D&D Kritik mot One D&D

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Det börjar komma en del kritik mot One D&D. Inte så mycket mot regeländringar som mot den digitala plattform som WotC vill skapa. Här är ett exempel.
Vad säger ni? Har hon rätt i sina farhågor eller är det helt överdrivet?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Orkade inte se hela klippet men tolkade det som att hon är kritisk mot den nya VTTn. Men dom kommer väl att släppa vanliga böcker också så att folk kan spela som dom vill? Eller har jag missat något?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Om jag har fattat den här kritiken rätt (och hon är inte den enda som framför den), så handlar den mycket om att WotC försöker göra sin digitala plattform så dominerande att One D&D blir det enda spelet som folk spelar. Kombinera det med mikrotransaktioner på den digitala plattformen för kläder, vapen, monster, etc.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Om jag har fattat den här kritiken rätt (och hon är inte den enda som framför den), så handlar den mycket om att WotC försöker göra sin digitala plattform så dominerande att One D&D blir det enda spelet som folk spelar.
Att göra D&D till det enda rollspelet har pågått sedan TSR — det är fortfarande ett problem för de av oss som inte bryr sig så jävla mycket om dungeons and/or dragons men knappast en ny företelse.

Vet vi överhuvudtaget vad den digitala 1D&D kommer att innebära förutom en faktisk VTT och att reglerna är konstant uppdaterade som ett levande dokument istället för att vänta på en ny tryckning eller mikro-utgåva (5.1, 5.2, 5.5, osv.)? För jag har inte hört något annat än folk som hittar på egna mardrömsscenarion av något som inte existerar än.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Vet vi överhuvudtaget vad den digitala 1D&D kommer att innebära förutom en faktisk VTT och att reglerna är konstant uppdaterade som ett levande dokument istället för att vänta på en ny tryckning eller mikro-utgåva (5.1, 5.2, 5.5, osv.)? För jag har inte hört något annat än folk som hittar på egna mardrömsscenarion av något som inte existerar än.
Det största hotet är att de flyttar all sin digitala utgivning till egen plattform och överger det nuvarande DM's Guild. Eftersom det senare ju bara är ett skin över DTRPG:s sajt, finns chansen att de som går dit för sin DnD-fix kan upptäcka även andra spel - men den möjligheten försvinner och DnD-spelare hamnar i en filterbubbla av WotC:s konstruktion.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Jag tvivlar på att de kommer göra det. Egen kanal är bra men det måste vara en supersuccé för att få en att undvika diversifiering av intäkter. Andra ställen som Roll20/Fantasy Ground som betalar in licens utan att du står för trafik-kostnaderna är bara positivt .

Filterbubblan finns redan — hemmabyggen som Star Wars och Mass Effect för 5e, officiella spel som Hellboy och Stargate och sedan även alla andra som hakar på och gör 5e-versioner av redan existerande som Dr Who och Symbaroum och Adventures in Middle-Earth gör att ingen behöver leta sig ut till andra spel. Även om 1D&D är största floppen så kommer det ändå inte göra något — många kommer fortsätta med 5e eller nästa stora version och om det är ett annat spel som verkar intressant så kommer de antingen vänta på 5e-versionen eller hitta något annat.
 
Top