Nekromanti KULT regel förvirrad?

Avenger

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
13
Jag.... hmmmm... är det stora skillnader i reglerna mellan Sve, kult och Eng kult? jag undrar om det är nån som vet.
Jag har inte läst den engelska versionen mer än skummat den.

Angående diskussionen här i forument påstår folk att man inte kan dö av en 9mm bullseye. 9mm har väl en dödlig skada på 16-17+? eller något sånt. Får man mer än detta på T20 får RP ett dödligt sår, man kan väl bara ha 1 dödlig skada vilket innebär att man dör på fläcken? Eller var man så kass på att läsa regler för en 6-7år sedan?????

?Avenger?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag.... hmmmm... är det stora skillnader i reglerna mellan Sve, kult och Eng kult? jag undrar om det är nån som vet.
Jag har inte läst den engelska versionen mer än skummat den.


Vet ej, men bör vara i ungefär samma förhållande som mellan MERP och SRR...dvs, en ren översättning...

Riddaren - tycker ändå MERP, var bättre än SRR, endel oklarheter i den svenska översättningen
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Det är alldeles riktigt så vitt jag minns om exemplet på 9mm kulan, om man slår över detta på en T20 så dör (normala) karaktärer.

Red Dust.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Om man enbart räknar med första editionerna, ja. Men sedan har det kommit en svensk och en internationell (engelsk) andra version. Där reglerna skiljer sig en aning. Kanske inte i den svenska (har inte lusläst, men inga större skillnader), men i den engelska andra versionen är det en hel del skillnader. De flesta till det sämmre. Man har bland annat gjort om skadesystemet, men inte gjort det konsekvent genom hela spelet.

Jag håller här inte direkt med Magnus, utan jag anser den amerikanska andra versionen vara något sämmre än de övriga. Inte minst genom att drömavsnittet minskats ned i sidantal. Själv föredrar jag den svenska andra versionen, mest troligtvis för att det var den jag började spela med.

/Andreas (Bosse)
 
Top