Nekromanti Kult = Splatter?

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Under en trevlig fika för ett tag sedan men ett antal deltagare här på forumet kom det fram att vi alla haft samma "problem" med spelet Kult, nämligen att det ofta blir splatter av omgångarna när man spelar det. Spelet verkar helt enkelt uppmana till en massa skjutande och blodbadande. Frågan är om andra haft samma upplevelse, och i så fall vad det beror på.
När man läser regelböckerna så tycker jag att dess absolut sämsta kvalite är just stridsreglerna, medan det finns gott om material för att göra häftiga skräckäventyr utan allt för mycket våld. Ändå hamnar man i splatteriet efter ett tag.

Vad spelar ni för kultäventyr?

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Spelet verkar helt enkelt uppmana till en massa skjutande och blodbadande. Frågan är om andra haft samma upplevelse, och i så fall vad det beror på."

Jopp, jag har haft samma erfarenhet. Jag tror att orsaken är att våld faktiskt funkar. Monstren är visserligen otäcka och mäktiga, men faktum är att en RPG-7 eller en minigun faktiskt kan ha ihjäl dem. En stor del av regelböckerna tar också upp våld, varför tonen sätts redan där att våld är en lösning.

De som bäst verkar kunna klara sig undan splatter är faktiskt friformare, förmodligen för att de inte kör med regler och därför missat den ton som reglerna sätter.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Har personligen aldrig haft det problemet med kult.

När vi har spelat så har det hela tiden kretsat runt stämmningen och inte våld. Jag tycker också att stridsreglerna och den höga dödligheten om man använder skjutvapen gör att man som spelare drar sig för att hamna i strid.

Jag har spelat (som spelare) i en kampanj (konstruerad av vår SL) där rp var medlemmar av en religös orden som försökte stabilisera ett krigsdrabbat område. Här fanns det många revor i illusionen och många okulta fenomen. En riktigt härlig kampanj med mycket stämning och inte överdrivet med skjutande.
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Tjenare.

Håller med Rimmer. Jag och min spelgrupp har inte haft det problemet. Jag SL:ade en grupp i Tarotikum, där avlossades endast ett skott, och det av misstag pga att ingen av karaktärerna hade några direkta kunskaper om skjutvapen.
Sedan håller jag oxå med om att dödligheten, om man skulle råka hamna i strid är så pass stor så att karaktärerna helst undviker att hamna i de situationerna.

Det som är viktigt när man SL:ar Kult är att se till att ha en bra stämmning, för då kan man få även de mest "våldsamma" spelare att glöma det fysiska våldet.

//Palle
"Det finns inga ateister i skyttegravarna"
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Kult = Skräck!

Sitter och tråkmånsar på jobbet idag så det blir ett långt inlägg. Hoppas att iaf någon orkar läsa det.

”Under en trevlig fika”

Jepp! /images/icons/smile.gif

”för ett tag sedan men ett antal deltagare här på forumet kom det fram att vi alla haft samma "problem" med spelet Kult, nämligen att det ofta blir splatter av omgångarna när man spelar det.”

Tja, mitt Kultproblem har nog mest varit att jag fått spela alldeles för lite. Jag är verkligen sugen på att lira Kult!

”Spelet verkar helt enkelt uppmana till en massa skjutande och blodbadande. Frågan är om andra haft samma upplevelse, och i så fall vad det beror på. ”

”När man läser regelböckerna så tycker jag att dess absolut sämsta kvalite är just stridsreglerna, medan det finns gott om material för att göra häftiga skräckäventyr utan allt för mycket våld. Ändå hamnar man i splatteriet efter ett tag. ”

Felet är nog äventyren. Konstruerar man dem med samma proportioner som saker och ting får utrymme i regelboken så blir det mycket monster och därmed blir det lätt också mycket pangande. Antingen innebär pangandet att rollpersonerna åker på dyngspö eller att de vinner. Vinner de så åker de in i kurran eftersom polisen inte gillar när man skjuter och spränger en massa. Dessutom måste rollpersonerna vara militärt utbildade eller ha mycket bra kontakter inom militären för att ha en chans mot de stora grabbarna (tror jag iaf, har för mig att de har jäkligt höga värden på sånt som kan behövas i strid).

En lösning tror jag är att dra ner kraftigt på monsterdelen. I den mån monstrena är med ska det inte gå att plocka dem med någon begagnad armépistol man köpt på svarta marknaden i Talinn. Inte heller ska de sitta och vänta på att det ska komma ett gäng rollpersoner som skjuter dem sönder och samman. Monstrena ska hålla sig i bakgrunden, och när de väl kommer är det de som är jägaren och rollpersonen som är bytet. Och den bästa lösningen för rollpersonen ska helst inte vara ”jag låser in mig med farsans jaktbössa och med smällare och fyrverkeripjäser för tio år framåt”.
Skräcken ska i Kult ska endast undantagsvis visa sig konkret, i stil med ”han där är ett monster, dödar vi honom så är det lugnt sen”. Istället bör man koncentrera sig på en mer krypande obehagskänsla och skräck som inte går att ta på, i stil med mardrömmar som blir verklighet, folk som försvinner, plötsliga personlighetsförändringar hos nära och kära, tecken på att man är förföljd, indikationer på att något hemskt kommer att ske m.m.

Dessutom bör man undvika att rollpersonerna går runt och känner sig mäktiga för att de har en pistol eller Rambokniv, eller för att de har militär träning. Se till att polisen kommer och syr in dem och ställer jobbiga frågor om de viftar med grejerna, låt dem fastna i metalldetektorer, låt dem åka dit för snatteri av misstag och låt sen farbror konstapeln bli ilsken när det visar sig att det finns en puffra i jackfickan o.s.v. Låt dem inte spela någon sorts Carl Hamilton-gubbe. Det ska räcka med ett gäng berusade tonåringar med stilett för att skrämma rollpersonerna.

Här är två exempel på äventyr man skulle kunna spela i Kult. Äventyr 1 skulle jag inte vilja spela, däremot gärna äventyr 2.

Äventyr 1:
Problem:
Ett jättemonster har senaste tiden levt rövare där rollpersonerna bor.
Lösningsalternativ för RP:
*”Vi försöker fixa fram massa vapen och smälla kräket åt helvete! Vad ska vi annars göra, det lär ju inte gå att fråga honom vänligt om han kan lugna ner sig.”
*Vi emigrerar till Australien och visar oss aldrig mer hemma i Blomstermåla.”

Äventyr 2:
Problem:
Rollpersonen har tre bröder varav två har dött under oklara omständigheter den senaste tiden. Dessutom har han under flera nätter haft mardrömmar om att ett jättemonster jagar honom. Han söks upp av en okänd man som säger: ”Min herre, som redan bekantat sig lite med dig…, söker efter en artefakt som en person vid namn X råkat komma över. Då denne X råkar vara din bror så föreslår vi att du letar upp honom och tar tillbaka artefakten. Vi hoppas naturligtvis att du ställer upp och går i land med din uppgift. Annars finns det risk att det går likadant för dig som för dina bröder Y och Z och det vore väl tråkigt? Du har en vecka på dig.”
Lösningsalternativ för RP:
*”Hmm, slå ihjäl snubben som kommer med uppgiften? Nej, då kan man nog kallt räkna med ännu värre problem, antingen fler killar som arbetar för jättemonstret eller jättemonstret i egen hög person. Alltså inte hitta på någon som både gör att jag hamnar i fängelse och att jag får livsfarliga fiender som jag inte har en chans mot.”
*”Fly från stan. Men de kanske hittar mig ändå och då är det kört… fan, fan ,fan…”
*"Jag försöker leta upp brorsan och ta artefakten ifrån honom, oavsett vad han tycker. Alltså leta efter honom, jaga honom, kanske t.o.m. tvingas använda våld mot honom, men inte gärna döda. Vore ju trist att ha ihjäl sin egen brorsa – alltså, skippa rambokniven. Måste skynda mig, på söndag är det ute med mig om jag inte lyckats…”
*”Kolla efter brorsan och artefakten, men samtidigt försöka hålla koll på de som givit mig uppdraget. Det är nog bättre att jag hittar honom själv utan att leda monstrets underhuggare till honom. För nog är det väl de som avlyssnar min telefon och skuggar mig när jag går utanför min dörr? Men varför inte gå till biblioteket och undersöka vad som egentligen sägs om den där historiska artefakten förresten? Hmm, den sades fördriva demoner till deras eget plan… kanske ska se till att hitta brorsan snarast och se om myten är sann…på söndag är det försent. Ingen blodspillan för vare sig monstret eller mig, tack!”

”Vad spelar ni för kultäventyr? ”

För tillfället inga alls. Men ring så spelar vi! /images/icons/smile.gif

Tänkte förresten att jag skulle vara med och lira Sagan om Ringen på lördag, så om du också kommer så kan vi snacka mer Kult då. Även om det kanske riskerar att sabba Tolkienstämningen något.../images/icons/wink.gif
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Kult = Skräck!

Visst, det är klart att det går... Men min poäng är att regelsystemet inte uppmarar till skräckrollspel, vilket kan vara en nackdel i ett skräckrollspel...

Även om det kanske riskerar att sabba Tolkienstämningen något...

Inte nödvändigtvis... ;)

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Om det behövs så pass rejäla puffror för att döda styggingarna kan man väl i en mindre stridsfixerad kampanj ganska enkelt hindra spelarna från att ha tillgång till vapen av sådan kalliber? En sak man kan använda även mot beväpnade RPs är ju onda drömmar, där de inte har tillgång till sina vapen :gremelak:. Jag spelledde ett äventyr (tror det följde med spelledarskärmen) som var rätt ok, vi lyckades få en väldigt kuslig stämmning, det innehöll mycket drömmar och liknande. Trots att flera av RPna hade vapen (och kunde använda dem) så sköts ingenting, enda gången de mötte monstret öga mot öga var i en drömvärld. Vad de använda sina vapen till var mer att invagga sig själva i en falsk trygghet. Precis som alla rollspel blir Kult vad man gör det till (även om skräck passar bättre i Kult än i Toon och Fantasy passar bättre i Eon än i Neotech).

/Suhrim
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
De som bäst verkar kunna klara sig undan splatter är faktiskt friformare, förmodligen för att de inte kör med regler och därför missat den ton som reglerna sätter.

Damn right! :)

Eller, tja, kanske inte helt ändå. Själv använder jag faktiskt vissa regler. Oftast får det dock räcka med ett slag med den gamla hederliga T20:an, om det inte är ett väldigt, väldigt viktigt slag (då man faktiskt kan slå träffchans och liknande).

Men viktigast tror jag ändå att, som vissa andra nämnt, det är sortens kampanj och dess karaktärer som är viktigt. I min senaste (iofs havererade) kampanj var det bara en person som hade någon som helst vapenträning (han hade varit militär i sin ungdom) och ingen av karaktärerna hade några typer av vapen (om man inte räknar med nån kökskniv eller stekpanna i deras respektive hem). Det är svårt att försöka slakta monster i en sådan kampanjen.

/Andreas (som ivrigt väntar på 3:ed)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om det behövs så pass rejäla puffror för att döda styggingarna kan man väl i en mindre stridsfixerad kampanj ganska enkelt hindra spelarna från att ha tillgång till vapen av sådan kalliber?"

Poängen är inte att vissa vapen av uckig kaliber borde begränsas så att monstren inte kan ha ihjäl. Poängen är att det går. Precis som att Vampire tappar sin skräck för att man har en kasse disciplines som möjliga resurser för att klara sig, så tappar Kult också sin skräck för att en så mundan sak som en kontakt på Plattan i Tjockhult kan förse en med en gammal AK-47 och nästan hur mycket rysk ammunition som helst, och att det förmodligen skulle funka.

Jag ser inte en trygghet som faktiskt fungerar som "falsk".

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
patch

Låt skjutvapen vara en del av illusionen och därför totalt ineffektiva mot varelser som inte tror på den. Skrota de häftiga stridskonsterna och hjältepoängen. Voila: inget splatter, extra skräck. :)
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Bra idé

"Låt skjutvapen vara en del av illusionen och därför totalt ineffektiva mot varelser som inte tror på den."

Mycket god idé. Det här är helt klart något man kan använda.
Nu gäller det bara att skriva klart Kultkampanjen som jag under ett halvårs tid skrivit två sidor på... och se om det finns någon som vill spela den...
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Pistolerna som mina rp:ar hade skulle hjälpt dem föga om de haft dem med sig när de mötte monstret, ändå kände de sig tryggare om de var beväpnade. Det är vad jag menar med en falsk trygghet. Vapen av pistoltyp hjälper föga mot de styggare monstren, vilka är de jag tycker att man bör använda, det är (som jag ser kult) inte meningen att vapen ska vara en utväg, alltså plockar jag bort större vapen och mindre monster. Dessutom är det inte alla som snabbt kan få tag på en AK47a om det skulle dyka upp mystiska monster i kvarteret. Det är betydligt lättare att ta bort vapen från spelarna i Kult än disciplines från spelarna i Vampire (förutsatt att de är vampyrer och inte dödliga), alltså kan man relativt enkelt reparera Kult.

/Suhrim
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Kult = Splatter? Nej.

Hej.
Jag måste först säga att jag inte läst de andra synpunkter för det orkade jag inte.. hum.

<I>"problem" med spelet Kult, nämligen att det ofta blir splatter av omgångarna när man spelar det. </I>
Jasså? Det beror väl på spelledaren först och främst. När vi körde splatter i KULT så dog alla på 2 sekunder så det har bara hänt någon gång. Lite levande ljus. Lite gåtor. Lite mystik och konstiga händelser. Gärna jävligt dåligt väder ute och så ska man sitta i en sjöbod som nästan blåser omkull. Sen till det viktiga, skräcken. Många säger att de har svårt att uppleva det; det ser jag som spelledarens stora uppgift. Att egga upp spelarna tills de blir skrämda. Lätt, mja, har man alla effekter som jag räknade upp innan blir det lättare. Och sen när man spelat en interesant spelrunda kanske det blir lite strid. Jag gillar skarpt att spelarna inte startar spelet med vapen och skit (för det är = splatter = trist). Ett äventyr som utspelade sig på en båt (lyxkryssning) gjorde jag att folk oförklarligt dog och sen kom storyn fram mer och mer. Alla i teamet var riktigt skraja och sen när det var dags för "slutstrid" hade de tillgång till en pistol med 5 kulor, två knivar och en brandsläckare. Spänning utan splatter var det, helt klart.
Skulle man istället tittat ner i regelboken, tagit 5 monster av en typ och kastat på dom på några kraftigt beväpnade spelare så... ehum, jag tycker sånt är skittrist i alla fall. Skulle tro att alla som spelar mycket rollspel håller med mig.

<I>När man läser regelböckerna så tycker jag att dess absolut sämsta kvalite är just stridsreglerna</I>
Nu vet jag inte vilken version du spelar. Jag har mest spelat den nya versionen eftersom jag inte orkar släpa med mig de gamla böckerna (som jag köpte från ett konkurslager för 30 spänn)... i alla fall, jag anser att stridssytemet är något av det bästa som gjorts (passar inte till Dod eller Eon men ändå grymt bra). Det går snabbt och man vrålar över slagen!
Du har en kula kvar. Den galne mannen löper amok och du skjuter. Träff! Alla i spelar teamet är så uppeggade att de står runt bordet! Skadan? Det här kommer bli avgörande, alla vet det. Spelaren höjer handen och kastar; 19! Alla vrålar och jag själv (sl) illursterar hur den amoklöpande mannen får ett ventilationshål i pannen.
Hade man kört med eons regler hade det inte varit lika spännande. Det tar ju sån tid. Sakta men säkert hade alla blivit 100% säkra på att motståndaren skulle dö. De sista slagen är nästan därför meningslösa. Hhhmmmm, känsla? Inte i KULT i alla fall.

Nu har jag väl sagt mitt vad jag tycker om splatter och "dåliga" regler. Jag tycker att du ska fundera lite på dethär va, och nästa gång du spelar SKRÄCKrollspelet KULT (inte SPLATTERrollspelet) så ska du tänka på mina ord om stämning och vapen.

Mac - KULT = känsla = bra spelmöte.
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Re: Kult = Skräck!

Jag har aldrig spelat Kult, men jag har hört lovande saker om det. Slutsatsen jag har dragit av det jag hört är att ryggmärgsskräcken ska ta större plats än splattandet. Men vad vet jag, vad vet jag. En sak är säker, ring mig när det blir dags så kommer jag springande i 150km/h!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Kult = Skräck!

"En sak är säker, ring mig när det blir dags så kommer jag springande i 150km/h!"

En sak är säker, det kommer gå fortare att springa från än till spelmötet. Kult är SKRÄCKSPELET!
Sen kan jag ju inte garantera att jag är den ultimate spelledaren, men Dream verkar ha ett och annat i bakfickan. Kanske kan bli lagom att köra igång när novembermörkret kommer, tills dess tror jag nämligen att jag hunnit dräpa lirarna i min DoD-kampanj och har lite mer tid att spela. /images/icons/wink.gif
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Re: Kult = Skräck!

Det är ju lååångt till november... Tror di verkligen att jag kommer att överleva så länge? Jag kallar mig inte skräckfilmsfanatiker utan anledning...

Och bara så att du vet, vad jag förväntar mig... Ett äventyr då jag drar upp fötterna från golvet och inte vågar sätta ner dem igen, samt tittar ängsligt runt omkring mig.
Så nu vet du vad du har att pyssla med!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Skyll inte på reglerna

Precis som de flesta skräckrollspel så blir det läbbigast när man låter vardagliga personer råka ut för onaturliga saker. Jämför med en film som exorcisten som utspelar sig i ett vanligt villaområde alla kan relatera till, där saker händer som absolut ingen har varit med om -ingen här på forumet iaf, hoppas jag <:^I

Så, vardaglighet alltså. Hur många av dina grannar har automatkarbiner och tillgång till pansarskott? Bara hyresvärden? Nämen då kanske jag får föreslå att du låter dina keffa spelare spela med rollpersoner du skapar åt dem (vilket nästan borde vara praxis i Kult -äventyren blir ju bäst om spelarna får lösa sina egna fall (sina egna mörka hemligheter) samtidigt som "äventyret" reder ut sig.), och då passa på att skapa lite intressantare rollpersoner. Det är läbbigare att vara jagad av onämnbara saker om man är en överviktig medelålders ICA-kassörska än om man är ett välbeväpnat steroidmonster med svart bälte i karate. -Nuff said.
 
Top