mer som ett "skin": din rollfigur FÅR se ut så, det får inga omedelbara jättestora positiva eller negativa effekter i spelet (vilket kanske är orealistiskt bra, men det drabbar ingen), och så kan vi göra en grej av det då och då, när någon känner för det. Precis som man inte alltid funderar på vilka bord en hob når upp till. Men det kanske är att inte bekräfta den upplevelsen som rullstolsbundna har.

Det här ger ju helt klart möjlighet till att hantera permanenta skador på ett nytt sätt!

Huruvida man gillar denna, eller tycker den är bra eller dålig, för mycket eller för lite balancerad... det är nog inte det viktiga.

Några andra reflektioner?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag har länge haft en dröm att spela en berättelse där alla huvudpersoner är blinda, och ha en blind spelledare.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har länge haft en dröm att spela en berättelse där alla huvudpersoner är blinda, och ha en blind spelledare.
Gör det!

Jag har ingen blind vän. Någon här på forumet kanske har det?

...min gissning är att du kan få till det där utan D&D 5e :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Som person med funktionvariation så tycker jag det här är rent jävla blaha .

Jag spelar inte rollspel för att bli påmind om min funktionvariation , jag spelar rollspel för att vara någon annan att kunna fly min funktionvariation . I rollspelens värld får jag vara en cool tuff hjälte inte dängrot med adhd och autism och grovt ocd och manodepressivitet . Jag lever med det 24/7 jag vill inte behöva leva min verklighet i fantasins värld också.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
jag spelar rollspel för att vara någon annan att kunna fly min funktionvariation
Det är vad jag skulle ha gissat! Jag spelar för övrigt inte heller rollspel för att spela en svårt pollenallergisk person som inte tål solen och helst sitter inne nästan oavsett väder.

Det kanske är mer viktigt att inkludera funktionsvarierade spelare än att inkludera funktionsvarierade karaktärer?

Jag tror för övrigt att det skulle vara genuint jättesvårt för mig att spela en karaktär med adhd/autism/ocd/manodepressivitet. Även om jag köpte och läste den där boken (sarkasm). Du skulle nog tycka att det jag ägnade mig var ganska tramsigt... om inte på gränsen till stötande.

Alla får spela på sitt sätt!

Jag uppskattar olika åsikter, och i just detta fall väger såklart din åsikt extra tungt!
 
Top