Nekromanti Legend of Korra.

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Såg sista Legend of Korra avsnittet idag. Tycker den serien har växt för varje säsong och avslutningen var helt underbar.
Finns den någon annan Korra fan här inne ?
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Absolut. Avatar the last airbender är min absoluta favoritserie och även om jag inte tycker Korra är riktigt lika bra så är det strax därefter, förmodligen den näst bästa animerade serien enligt mig. Jag tycker säsong 2 var skakigast med sjukt ojämt tempo men det tog igen sig så sjukt bra i slutet och hade helt fenomenala mystiska idéer och koncept. Överlag känner jag att världen i avatar universumet är en av mina absoluta favoriter inom fantasy, det är nästan som game of thrones för barn.

Det bästa med de båda serierna är att jag egentligen hatar Anime. Jag gillar iofs Miyazaki och studio Ghibli men har vanligtvis så vansinnigt svårt att komma in i dem, ofta pga den konstiga animeringen eller den så annorlunda berättarstilen. Jag vet att Korra har amerikanska upphovsmän, men de är RIKTIGA animenördar. Jag tror världsbygget är en del av det, skaparna förstår sin värld så otroligt väl och kan avtäcka delar av den i varje säsong.

Vad gäller sista avsnittet så var det bra, seriens animering har bara blivit bättre å bättre och jag gillar hur Korra har hanterat politiska ämnen på ett sätt som gör det begripligt för både sin vuxna och yngre publik. Jag hoppas Korra får ett fortsatt liv i serietidningsformat liksom sin föregångare, de serierna var fenomenala.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
The Last Airbender är en av ungefär en miljard serier som jag börjat titta på för tråden TV-/film-/webb-serier.
Jag försökte börja titta Airbender och lyckades se tre avsnitt innan jag spydde.
Min uppfattning av det jag hann se var att målgruppen är barn i åldern 5-7 år.
Eftersom Airbender verkade så töntig har jag inte ens sett ett enda avsnitt av Korra.
Kan ni pitcha serierna och förklarar när/var/hur de blir sevärda för vuxna människor så kanske jag gör ett nytt försök?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Båda serierna är flerbottnade, så det finns saker både för de yngre och äldre i dem - även om målgruppen i grund och botten är barn (de gick trots allt på Nickelodeon). Korra har dock en något äldre ansats - huvudpersonen är typ 17 när serien börjar snarare än 12, och det märks i plotsen. Den är även mer modern, 20-/30-tal/steampunk, fast utan krut. Fast om du tyckte de första tre avsnitten sög så kan det helt enkelt vara så att serien inte är för dig.
 
Top