Kryddpaket?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Jag har funderat ett tag på en spelvärld, men kom på att det var för mycket jobb. Dock, den passade bra som en variant på en befintlig värld jag har. Så, jag började tänka i banor som "kryddpaket".

Såhär tänker jag:

Man har en grundvärld. Den är ganska statisk. Länder, folk, religioner, sånt stuff.

Till den har man ett antal kryddpaket. Det är några sidor, som fungerar som ett "filter" eller en "mod" som ändrar världen eller hur den funkar. Typ:

* Darker. En domedagsdemonmänniskoofferskult sprider sig över världen. Den infiltrerar på alla nivåer. Den behöver stoppas.

* Krig. Flera stora aktörer ligger i krig med varandra.

* Råare. Slaveri, hänsynslöshet, förtryck, ingen nåd, might makes right osv. Skitigare, råare, elakare.

* Heroic. Hjältar mot skurkar, tydligare vem som är good guy och bad guy, rädda jungfrur i nöd osv.

* End of magic, beginning of tech.

Osv.

Så, världen kanske har 100 sidor beskrivning, och sedan har kryddpaketen kanske ett uppslag eller två som beskriver dem.

Diskutera. Bra, dåligt, tankar?
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Kul idé! Aldrig tänkt på "moddar" till spelvärldar förut, men det är strålande.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Det låter inte som helt olikt hur Cyber M/77 blev i slutändan.

Boken är skriven som ett generiskt cyberpunk-spel.

Men det finns ett antal kampanjförslag som lägger till någon speciell grej som ger ett nytt angreppssätt på det övriga materialet.

Inte exakt vad du har, men typ åt samma håll. Jag håller med, det är ett rätt behagligt sätt att göra spelvärldar. "Som X, fast det finns drakzombies."
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Bra idé! Jag associerar till slumptabeller i hexcrawls. Varje kryddpaket kan då innehålla en ny uppsättning slumpmöten som kompletterar eller ersätter delar av de tabeller som finns i grundvärlden. Jag tänker också att kryddpaketen kan fungera som faser i en och samma kampanj, där vissa händelser öppnar nya kryddpaket.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Trodde det var så den mesta fantasyn funkade XD

Fantasyland med lite olika avikelser så att säga.

Följdaktigen är jag typ för.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Trodde det var så den mesta fantasyn funkade XD

Fantasyland med lite olika avikelser så att säga.
Typ, men här har man färdiga paket som ger olika varianter. I de flesta fall så är det liksom fast från början, typ hur Ravenloft är "Fantasy med skräck", Mutant är "Postapokalyps med fabeldjur" osv. Min tanke är att ha en grundsetting, och sedan många kryddpaket.

Poängen är att man har en välkänd värld, men med olika twists, för mig som författare ett minimum av skrivande och för läsaren ett minimum av läsande.

Gör man hobbyspel som på sin höjd läggs ut på internet så spelar liksom inte antalet sidor någon roll, man behöver inte ha en tjock bok i butikshyllan.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag gillar idén och skrev några frågor, sen strök jag det och kom på att jag redan gör exakt det här, fast jag behöver inte skriva 100 sidor om grundvärlden eftersom jag använder vår egna värld.
Så min fråga är, för att citera Kenneth Hite från någonstans: Why not earth?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag har funderat ett tag på en spelvärld, men kom på att det var för mycket jobb. Dock, den passade bra som en variant på en befintlig värld jag har. Så, jag började tänka i banor som "kryddpaket".

Såhär tänker jag:

Man har en grundvärld. Den är ganska statisk. Länder, folk, religioner, sånt stuff.

Till den har man ett antal kryddpaket. Det är några sidor, som fungerar som ett "filter" eller en "mod" som ändrar världen eller hur den funkar. Typ:

* Darker. En domedagsdemonmänniskoofferskult sprider sig över världen. Den infiltrerar på alla nivåer. Den behöver stoppas.

* Krig. Flera stora aktörer ligger i krig med varandra.

* Råare. Slaveri, hänsynslöshet, förtryck, ingen nåd, might makes right osv. Skitigare, råare, elakare.

* Heroic. Hjältar mot skurkar, tydligare vem som är good guy och bad guy, rädda jungfrur i nöd osv.

* End of magic, beginning of tech.

Osv.

Så, världen kanske har 100 sidor beskrivning, och sedan har kryddpaketen kanske ett uppslag eller två som beskriver dem.

Diskutera. Bra, dåligt, tankar?
Klart för! Det enda svåra blir väl kanske när man ska försöka få de olika paketen att synka med varandra - ska du ha ett paket med onda kulten, och ett paket med stora kyrkan, är det väl lämpligt att de som minst har åsikter om varandra tänker jag. Hur gör man då om spelarna bara vill ha med ett av paketen i spel?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
I korthet gillar jag det. Det kan bli rätt coolt.

I realiteten... Jag skulle nog aldrig använda det. Om det skall vara spännande och nytt så tänker jag att sakerna behöver vara lite större och är de större så förväntar jag mig att de skall slå rätt hårt in i det som annars etablerat. Går det att beskriva bra nog för en hel värld vilka konsekvenser det får i en ganska liten "plug-in"?

Eller också går det jättebra. Du får göra några så får vi se. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Jag har funderat ett tag på en spelvärld, men kom på att det var för mycket jobb. Dock, den passade bra som en variant på en befintlig värld jag har. Så, jag började tänka i banor som "kryddpaket".
Night's Black Agents har fyra "moder" (Stakes, Blood, Ashes, Dust) för olika sorters stämning, där man ändrar på reglerna. I "Dust" t.ex. är det snarare George Smiley mot vampyrerna än Jason Bourne mot vampyrerna. Det här låter som något likartat?
 
Top