Nekromanti Kursiveringar och citattecken i akademisk skrift

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Tja! Min syster frågade mig om regler för kursivering och citat i akademisk text, men jag har ju gått teknisk utbildning och dessutom var det åratal sedan. Men här kryllar det ju av akademiker. Kan ni hjälpa henne? Det gäller följande saker:

* Citat. Här är det väl rätt simpelt: använd citattecken, ja?
* Enstaka ord på ett annat språk, plus översättning. Typ hello - hej. Ska man skriva:
På engelska kan man använda ordet hello ("hej") när man hälsar på folk
… eller ska man använda någon annan kombination av kursivering, kaninöron och parenteser?
* Boktitlar. Kursivering, ja?

Sedan är det säkert välkommet med andra formateringstips när det gäller akademisk text, men det var de här tre frågorna hon hade, specifikt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Det här varierar från universitet till universitet men också inom institutioner på samma universitet,

Men ja man använder citat tecken när man citerar, ofta med referens direkt efter. Om man använder Oxford eller Harvard beror mest på vad ens lärare eller institution säger att man ska använda (men Oxford är enligt mig lättare att arbeta med).

Om jag citerar en artikel på engelska så brukar jag inte behöva översätta den, men jag pluggar till socionom så sådant är rätt slappt.

Edit: oh, jag missade det men ja man kursiverar boktitlar.

Det finns en superbra bok som heter Svenska skrivregler som har alla konstiga undantags fall man kan stöta på. Som hur man refererar till radioprogram tex. :http://www.bokus.com/bok/9789147084609/svenska-skrivregler/
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Min instutition är så slapp att jag aldrig behöver bekymmra mig om formalia, men när jag ändå gör det vänder jag mig till Borås högskola.

Där står det att ja, kortare citat skrivs med citattecken. I längre, sk. blockcitat, ska man dock inte använda dem.

Titlar på böcker och artiklar kursiveras i referenslistan (i Harvard-systemet). Jag är osäker på om du gör så i löpande text.

Att krusviera enstaka ord för att t.ex. förklara de känns intutitvt korrekt, men jag vet inte säkert. Att sätta citattecken på översättningen, som du gör med "hej", känns inte lika bra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, precis som folk sagt så kommer det egentligen till vilket system man använder, där vanligast: Oxford eller Harvard. Och ja, som sagt, det brukar institutionen alternativt den separata kursen alltid ange, vilket man ska använda sig av. Då gör man, imho, bäst i att googla. Det är så jag själv gjort under alla mina kurser, för att helt enkelt få det så korrekt och stiligt som möjligt. Exempelvis att man googlar på »Oxford referenser» eller »Oxford citat» för att få detaljerade svar om de olika momenten. Många universitet sitter dock på tämligen goda guider, även skrivna på svenska. Exempel från Umeå Universitet.

Generellt sett då så kan man citera enstaka meningar i löpande text, då helt enkelt med godkända citationstecken. Hela stycken brukar man helt enkelt placera i just enskilda stycken, där man använder sig av formateringskillnader för att markera detta. Givetvis med källa av någon art, beroende av valt system.

Använd citationstecken för att markera ord. Man kan kombinera kursiv text och citationstecken för att visa på olika, såsom du gjort, men jag skulle vilja påstå att kursiveringar helst ska gälla titlar och inte så mycket annat. Helt enkelt för att saker och ting inte ska blandas ihop i onödan.

Fast det är svårt att generalisera den biten, imho. Jag menar, pratar vi om glosor, löpande text eller vad?
... Jag skulle dock föredra just citationstecken, exempelvis: I engelskan motsvarar »Hello» svenskans »Hej». Eller varför inte bara inledande versal?
... Just "onödiga" kursiveringar är jag skeptisk till.

Titlar ska alltid kursiveras, ja!

Men, för att din syster ska vara säker, inte få påbackning av sin handledare och behöva göra en massa korrigeringar i efterhand, så råd henne att ta reda på vilket referenssystem hon ska använda, sedan att hon söker på det, exempelvis: »Oxford system» och läser på, och att hon inte då gör något alternativt eller – ack och ve – börjar blanda olika referenssystem. Notera dock att de olika systemen ibland kan presentera flera olika varianter för en grej och att man då helt enkelt väljer det som passar en bäst, alternativt det man känner igen från majoriteten källor och kursböcker man använder. ... Det var så jag fick mer pejl på det; genom att jämföra med kursböcker och dylikt.

/solvebring som vill vara hjälpsam men som av någon anledning plötsligt kände sig som en besserwisser ... :gremcrazy:
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
solvebring said:
Titlar ska alltid kursiveras, ja!
Sen beror det väl på här. Sist jag hörde något ska titlar inte nämnas, och därmed inte kursiveras, om dessa inte är titlar på klassiker inom disciplinen som omnämns, till exempel Demokrati och utbildning av Dewy inom pedagogik. Men så att säga detta kan variera mellan discipliner som God45 var inne på.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Svaret är rätt så enkelt. Välj en etablerad teknik och stil för citering och följ den slaviskt.

En del ämnen har en standardvariant (APA för psykologi), men det är vanligt att det varierar mellan olika publikationer. Normalt sett är det inte så noga vilken standard man väljer i en rapport/uppsats/essä, bara man är konsekvent. Så resonerar i alla fall jag när jag bedömer studenters inlämnade alster.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,544
Location
Fallen Umber
Genesis said:
Tja! Min syster frågade mig om regler för kursivering och citat i akademisk text, men jag har ju gått teknisk utbildning och dessutom var det åratal sedan. Men här kryllar det ju av akademiker. Kan ni hjälpa henne? Det gäller följande saker:

* Citat. Här är det väl rätt simpelt: använd citattecken, ja?
* Enstaka ord på ett annat språk, plus översättning. Typ hello - hej. Ska man skriva:
På engelska kan man använda ordet hello ("hej") när man hälsar på folk
… eller ska man använda någon annan kombination av kursivering, kaninöron och parenteser?
* Boktitlar. Kursivering, ja?

Sedan är det säkert välkommet med andra formateringstips när det gäller akademisk text, men det var de här tre frågorna hon hade, specifikt.
Du har ungefär rätt, Solvebring har rätt, men mest av allt kan jag rekommendera att man skaffar Svenska skrivregler. Den är användbar för mer än bara formatering.
 
Top