Låtsas språk

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag vet att jag har uttryckt att det är super onödigt att skapa sitt eget fantasy språk för rollspel på det här forumet tidigare. Meeeennnn nu håller jag på att skriva ett scenario med en dungeon där en typ av humanoida monster, Gelemän, precis har utvecklat början på ett språk så jag skissade på hur jag lättast skulle kunna skapa något mina spelare skulle kunna lära sig och ha super grundläggande kommunikation med gelemännen. Gelemännen är vad de låter som, de är gjorda av syraaktig gele, förökar sig genom delning, äter saker genom att absorbera dem och har knappt verktygstillverkning/ett samhälle.

Så min tanke är att allting de säger är uppdelat i meningar på två eller tre ord. Ett ord som är saken man pratar om och ett ord som modifierar det första ordet eller uppmanar till handling mot/med det första ordet.

Jag tänker att Gelemänen jobbar mycket med specifika namn på enskilda saker. Så en viktig grotta får typ direkt ett eget namn (och medföljande symbol), det får också en farlig äventyrare och varje geleman har ett eget namn. Men förutom egen namnen finns alltså tre typer av ord.

Varje ord har också en symbol så Gelemännen kan skriva små meddelanden till varandra.


Modifierande ord/Adjektiv:
Bra - Om - #

Dålig - Me - •

Långt borta - Kal - \

Nära - Lak - /

Stor - Bok - +

Liten - Kob - -


Handlings ord/Verb:
Skydda - Ej - &

Hämta/frammana - Yu - §

Absorbera - Vi - ~

Förstöra - Ta - }

Skapa - At - {


Huvudord/Substantiv:
Föremål - Rakt - ≠

Varelse - Huma - |

Område/Plats - Gelb - *

Jag/själv - Sama - :

Makt - Lapa - ^


Så om en geleman pekar på äventyrarna och beordrar deras död säger han kanske: Ta Me Huma.

Och om han berättar att ett område de är vid är farligt säger han: Lak Me Gelb


Har jag missat något jag verkligen borde ha med? Är hela den här grejen dum? Annan feedback?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Asch, jag hoppades att det skulle handla om ett riktigt språk. Nåväl, det ser väl vettgt ut. De saker jag hade gissat att man borde ha med är väl "fly" och "äta", som känns som grundläggande läten för typ alla varelser som kommunicerar med varandra. Om man bryr sig om sådant så ser ju fleera av symbolerna distinkt modernt västerländska ut, typ & och §. Kanske ladda ned någott teckensnitt med lite mer udda symboler och använd det? Typ detta: https://www.deviantart.com/thevaultsofmctavish/art/Cthulhuian-Font-v1-450664130

1637998104360.png
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Asch, jag hoppades att det skulle handla om ett riktigt språk. Nåväl, det ser väl vettgt ut. De saker jag hade gissat att man borde ha med är väl "fly" och "äta", som känns som grundläggande läten för typ alla varelser som kommunicerar med varandra. Om man bryr sig om sådant så ser ju fleera av symbolerna distinkt modernt västerländska ut, typ & och §. Kanske ladda ned någott teckensnitt med lite mer udda symboler och använd det? Typ detta: https://www.deviantart.com/thevaultsofmctavish/art/Cthulhuian-Font-v1-450664130

View attachment 7653
Ja! Fly måste vara med! Jag tänkte på äta men eftersom de är gelemän så fungerar ansorbera för det också. De liksom gloppar över saker och suger in dem för näring.

Ska ladda ner det teckensnittet! Det ser mycket coolare ut!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag vill veta vilka stats gelemännen (gelefolket? finns det gelekvinnor?)? (Som klippt och skuret för julkalendern här!)

Bonus: en bild av Norges bidrag till världens godis: seigmenn. De är bokstavligt tala gelemän. Fast doppade i strösocker.

1638004896231.jpeg
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag vill veta vilka stats gelemännen (gelefolket? finns det gelekvinnor?)? (Som klippt och skuret för julkalendern här!)

Bonus: en bild av Norges bidrag till världens godis: seigmenn. De är bokstavligt tala gelemän. Fast doppade i strösocker.

View attachment 7654
Gelemännen använder stats från W&W som inte är släppt ännu. Så jag kan tyvärr inte dela med mig av dem.
 
Top