Last of us får Sverigepremiär på HBO 16 januari

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Halvdant andra avsnitt.

Zombierna hade man gjort väldigt äckliga. Onödigt. Känns inte som en splatter b rulle i tonen så man kunde gärna gjort nåt trevligare utav dem.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Hur är det med bröstkorgshöga murar? Spelet var ju fullt med dem, pga rådande fps-trender.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Riktigt starkt andra avsnitt. Fortsätter serien på detta vis kan det bli en ny Chernorbyl av det hela.

Det slår mig gång på gång hur otroligt bra Bella Ramsey är. Lady Mormont var kul i Game of Thrones, men väldigt one-note och jag tyckte inte om hennes skådespel i his Dark Materials. Men Bella verkar vara gjord för den här rollen, den kommer väldigt naturligt för henne. Allt från scenerna där hon ska vara lite barnslig till interaktioner där hon bråkar och är uppkäftig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Ett bra andra avsnitt! Gänget utgör en bra trio! När det bråkas är det inte en person som är jättestörig utan man förstår allas perspektiv.

Vyerna över det postapokalyptiska Boston var fantastiska, både vackra och dystra! Vad gäller äckelpäck tyckte jag att de svampklädda väggarna var värre än monstren. Jag har svårt för svamp av någon anledning och väggar och golv täckta av svamp slog en sträng hos mig.

Scenerna med spänning och jakt var okej men inte mer. Inte dåliga alls men inte vad jag tyckte var seriens höjdpunkt hittills.

Tycker att tempot kanske är lite långsamt. Det är helt okej då de etablerar värld, karaktärer och karaktärernas relationer, men nu när det är gjort hoppas jag att de skruvar upp tempot lite!
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
242
Tycker att tempot kanske är lite långsamt. Det är helt okej då de etablerar värld, karaktärer och karaktärernas relationer, men nu när det är gjort hoppas jag att de skruvar upp tempot lite!
Ja det är lite långsamt men det känns lite som en trend efter Andor och House of the dragon. Jag gillar det än så länge men hoppas på lite tempoväxlingar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är fortfarande förälskad i serien, så förälskad att jag gjorde en kardinalsynd… Jag köpte spelet för tredje gången, part 1 alltså. Nu äger jag det till PS3, PS4 och slutligen även PS5 fast jag lovat mig själv att inte köpa spelet en gång till. Men jag blev så grymt sugen då serien verkligen är så bra och inspirerande! Så idag plöjde jag halva Last of Us part 1 på PS5!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag är fortfarande förälskad i serien, så förälskad att jag gjorde en kardinalsynd… Jag köpte spelet för tredje gången, part 1 alltså. Nu äger jag det till PS3, PS4 och slutligen även PS5 fast jag lovat mig själv att inte köpa spelet en gång till. Men jag blev så grymt sugen då serien verkligen är så bra och inspirerande! Så idag plöjde jag halva Last of Us part 1 på PS5!
Du är inte ensam!

ouTpkUS.jpeg
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Stephen King-principen. Han skriver över alla rättigheter för sina böcker till filmbolag för knappt några pengar alls, för han vet att böckerna säljer som skivat smör i Småland när det kommer en film eller TV-serie.
Det är väl brödet som är skivat och inte smöret? Smör kan däremot vara skirat, men det är något annat. Dessutom är det som går åt smör i solsken. Ja, jag vet, jag är språkpolis.

Men om jag ska besvara ditt påstående: Stephen King har gjort ett antal mycket goda affärer och The Last of Us har alla förutsättningar att bli en långlivad tv-serie och franchise.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Riktigt bra hitills!
Inte konstigt att det är långsamt tempo i två avsnitt som några klagat på. Tycker stämningen är på topp.
Och nu är jag rädd för svampar! ;)
Helt rätt! Hellre för långsamt än att serien blir som ett race till mål. I just The Last of Us, så är resan det absolut viktigaste och inte målet.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Helt rätt! Hellre för långsamt än att serien blir som ett race till mål. I just The Last of Us, så är resan det absolut viktigaste och inte målet.
Oironisk Maybe The Real Treasure Was the Friends We Made Along?
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Där ser man! Undrar om alla är lika stora losers som jag och har köpt samma spel tre gånger..? Skall erkännas att jag i efterhand nu även gillar PS5-versionen, men om den var värd 900kr när jag egentligen kunde kört remastrade versionen gratis… Det vet jag inte riktigt.
Jag väntar nog med att köpa den tills spelet är på rea. Jag spelade genom remastern igen för något år sedan och är rätt nöjd där just nu. Men spelet finns i butik för 700 kr. Jag fattar inte att PS Store kan vara så mycket dyrare.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag väntar nog med att köpa den tills spelet är på rea. Jag spelade genom remastern igen för något år sedan och är rätt nöjd där just nu. Men spelet finns i butik för 700 kr. Jag fattar inte att PS Store kan vara så mycket dyrare.
Mjo, sådär har jag sagt sedan releasen av versionen till PS5. Nu är PS-store svindyrt men en bidragande faktor till att just mina inköp blir lite dyrare är att jag alltid köper Digital Deluxe-versioner om det finns. Jag är helt enkelt för rädd för att missa något, stark fomo-ångest. Förbeställde samtidigt till dottern, Hogwarts Legacy Digital Deluxe till PS5… Säker på att jag kommer spela det spelet minst lika mycket som min dotter dock.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Oironisk Maybe The Real Treasure Was the Friends We Made Along?
Lol! Ja, något sådant :) Jag märkte dock genom att än en gång spela Part 1, hur överlägset Part 2 det är rent berättartekniskt. Själv anser jag att Part 1 är bättre på alla sätt men förstår samtidigt att en hel del saker som jag tycker gällande spelet är rent subjektivt. Kanske just förutom hur mycket bättre berättartekniken är samt att karaktärerna lyckas fånga min empati på ett helt annat sätt. Ellie och Joel, Ellie och Riley, wow hur jävla bra det är. Hittills har det lilla som visats i serien inte gjort mig besviken!
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Den här serien verkar onekligen lovande. Tänker dock vänta med att börja titta tills fler avsnitt har lagts ut. Ni som har bättre koll på franchisen - går denna första säsong att utveckla till något som kan pågå i många säsonger eller finns det något i plotten som sätter en definitiv slutpunkt? Är huvudkaraktärerna grejen eller kan det bli intressant även utan dem? Jag har alltså inte spelat spelen, utan mest googlat och kollat på Youtube. Mest för att jag försöker hålla koll på allt som är postapokalyptiskt.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Den här serien verkar onekligen lovande. Tänker dock vänta med att börja titta tills fler avsnitt har lagts ut. Ni som har bättre koll på franchisen - går denna första säsong att utveckla till något som kan pågå i många säsonger eller finns det något i plotten som sätter en definitiv slutpunkt? Är huvudkaraktärerna grejen eller kan det bli intressant även utan dem?
Det finns ju en uppföljare i form av ett till spel. Det vann en massa priser men mottogs inte enkom väl av fansen. Min bästa vän som älskar första spelet tyckte att uppföljaren var alldeles för dyster. Men det kanske rör sig om brister som skulle kunna gå att ordna i en säsong 2? Har inte spelat uppföljaren själv så jag vet inte. Kanske @Minimoni har koll på det? 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det finns ju en uppföljare i form av ett till spel. Det vann en massa priser men mottogs inte enkom väl av fansen. Min bästa vän som älskar första spelet tyckte att uppföljaren var alldeles för dyster. Men det kanske rör sig om brister som skulle kunna gå att ordna i en säsong 2? Har inte spelat uppföljaren själv så jag vet inte. Kanske @Minimoni har koll på det? 🙂
Jag skulle personligen säga att karaktärerna och deras relationer är det som är absoluta fokus för första spelet och egentligen andra spelet också.

Världen är en kuliss, en otroligt bra och spännande kuliss men trots allt något som inte alls är i fokus på samma sätt som karaktärsdynamiken.

Jag tycker första spelet är helt överlägset det andra i serien och tycker nog berättelsen borde varit slut med första spelet. Det finns massor av människor som självklart tycker att andra spelet är helt suveränt och jag kan inte säga att de har fel, annat än från mina egna preferenser och förväntningar då. Min gissning är att om serien fortsätter in i spel 2, så kommer en massa tittare att ge upp serien. Men jag kan ha fel, men jag är rätt övertygad om att jag har rätt.

Sen kan man ta delar från spel 2 och lägga in i serien, ändra på lite saker och direkt så har vi något som skulle kunna bli hur bra som helst. Jag vill inte spoila och därför kommer jag också varna tittare för att kolla upp spel nr 2. Eller så kollar ni upp det och bestämmer själv om ni tycker det låter spännande eller om ni rent av tycker att det vore en potentiell dealbreaker om serien följer i spel 2s banor.
 
Top