Nekromanti Krater, ett projekt

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
tänkte bygga en krater som en liten (tja, kanske inte så liten, en Landeraider är tänkt att få plats i den) terrängbit till WH40K.

Har skaffat mig en del ecoprim som jag hade tänkt använda. Ecoprim är en sorts rosa frigolit för er som undrar, inte kornig som mycket av friggan i förpackningar kan vara dock...

nåväl, jag tänkte be om lite tips till hur man skulle kunna gå till väga, lite smakråd och annat.

jag har en 4-5 st bitar som är långsmala. Funkar det bra att bara limma ihop dem och bara börja gröpa ur sedan, eller skall jag kanske göra på något annat vis?

Funkar denna frigolit ihop med greenstuff? har inte provat än, skulle väl inte tro att det är nån fara men.
Färg vet jag inte riktigt med, nån som vet en billig bra som inte reagerar med frigolit?

Tips om saker som passar bra som förstörda frabriksdelar tar jag gärna emot med. :gremsmirk:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,891
Tips om saker som passar bra som förstörda frabriksdelar tar jag gärna emot med
Tja, vanlig kabel fungerar ju alltid. Använd 1,5 kvadrats. Annars kan du ju alltid slakta och måla sådana här små modeller man får i kinderägg. Sugrör i olika storlekar blir bra som vanliga rör. Använd gärna sådana som är veckade. Om du slaktar en gammal klocka så får du lite fina kugghjul.

/Vulf
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Använd tändare

Bränn din krater. Du får den mesta färgen - men framförallt formen - helt gratis. Vanlig frigolit brukar fungera alldeles utmärkt att elda i.

Men förbered dig på att det luktar apa.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,573
Re: Använd tändare

Bränn din krater. Du får den mesta färgen - men framförallt formen - helt gratis. Vanlig frigolit brukar fungera alldeles utmärkt att elda i.

Men förbered dig på att det luktar apa.
Gör det utomhus, och andas inte in ångorna. Det är inte nyttigt.

Ett alternativ är att använda lösningsmedel för att gröpa ut.

Vill du skära rakt och snyggt så funkar en spänd glödtråd fint (så gör man vingar till modellflygplan).
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
ifall du vill göra något söndrigt föreslår jag limpistol, t.ex. en metalplatta som slitits av, då är det bara att limma lite med limpistolen, och då menar jag att du ska dra ut limmet medan du håller på, kan bli som hår ifall man överarbetar dock, fast jag har främst använt det för att göra hår på figurer.
hoppas du fattar vad jag menar...
tror dock inte greenstuff fäster på frigoliten, men annars kan du göra saker som du vill ha på i vanlig lera och bränna, sedan limma på, fungerar aldeles utmärk.

jag har dock inte så bra koll på warhammer, målar lite figurer då och då...
PS: limpistol gör jäkligt snyggt gräs
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Re: Använd tändare

Har för mig att frigolit smälter vid kontakt med lim dessutom, så det borde också gå. Lite mindre kontrollerat bara.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,573
Re: Använd tändare

Har för mig att frigolit smälter vid kontakt med lim dessutom, så det borde också gå.
Japp, funkar med de flesta lösningsmedel (lacknafta, fotogen, tri, aceton, bensin osv).

Lös upp frigolit i bensin och du för en fullt duglig napalm...
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
En sak till...

Har för mig att frigolit smälter vid kontakt med lim dessutom

Jo, (om du inte redan visste om det), sprayfärg fräter som tusan på frigolit. Åtminstone Bubonic Brown. Fast det kanske tillhör allmänbildningen för modellerare... :gremsmile:
/ Arandon, som skulle göra sandfärgade frigolithus en gång... :gremfrown:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jodå

Det gäller de flesta sprayer, plastlim och liknande. Fasdt det blir jäkligt svårkontrollerat tycker jag...
 
Top