Nekromanti Kraetyz skriver äventyr igen - Hjälp mig med störd kult

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Hurra hurra, skräckrollspel! Jag älskar skräck, men suger BALLE på att skriva contemporary. Fantasy är lätt, sci-fi är SKITLÄTT. Mobiltelefoner och någorlunda realistisk setting... vafan det är ju omöjligt då. Så, hjälp mig. Jag måste bygga en bra villain. :)

Recommended media: The Apartment Trilogy (Repulsion, Rosemary's Baby, The Tenant) av Roman Polanski

De två (kanske tre) karaktärerna har precis flyttat till Toronto, tillsammans eftersom de känner varandra sedan innan. Det är dags att bygga sig ett ordentligt liv, skaffa jobb och vänner och bli bättre människor. Stället de flyttar till är ett mindre trapphus i en halvsunkig men inte överdrivet kriminell del av GTA (Greater Toronto Area). Här börjar det störda.
Jag vill att de andra människorna som bor där ska vara... konstiga. Inte "hugga dig med kniv när de ser dig" konstiga, men tillräckligt för att det ska kännas obehagligt. Hyresvärden ska vara trevlig, men också lite obehaglig. Spelarna ska få känslan av att platsen där de bor inte är som den ser ut, och känna sig bevakade. Dvs, samma sak som händer med Polanskis karaktär i The Tenant. Paranoian ska vara stor.

Så, anledning att folk är konstiga i huset: ONDSKEFULL KULT. Givetvis. Duh. Satanister, måndyrkare, egypten-nördar, något vad som helst. Jag vill att hyresvärden ska vara en konstig, helst utomländsk figur (jag funderade på att göra honom svensk) som startat en sekt med hyresgästerna. Sekten vill nu göra något hemskt med spelarkaraktärerna: hjärntvätta dem, offra dem till Hel, initiera dem i kulten genom någon störd ritual. Jag är osäker. Det enda jag vet är att jag vill basera den här kulten på en religion/myt som finns/funnits IRL. Det är roligare då.

Och där behöver jag alla kunniga forumiter! Vad väljer jag? Min första tanke var som sagt att göra sektledaren svensk och dyrka något läskigt från asatron, men jag kom inte på något superläskigt som finns i asatron. I alla fall inte något man får för sig att avguda. Eftersom vi trots allt är i Kanada finns det ju en uppsjö med native-myter och andar att gå efter. Egypten är en ständig källa till utflippade grejer. Kanske att man ska arbeta med rädslor som genomsyrar samhället just nu och bilda sekten runt arabisk folktro? Jag kan typ inget om öst-asiatiska religioner och folktro, det kanske finns något läskigt där att gå efter.

Okej basically, vad jag vill höra om:
Coola och läskiga myter med ondskefulla karaktärer man kan bilda en sekt runt.
Ett slutmål, det vill säga vad den här konstiga sekten planerar göra med rollpersonerna.
Ska det vara övernaturligt? Jag har inget emot att göra sektledaren/medlemmarna magiska på något vis. Sekten kan vara the real deal, eller bara full av flippade religiösa freaks. State your preference!

När jag väl har allt det blir NPCer lätta att skriva och de läskiga bitarna kommer ju av sig själv. Så yeah, fire away om ni har några idéer.

//Kraetyz
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Illuminati? De som alla tror har en tråd i alla garnnystan i hela världen (metaforiskt alltså)


.. tänk om de har det?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Det är nog Oden som har potential att vara läskig i asatron. Han har offrat sig själv - till sig själv och så lärt sig runornas maig. Hur över sätt det till ett hyres hus och en sekt? Är det så att folk håller på med supesnion? Förstår allt de har som är värt pengar? Skadar de sig själva allvarligt och låser in sig i ett källarförråd i nio dagar?
Finns det rester av det här kvar när rollpersonerna undersöker. De kanske hittar en tand som inte passar till den mystiskt försvunne hyresgästen - men väl till fastighetsskötaren som har bytt ut den mot en guldtand.

Sen är Oden allfader, han har tvingat sig in i urmödrarnas sängar och legat med dem - samtidigt om deras makar har legat bredvid och sovit.

Sen är oden magikern och kan ställa till vad skit som helst med runorna. Vilket jag tänker gör det legitimt att utsätta sina meningsmotståndare för vad fan som helst för att få dem ur balans.

Sen är han allseende vilket såklart blir att hyresgästerna rapportera in allt och dold övervakningsutrustning och sådär.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Jocke;n120991 said:
Det är nog Oden som har potential att vara läskig i asatron. Han har offrat sig själv - till sig själv och så lärt sig runornas maig. Hur över sätt det till ett hyres hus och en sekt? Är det så att folk håller på med supesnion? Förstår allt de har som är värt pengar? Skadar de sig själva allvarligt och låser in sig i ett källarförråd i nio dagar?
Finns det rester av det här kvar när rollpersonerna undersöker. De kanske hittar en tand som inte passar till den mystiskt försvunne hyresgästen - men väl till fastighetsskötaren som har bytt ut den mot en guldtand.

Sen är Oden allfader, han har tvingat sig in i urmödrarnas sängar och legat med dem - samtidigt om deras makar har legat bredvid och sovit.

Sen är oden magikern och kan ställa till vad skit som helst med runorna. Vilket jag tänker gör det legitimt att utsätta sina meningsmotståndare för vad fan som helst för att få dem ur balans.

Sen är han allseende vilket såklart blir att hyresgästerna rapportera in allt och dold övervakningsutrustning och sådär.
Oden är häftig ju! Folk som ser upp till hans uppoffringar för att få kunskap. Sedan minns jag ju också att det finns berättelser om folk som offrat människor till Oden. Kanske att ett offer av cirka 2 rollpersoner är nödvändigt för att få ett förlängt liv? Jag gillar framför allt din idé om att märka av konstiga späkningsfynd som tänder och sådant. Det kan bli kladdigt, och jag gillar kladdigt. Det är även kul att vakna upp en morgon och upptäcka att någon ristat en runa på golvet framför din dörr. Inte alls stört. Riktigt god tanke.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Jo, Oden är ju rätt läskig. Han gick för övrigt även under det ännu läskigare namnet "Hangatyr" som på ett ungefär betyder "De Hängdas Gud", och när man offrade människor till Hangatyr gjordes detta genom just hängning.
Annars gillar jag legenden som föregående talare fiskat fram. Kanske är den mystiske "Ernest" nu mer en galen hyresvärd som ser det som sin uppgift att skydda Toronto från "De Underjordiska" för att de inte ska invadera staden och återta det som rättmätigt tillhör dem. Och hur gör man detta på bästa sätt? Genom människooffer så klart! Men det måste ju vara några som ingen saknar, som inte känner någon i staden, några nyinflyttade...
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Låt dem störas mitt i natten av någon i lägenheten ovanför som släpar ena foten på ett störigt vis, men poängtera att ingen i huset är halt. creepy suggestiv bodyhorror, vem vet vad de föreställer sig för muterat fritzel-scenario.
 
Top