Nekromanti KRILLE! Det här är ta mig fan droppen.

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Hej föresten. Har varit borta ett tag men nu är jag tillbaka. Min dator kraschade.

Tillbaka till problemet.

Vad tusan är det jag läser i min codex. Jo, det ända som står om eon. ALVKOBOLDSKIT! En bra alvisk (sanari eller learam) klinga har plus 6(!) i bryt. Detta kostar bara *1,5 av det vanliga priset. Alarinska vapen har också plus 2 i huggskada. Om man däremot skulle vilja göra ett vanligt vapen seghärdat med utan nackdelar (ger plus 2 i bryt) skulle det kosta *2.

Vad håller du på med Krille!?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Ett inlägg från en som inte vet vad han talar om.

Som jag förstod det så är det inte några svärd som man bara går och köper på vilket antikbod som helst. Om det nu inte är så att man spelar med en sådan alv så är det nog inte lätt att få tag i. Det är ju upp till er hur vanligt svärdet är... Men om det är så "koboldigt" vapen vet ja inte.. kolla bara på de japanska svärden, de borde ju ha en rätt skön skada....

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Dito.

Snacka skit. Klart att japanska svärd är skitbra. Men de kostar också LITE mer än ett vanligt slagsvärd. Alvsvärden är skitbra redan innan och håller för det mesta, men tänk om jag skulle göra ett bra learamsvärd som är tungt och seghärdat utan nackdelar. 26 i bryt! Kan tåla mer stryk än tornerrustningar! Och det kostar bara hyfsat mycket pengar. Är man sedan rik odödlig alv som både har tid och pengar så blir det inga problem alls att fixa denna, denna styggelse!

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Dito.

Alver har alltid varit koboldiska... det är ett direkt arv från tolkien som lanserade dem som överlägsna i allt. Att de har hypervapen också är det minsta av problemen :)
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Dito.

Jo, men här ska man ju åtminstånde försöka hålla det lite mindre koboldiskt. Nu med krilles grej på codex kommer de bli lika koboldiska som dvärgarna.


Jag lider.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Största problemet med alver...

... är väl ändå att de är just alver? Det är logiskt att det skulle vara överlägsna på det mesta, precis som dvärgar. Av den enkla och fullkomligt logiska anledning att de lever så satans många gånger längre än människor. Att de INTE skullle vara bättre på det mesta hade varit skumt, konstigt eller direkt felaktigt i mina ögon. Lever man längre, så är man skickligare... Så är det i stort sett alltid.

Sedan så tycker jag nog att det ändå är bra med överlägsna alviska vapen eftersom det är så mycket problem med dem. Är man alv och krigare är man sannolikt äckelnoga med hedern. Är man inte alv får man en bunt konstiga frågor av alver om hur man fick tag i svärdet. Dessutom är ju inte alviska svärd bättre att använda för människor. För... Hur bra än ett alviskt svärd än är får man ändå +ob1t6 i svårighet om man inte är van vid den annorlunda vikten på svärdet.

Om man inte kör med den regeln så tror jag nog att det kan vara bra med överlägset smide. RP:na slutar upp med jakten på magiska svärd, och koncentrerar sig i stället på att leta efter bra svärd... Vilket gör att det inte blir inflation på de magiska förmålen. Sedan kan man också ställa sig frågan om hur ofta alverna smider svärd, och till vilka. Är det till människor? Knappast...

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Största problemet med alver...

... är väl ändå att de är just alver? Det är logiskt att det skulle vara överlägsna på det mesta, precis som dvärgar. Av den enkla och fullkomligt logiska anledning att de lever så satans många gånger längre än människor. Att de INTE skullle vara bättre på det mesta hade varit skumt, konstigt eller direkt felaktigt i mina ögon. Lever man längre, så är man skickligare... Så är det i stort sett alltid.

Skickligare, kanske. Större, vackrare, starkare, smartare och med skarpare sinnen och bättre anlag för magi (som tolkiens alver) kan däremot inte härledas till större erfarenhet.
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Inte i eon.

I andra rollspel kanske, men i eon har de knappast större anlag för magi alls. Undantaget sanari, men hela deras ras är inriktad på det så det är logiskt. Och att de andra raserna är bättre har egentligen ganska lite med att de är alver att göra. Learam är som de är för att de bor i ett kargt landskap. Thism för att de är krigare. Kiriya är i stort sett esteter och livsnjutare, henea är vildmarksmän... Alla deras egenskaper är fullkomligt logiska med tanke på hur de lever. Den enda fördel de har som inte människor har är syn och hörsel, men i sådana fall kan du jämföra dem med tiraker som också har utmärkt syn och hörsel.

Många människoraser har också en hel del plus. Kolla kraggbarbarerna, kolla tosherna... De är bättre exempel på raser som är bra på saker som de kanske inte borde vara så bra på. Alvernas plus på egenskaper är så marginella jämfört med dessa människoraser.

Att man gärna jämför alvernas förbättringar med tolkiens överlägsna alver är givet för alla som läst tolkien. Men tittar man rent och kallt på alver så är de inte speciellt mycket bättre än människor. Pyar är till exempel bara marginellt bättre än vanarer...

Att de är bättre än människor på många saker är kanske inte så kontigt. Men sedan är ju alver mycket svårspelade, och de fungerar inte som rollpersoner speciellt mycket längre än människor heller. De har en hel del saker som gör det problematiskt för dem att vara någon annanstans än bland alver... Förbannelsen är en sak, deras kontiga temprament är en annan. Deras kultur är en tredje.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Zzzzzz...

Ursäkta att jag säger det, men om det enda som du ska klaga på är hur koboldiskt allt jag skriver är så tänker jag inte bry mig om dig i fortsättningen och sätta dig på min mentala /ignore-lista.

Artikeln i Codex härstammar ursprungligen från en text på rollspelssmedjan om alviska vapen och deras ursprung (<A HREF="http://www.foxtail.nu/eon_smid.html" target="_new">http://www.foxtail.nu/eon_smid.html</A>). Texten var ursprungligen avsedd som enbart information och stämningsskapande text. Spelvärdena lades till artikeln just för, jo du gissade det, kobolderna, som annars inte skulle ha någon orsak att läsa artikeln (att skriva något sådant i artikeln vore dock lite väl elakt, så jag lät bli).

Du har min fulla tillåtelse att skita i spelvärdena om du tycker att de är koboldiska.

PS: "Enda" som i "du är den enda" stavas med "e". "Ända" är en sådan som du har en av och korven har två.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Mr Jacket

Veteran
Joined
28 Oct 2000
Messages
112
Location
Stockholm
Det som då är så starkt med EON är.....

.....att det är så pass realistiskt, att en människa med ett kortsvärd skulle kunna döda en alv med ett supersvärd.
Plus att bara för att ett svärd har brytvärde 7 så går det inte av på en strid.
Det jag menar är att det är bara att träffa rätt och ett svärd kan inte ge en spelare mer i färdighet. Så en människa med kortsvärd kan vara lika farlig som en alv med ett "supersvärd".

-Jac
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Dito.

Tjaaaa... Gör tirakerna och människorna lika koboldiska?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
men vafan....

skulle du inte kunna låta bli att nagga på alv och dvärgboken till Eon? ingen tvingar dig att spela med dem (osv, sätt in valfri klyscha här i stil med "ändra det du inte gillar")
har du nån slags personlig vendetta med krille eller? jag har inte läst böckerna själv, men tydligen skall de vara jävligt bra.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Zzzzzz...

Krille, ska man inte få klaga på fel nu också? Jag trodde du var lite mer seriös. Och om det enda jag gör är att klaga på dig så undrar jag varför du inte har bannat mig för länge sedan?

Jag vill bara inte behöva ändra på ALLT du skriver och därför försöker jag få dig att bättra dig istället. Nu när du erkänt att du har gjort fel/images/icons/tongue.gif så är jag nöjd som vanligt. Ska bara klaga på några pellar längre ner på tråden...

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jo. Där med.

Alverna i eon är bra de också. Men som sagt inte bäst. Den platsen har dvärgarna. Men med dessa yberbra vapen så kommer alverna upp sig igen. Alverna har en mycket krigisk natur. Kolla bara på de olika stammarna. Var tredje, var tionde osv. I en människonation så är det en på hundra eller ännu mindre som är krigare. Om nu alverna ska ha skitbra svärd och vapen till råga på allt blir ju de en ofantligt bra krigsmakt. Om de vill kan de ta över världen. De enda som kan stoppa dem är de mycket bra dvärgarna. Så varför styr människorna? Den som gjorde tirakerna har gjort ett bra jobb. De är inte bra på något sätt. De är ung. lika bra som en människa. Människan har bättre utrustning men tiraken har uthållighet och råstyrka. Mycket bra. Om alver och dvärgar våre mer sällsynta skulle det gå jättebra men nu är de i otroliga summor.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Zzzzzz...

"Krille, ska man inte få klaga på fel nu också? Jag trodde du var lite mer seriös. Och om det enda jag gör är att klaga på dig så undrar jag varför du inte har bannat mig för länge sedan?"

Du har all rätt i världen att klaga. Jag bara hävdar min rätt att ignorera dig. Det är nämligen inte min plikt att lyssna.

"Nu när du erkänt att du har gjort fel så är jag nöjd som vanligt."

Fel och fel - jag anser helt enkelt inte mig vara din privata rollspelsskrivare. Även kobolder måste få sitt lystmäte tillfredsställt. Och om det inte passar dig så är det faktiskt inte mitt problem.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Så länge du erkänner att det var koboldiskt.

Däremot måste man få säga sin mening. Jag klagar inte bara men vissa saker får man helt enkelt säga till på skarpen med, annars blir EON ett nytt chronopia.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jo. Där med.

"Alverna har en mycket krigisk natur. Kolla bara på de olika stammarna."

Enligt din definition är Sverige en väldigt krigisk nation. 40% av den vuxna befolkningen kan ju hantera vapen.

Skilj på "att kunna hantera vapen" och "att vara krigare". Det är två helt skilda saker.

Så som det verkar är det faktiskt så att du tolkar in egenskaper som jag aldrig skrev på vare sig alver eller dvärgar. Och uppenbarligen tolkar inte alla andra det jag skrev på samma sätt som du gör heller. Personligen tror jag att du tycker att alver och dvärgar är koboldiska för att du har bestämt dig för att de ska vara det.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top