Nekromanti Längre äventyr eller referenser till flera mindre?

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
En fundering relaterat till färdiga äventyr/kampanj som man kan köpa.

Jag tänker mig ett äventyr/kampanj som på vissa ställen, istället för att ha avstickande valbara sidoäventyr så refererar man till andra fristående äventyr och hur man kopplar på dessa.

Dessa mindre äventyr är skriva generellt så att de skulle kunna användas i andra eller helt fristående, de har kanske ett antal färdiga förslag.
Detta kan vara små grottröj, eller andra scenarios som egentligen inte är väsentligt för det stora äventyret/kampanjen.

Vad tror ni om något sådant, är det bra eller vill man ha allt inbakat i ett och samma.
Tänker mig även att de små äventyren antingen är gratis eller säljs i någon som av samling eller billigt var för sig.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Alltså jag tänker först att det blir lite besvärligt länka dem I huvudäventyren eftersom man då antingen säkert känner sig lite lurad och att det kan bli dåligt med plats.

Alltså tänk er att första delen av ett äventyr är klart, I boken står "nu reser äventyrarna till X men innan de Kommer fram kan man köra äventyret Tjolahopp."

Åtminstone jag skulle nog blivit tveksam, speciellt eftersom man I bästa fall blir tvungen att ha tillgång till Internet, ha med sig laptop, ha en skrivare eller liknande som kanske inte alltid är ett problem men ändå känns som en onödig sak.

Dessutom undrar jag vad som händer om man inte kör ett uppdrag emellan? Är allt för svårt plötsligt eftersom man missat ett äventyr?

En annan tanke som slår mig är att man skulle kunna föreslå typ "här kan man testa äventyret X, Y, Z eller Å" men det skulle också kännas lite som att det tar upp konstigt med plats och på nåt sätt känns ofärdigt.

Om äventyren dessutom är gjorda för att passa allt känns det som att det tillslut dels borde vara en exempel lista på 40 äventyr (man gör väl mer och mer och Andra gör egna osv) dels så är de antagligen inte alls speciellt intressanta (eftersom de är gjorda att passa allt möjligt). Det är åtminstone svårare att göra intressanta och relevanta äventyr.

Då skulle jag hellre se t.ex äventyr I stil med (I brist på hjärnkapacitet pga sjukdom) om ni tänker er sagan om ringen kampanjen eller liknande att man får små äventyr I stil med Besök ente ting, och ta en tur till the shire. Alltså mindre äventyr som ger en bättre bild av världen, men som kanske inte passar I ett helt eget äventyr utan bara som miniäventyr.

En liten by någonstans som man kan slänga in på vägen, med lite problem man får lösa (eller kanske bara den världskända skördefestivalen).

Jag skulle eventuellt kunna tänka mig en hel sektion I slutet av boken med ett gäng sådana äventyr som man kan slänga in för att dra vidare på tiden, utöka upplevelser och ge lite downtime när det passar.

Eftersom tryck kostnaderna tydligen inte ska vara speciellt mycket större baserat bara på några extra sidor så känns det som ett acceptabelt alternativ.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
.113 said:
Jag skulle eventuellt kunna tänka mig en hel sektion I slutet av boken med ett gäng sådana äventyr som man kan slänga in för att dra vidare på tiden, utöka upplevelser och ge lite downtime när det passar.

Eftersom tryck kostnaderna tydligen inte ska vara speciellt mycket större baserat bara på några extra sidor så känns det som ett acceptabelt alternativ.
Det är lite det här som jag menade fast kanske inte beskrev helt tydligt, men att dessa äventyr kanske inte måste vara med.
Man får lite förslag här och där att "om ni vill när ni ändå är i grottan X så finns det äventyr Y som ni kan koppla på om ni vill vara mer i grottan". De är inte viktigt för kampanjen utan drar mer ut på tiden men kan vara kul för vissa.

Kan även tänka mig att "om ni vill ha mer strid i äventyret så kan ni länka in äventyr Q här genom att...".
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Hmm.. Åtminstone för mig så skulle en add-on till en grotta eller liknande kännas.. Ofärdig då. Däremot typ stadsäventyr I Samma stuk "när ni är I staden kan man slänga in en eller flera av äventyren...." eller som sagt "på redan mellan x och Y kan man slänga in det här äventyret"

Och kanske även "om någon utforskar området runt goblingrottan kan de hitta ruinen Z som leder till detta äventyr.."
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
.113 said:
Hmm.. Åtminstone för mig så skulle en add-on till en grotta eller liknande kännas.. Ofärdig då. Däremot typ stadsäventyr I Samma stuk "när ni är I staden kan man slänga in en eller flera av äventyren...." eller som sagt "på redan mellan x och Y kan man slänga in det här äventyret"

Och kanske även "om någon utforskar området runt goblingrottan kan de hitta ruinen Z som leder till detta äventyr.."
Det kanske är bättra att ha den som en del av äventyret, om det ändå är skrivet. Spelledaren kommer ju ändå själv troligen avgöra om den delen ska användas eller inte. Speciellt om det är lite av en avstickare.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jo... Eller om man skriver flera kampanjer skulle jag kunna tänka mig en hemsida med tex flera lösa äventyr och sen på hemsidan en beskrivning hur man kan göra om dem så de passar kampanj ett och två tex... Men rent allmänt tror jag man vill ha med det mesta direkt och sen välja och vraka.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Däremot som jag nämnde tidigare att som ett sätt att fördriva tid eller få en bättre världsbild så tänker jag att det kunde va grymt. Både via hemsida och häfte med typ sidequests :) det är för lite sidequests I kampanjer
 
Top