Nekromanti Let's Make Some Magic - Part One

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Hello alla,

Efter att ha skapat tabeller för unga karaktärer till en kommande kampanj har jag nu gått till nästa steg av förberedandet för deras karaktärsskapande, Mysterier. Detta kommer färdigställas i två delar, magiska mysterier och religiösa mysterier.

Del 1 - Magiska Mysterier

Jag har valt att lägga mest vikt vid magiska mysterier då jag tror chansen är mycket större att spelarna väljer en magisk väg snarare än en religiös väg till att göra mystiska saker. Av den anledningen har jag valt att börja med den magiska delen istället för den religiösa delen.

Jag har velat lite över att ge dem tillgång till alla aspekter vid karaktärsskaparstadiet, eftersom 20 aspekter kan bli lite överväldigande (vissa spelare är helt nya till Eon), men att ha många alternativ är ju inte heller helt fel. Min tanke är just nu att fixa fram typ 3-5 mysterier till varje aspekt, och bestämma senare ifall vissa ska läggas undan tills rollpersonerna mognat lite och kan handskas med mer avancerade grejor.

Eftersom karaktärerna är unga så kommer de såklart inte ha tillgång till superfarliga grejer. Detta beror dels på att lärare mest troligt inte vill riskera att deras studenter drabbas av en massa borttoning och riskerar att försvinna, och dels på att barn inte har bra konsekvenstänk och kan därmed bli helt jävla livsfarliga om de kan kasta eldbollar och grejs när de får något utbrott.

As such så har jag satt följande begränsningar för magiska mysterier:

1. Barn kan inte lära sig ritualer. De klarar inte av att fokusera på en uppgift tillräckligt länge och är inte tillräckligt kunniga eller pålitliga för att handskas med så pass starka krafter.

2. Svårighetsgraden för barns besvärjelser kan inte överskrida 10, men bör helst ligga någonstans mellan 4-8. Barn är sämst på typ allt och man måste därför lära dem väldigt enkla grejer så att de kan träna på att använda magi samtidigt som att riskerna för att de ska drabbas av okontrollerade dissipationer minimeras.

3. Besvärjelser ska helst inte kunna orsaka direkt skada. Barn har dåligt konsekvenstänk så det betraktas generellt som en ganska jättedålig idé att ge dem tillgång till krafter som allvarligt kan skada dem själva eller andra personer i deras omgivning.


Del 2 - Religiösa Mysterier

Då karaktärerna kommer vara Soldier så kommer deras huvudreligion vara Samoriska Läran. Dock finns en minimal chans att en karaktär kan tillhöra en minoritetsreligion, har dock gjort dessa till Dibuk/Jordmodern då dessa i princip kan tolkas som att man endast dyrkar en av Aurias/Pelias gudarna.

Precis som med magin så kommer barnen vara lite begränsade med vad de kan lära sig, dock är det mindre barriärer än för magiska mysterier eftersom alla kan dyrka gudar lika bra, gör man fel så betyder det ju bara att man är en dålig troende och måste dyrka bättre.

Följande begränsningar gäller för religiösa mysterier:

1. Barn kan endast lära sig korta ceremonier (max 30 minuter). Ceremonierna måste vara enkla och med få detaljer, annars blir det lätt fel.

2. Svårighetsgraden kan inte överskrida 10, men bör helst ligga någonstanns mellan 4-8.

3. Mysterierna ska helst inte orsaka skada.



All hjälp och förslag uppskattas stort!

// JoS
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
UPPDATERING

Jag har beslutat mig för att begränsa antalet tropier som spelarna kan börja med, då vissa av dem har jäkligt få Eon III effekter man kan konvertera, och/eller lämpar sig bättre för ritualer etc. Det blir totalt 12 tropier för dem att välja bland, och alla har tre stycken olika besvärjelser kopplade till dem.

Så, vad finns kvar att göra och vad kan jag behöva hjälp med? Well...

1. Namnge alla besvärjelser.
2. Hitta på 'mini-magi' till alla aspekter.
3. Skriva Aspekt- och Kongelatinformation.
4. Hitta på situationsmodifikationer.
(5. Ersätta den pyrotropiska besvärjelsen som använder 'antändning' med något som inte orsakar skada).
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
UPPDATERING

Magidelen är nu färdig. Alla aspekter har en kort beskrivning, 3 namngivna besvärjelser, och situationsmodifikationer. Pyrotropi har en ny besvärjelse som ersätter den som använde 'antändning' till en besvärjelse som kontrollerar eldar istället (kan fortfarande användas offensivt, men är inte lika farlig).
 
Top