Nekromanti Legal status för att ladda ner

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Hej på er.

Jag har precis lagt vantarna på extremt fina exemplar av The Enemy Within och Death on the Reik. Ni vet såna man inte vill ska bli vikta längs ryggen, så de är svåra att hålla uppslagna på bordet. Nåväl, till mitt problem. Längst bak finns massa kartor och hand outs. Det står "Cut along dotted lines" - i helvete heller.
Att kopiera sidorna och sedan klippa är gärna något jag undviker också, för att inte förstöra den smaskiga kvalitén. Därför har jag funderat på om det är lagligt att ladda ner en pdf av böckerna. Vad det gäller vinylskivor har jag förstått att äger du skivan är det lagligt att ladda ner för privat bruk. Är det likadant med böcker?

/j
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
osbjer said:
Krille said:
osbjer said:
Vad det gäller vinylskivor har jag förstått att äger du skivan är det lagligt att ladda ner för privat bruk. Är det likadant med böcker?
Sorry.
Skiljer man på de olika formerna av media, eller har jag fel om vinylskivorna?

/j
Du har fel om vinylskivorna. Det finns inget som heter "ladda ner för privat bruk".

Om du nu, av någon outgrundlig anledning, vill följa upphovsrättslagen till punkt och pricka, är det ingen idé att försöka gå efter vad som verkar rimligt och vettigt. URL är inte skapad för att vara rimlig och vettig, utan för att förlag och distributörer skall säkra sin förtjänst.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jäpp, antingen köper du tre exemplar (ett att ha, ett att arkivera och ett att låna ut) och lever i den gamla världen där advokater och direktörer är lyckliga...

...eller, tja.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Nja, upphovsrättslagen är ändå mindre otrevlig än de fejkavtal som vart och vartannat medieföretag skickar med. Ni vet de där som börjar med "genom att bryta förpackningen samtycker du till...".

Sådana har noll och ingen rättsverkan i svensk lagstiftning. Och det vet advokaterna som skrivit dem - eller snarare översatt dem - men de finns med ändå. De avhåller säkert 40% av kunderna från att klaga även med helt legitima klagomål.

Det finns också en rätt att göra kopior, åtminstone av delar, "för eget bruk". (Det är där "för eget bruk" kommer in...) Men det måste ske från en laglig förlaga som man själv äger.

Upphovsrättslagen (SFS1960:729) said:
12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några
få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära
verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast
avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat
omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än
privat bruk.
(Sen finns det lite andra inskränkningar i styckena efteråt, men inte som berör det här exemplet.)

Så ja, du får kopiera valda delar av rollspelsmaterial som du lagligen inköpt. Även om det inte löser problemet hur du ska få fram kopiorna utan att sabba ryggen... :gremsmile:

Ska man dock vara riktigt petnoga, så gäller detta med material du köpt i Sverige. Köper du upphovsrättsskyddat material från utlandet, köper du det i regel under den lag som gäller i det landet. (Det är av det skälet som Spotify t.ex. och en hel del andra webbtjänster på området inte alltid är tillgängliga i olika länder. De måste förhandla fram ett avtal för varje land - minst...)

Men om en utgivare väljer att själv eller genom ombud sälja verk i Sverige, så gäller svensk upphovsrätt. (Och konsumenträtt.)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Sapient said:
Ska man dock vara riktigt petnoga, så gäller detta med material du köpt i Sverige. Köper du upphovsrättsskyddat material från utlandet, köper du det i regel under den lag som gäller i det landet. (Det är av det skälet som Spotify t.ex. och en hel del andra webbtjänster på området inte alltid är tillgängliga i olika länder. De måste förhandla fram ett avtal för varje land - minst...)

Men om en utgivare väljer att själv eller genom ombud sälja verk i Sverige, så gäller svensk upphovsrätt. (Och konsumenträtt.)
Och det riktigt kluriga kommer då alltså om jag - i Sverige - köper en begagnad kopia som jag inte vet var den är inköpt i första ledet... Vad gäller då? :gremtongue:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Om du har en tydlig anledning att tro att den är inköpt utomlands (t.ex. en prislapp som sitter kvar) så borde du kanske avstå.

Men å andra sidan, om produkten faktiskt säljs i Sverige, så har ju producenten accepterar de svenska reglerna, så då är det nog ganska mycket skitsamma på en moralisk nivå iaf. (Tycker jag...)

Det kan jag kanske tycka även när det gäller ett inköp direkt från t.ex. Paizo eller Amazon i US. Men där har man har sämre på fötterna rent juridiskt i det läget. Då har man ju trots allt godkänt försäljningsvillkoren som säljaren hävdar.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Oldtimer said:
osbjer said:
Krille said:
(snip) Det finns inget som heter "ladda ner för privat bruk".
Det jag menar är att erhålla en kopia som jag ska använda för privat bruk. Givetvis finns det inget om att "ladda ner" i lagtexten.

Om jag lånar en bok på ett bibliotek, får jag lov att kopiera enstaka sidor (för eget bruk) av den? Om så, måste jag kopiera ur just den boken eller skulle jag kunna kopiera från en annan bok (alltså ett annat exemplar av samma bok)?

/j
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Som Sapient påpekade ovan "det måste ske från en laglig förlaga som man själv äger." Jag betvivlar att du ens har laglig rätt att kopiera sidor ur en bok du lånat på biblioteket.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Som Sapient påpekade ovan "det måste ske från en laglig förlaga som man själv äger." Jag betvivlar att du ens har laglig rätt att kopiera sidor ur en bok du lånat på biblioteket.
Ja och nej. Du har inte rätt att kopiera sidor ur boken du lånat men du får låta biblioteket kopiera ett begränsat antal sidor och kopior åt dig. På vissa bibliotek får man göra det själv om man använder bibliotekets kopieringsapparater och på vissa måste någon på biblioteket trycka på knappen. Du kan dock inte få digitala kopior om inte biblioteket slutit speciella avtal med upphovsmannen.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Fast å andra sidan så flera rollspelförlag har numera gratis PDF policyer för böcker som man köpt. Evil Hat (Dresden flies) och Arc dream som exempel.
Så om man laddar ner pdfer av deras spel från Piratebay när man redan äger en kopia av boken är det då olagligt?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
chryckan said:
Fast å andra sidan så flera rollspelförlag har numera gratis PDF policyer för böcker som man köpt. Evil Hat (Dresden flies) och Arc dream som exempel.
Så om man laddar ner pdfer av deras spel från Piratebay när man redan äger en kopia av boken är det då olagligt?
Grejen med en torrent är att du (automatiskt) delar med dig av filen till folk utanför din bekantskapskrets, så det faller redan där. Annars kan du själva läsa följande i upphovsrättslagen.

[url="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM" said:
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk[/url]]Framställning av exemplar för privat bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.
/Han som däremot helt moraliskt skulle säga att det är ok
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
chryckan said:
Fast å andra sidan så flera rollspelförlag har numera gratis PDF policyer för böcker som man köpt. Evil Hat (Dresden flies) och Arc dream som exempel.
Så om man laddar ner pdfer av deras spel från Piratebay när man redan äger en kopia av boken är det då olagligt?
Att ladda ner en ny PDF från samma källa, eller från en som upphovsmannen pekar ut, är helt OK. Då har ju upphovsmannen givit tillstånd till det. Det är även tillåtet om upphovsmannen själv lägger upp en torrent, till och med på Pirate Bay.

Däremot får någon annan inte lägga upp en torrent på Pirate Bay, för då delar han olovligen med sig av materialet (ety han inte har upphovsmannens tillåtelse). Du får heller inte ladda ner filen med ful-torrenten, eftersom du då deltar i olovlig spridning av skyddat material. Detta gäller även om samma fil ligger lovligt utdelad med en annan lyxtorrent på samma Pirate Bay av upphovsrättsmannen!

"Hur kan det vara logiskt" frågar sig förstås vän av ordning. "Det är ju samma fil!"

Det blir ganska logiskt om man tänker att upphovslagsrätten är till för att skydda upphovsmannens kontroll och inkomst över sitt verk. Även om filen sprids gratis som en PDF på internet så ska det ske på upphovsmannens villkor. Om någon annan sprider filen så sker det inte på upphovsmannens villkor. Bara det faktum att det kanske inte är samma fil som någon annan sprider, utan en helt annan fil (alla som kollar md5-checksumman, upp med en hand) som upphovsmannen kanske inte alls står för, visar på riskerna med att folk sprider filen hipp som haver.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Måste helt erkänna att jag totalt glömde att tänka på att Piratebay använder sig av torrents och alla implikationerna av det.

Tror min ursprungliga fråga var med efter linjerna att om utgivaren av ett fysiskt verk även gratis tillhandahåller en ägare av det fysiska verket en digital kopia spelar det någon roll upphovsrättsligt vart ifrån ägaren av det fysiska verket skaffar kopian ifrån.
(Låt oss utgå ifrån att inte några p2p eller torrent system används.)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Det svarade väl Krille på rätt väl? Ja, det gör det. Upphovsrättslagen är till för att utgivarna/skaparna ska kunna kontrollera hur materialet sprids. Ergo, bara om de sagt "Härifrån kan du ladda ned det gratis".
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
chryckan said:
Måste helt erkänna att jag totalt glömde att tänka på ...Piratebay.


Dessutom har TPB slutat med torrents om jag inte missuppfattat saken (magnet links != torrent files)...?
 
Top