Nekromanti Kult - Min första setting

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Min första setting för Kult har jag efter noga övervägande bestämt. Jag har nämligen sett en riktigt bra film, Oscars-nominerade Sicario. Filmen rekommenderas starkt, oavsett om du gillar Kult eller ej. Så vad vill jag göra? Stad: Juarez, möjligtvis kan det förläggas till Favelorna i Brasilien istället, det spelar föga roll. Kan inte tänka mig en plats på vår jord där man är närmare Nekropolis än dessa platser. (Eller mjo, det kan jag, men jag vill inte kampanja i Syrien eller i Nordkorea).

Var tänker ni förlägga er första kampanj? Tankar och idéer?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Om (när) jag spelleder Kult blir det nog hemma i Sverige, kanske i Umeå där jag och mina spelare bor. Det blir så distanserat när skräcken förläggs någonstans långt bort från våra egna liv. Nefariterna och arkonterna får gärna lura i vår egen vardag.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
terje;n164216 said:
Om (när) jag spelleder Kult blir det nog hemma i Sverige, kanske i Umeå där jag och mina spelare bor. Det blir så distanserat när skräcken förläggs någonstans långt bort från våra egna liv. Nefariterna och arkonterna får gärna lura i vår egen vardag.
Det här förklarar fullständigt min naturvetenskapslärare på gymnasiet nu när jag tänker efter...
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag föredrar svenska miljöer, men precis som du kan jag förlägga något utrikes om jag har sett en bra film som fått mig att bli pepp. Om jag behöver en riktig storstad i äventyret så skulle jag nog också välja ett annat land, av naturliga skäl. ;)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Vad gäller Sicario ger jag den första delen med Emily Blunt fem stjärnor.

Den absurda slutdelen med en plöfsig Del Toro som lönnmördare med rätt att döda var däremot helt ointressant och får två svaga stjärnor. Att uppföljaren ska handla om honom är rent vansinne (sådärja, där fick jag till Kult-kopplingen ;)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
CapnZapp;n164313 said:
Vad gäller Sicario ger jag den första delen med Emily Blunt fem stjärnor.


Jag håller med. Sista halvtimmen blev en action-rulle av något slag, som inte var så bra gjord, kändes out of place.
Den absolut sista scenen är skitbra dock, tänker på pojken och mamman.
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Jag tänker mig en kampanj som delvis går i Florens med kopplingar till Dantes gudomliga komedi. Jag tänker mig ett bokgrävarmysterie liknande filmen "The Ninth Gate", och att den ursprungligen versionen av gudomliga komedin var något helt annorlunda en den vi känner till idag.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Southmountain;n164892 said:
Jag tänker mig en kampanj som delvis går i Florens med kopplingar till Dantes gudomliga komedi. Jag tänker mig ett bokgrävarmysterie liknande filmen "The Ninth Gate", och att den ursprungligen versionen av gudomliga komedin var något helt annorlunda en den vi känner till idag.

Låter som en bra utgångspunkt. För lite Florens- och Danteinspiration kan du med fördel läsa Dan Browns Inferno.
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Tack för tipset! Jag har faktiskt läst både Dan Browns Inferno och Dantes Inferno (och jag jobber vidare med purgatorio) med anledning av detta.

tl:dr: Röriga tankar kring en kampanj om olika versioner av den gudomliga komedin.

Läser man (dantes) inferno med "KULT-ögon" är det faktiskt en hel del saker som sticker ut. OM man skalar bort det religiösa så finns en del mystiska saker kvar. Dels så bekräfta ju boken att döden bara är början, själen behåller sin identitet efter döden (i alla fall initialt). Vidare så kan själarna i inferno skåda framåt i tiden (=dvs tid är falskt). Vidare så stöter Dante på en del vidunder som varken kan likställas med varelser bortom vår verklighet.

Min tes för kampanjen är att Dante inte skrev den gudomliga komedin. Han skrev kanske delar av den. Beroende på hur jag känner när jag läst de delarna av gudomliga komedin, kan jag tänka mig att Dante skrev purgatorio och paradisio, de mer hoppfulla delarna. Dante var väl ganska okänd innan den gudomliga komedin, och hade väl egentligen baa skrivit Vita Nova. Alternativt så är iden att den ursprungliga komedin bara innehöll inferno. Jag har inte listat ut vilket ännu.

Tanken är i alla fall att boken i den del som behandlar inferno verkligen var en beskrivelse av KULTs inferno. Möjligen framkom beskrivningen av inferno som ett försök från en redan uppvaknad att så sprickor i illusionen. De kyrkliga aspekterna (fördelningen i kretsar efter dödssynder osv), skärselden och paradisio tillkom som en modifiering från arkonterna så att boken blev verktyg för att kontrollera mänskligheten. Men skrapar man på ytan tittar fortfarande sanningen fram, speciellt i någon av de tidigare versionerna av boken som skall förekomma i kampanjen.

Idén är alltså att rollpersonerna på något sätt får tag på (eller kontaktas a någon) ett fragment av tidig version av den gudomliga komedin som skall kontrolleras avseende äkthet (handout: en delvis omskriven sida av infernodelen, endast små detaljer ändrade). Varvid grävande och mysterielösande påbörjas (och fler versioner dyker upp: dvs jag får skriva om fler sidor av inferno). Ganska snart noteras dock deras förehavanden av de som vill hålla sanningen dold, varvid personer börjar försvinna och dödstalet börjar stiga. Hur långt vågar rollpersonerna gräva och vad är de villiga att offra för att hitta bokens ursprunsgversion? Vad är sanning? Döden är bara början...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Var ute en sväng med sonen och rullade barnvagn. Fick en klar blixt från himlen på ett schysst kampanjupplägg för Kult. Hur fan ska man få ut allt ur skallen nu och göra det spelbart?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
PAX;n166584 said:
Var ute en sväng med sonen och rullade barnvagn. Fick en klar blixt från himlen på ett schysst kampanjupplägg för Kult. Hur fan ska man få ut allt ur skallen nu och göra det spelbart?
Dela det med oss!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Mundo;n166646 said:
Dela det med oss!
Nja. Jag har arketyperna direkt och ett kampanjupplägg. Tror inte arketyperna finns i nuvarande Kult eller kommande. Länge sen jag kollade regelböckerna. Sen måste jag hänga upp storyn på någon lämplig antagonist i bakgrunden och dennes undersåtar. Slutligen kommer det krävas en del scener som öppnar upp mystiken och suger ner rollpersonerna i mörkret.
 
Top