Nekromanti Krönikor, hur gör man?

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Hej! Jag har en fundering som jag är säker på har diskuterats här miljoner gånger. Men jag tycker här är lite stiltje så ni vill säkert ha något att prata om. :)

Det gäller dokumentationen av berättelsen som spelas upp under spelmötet. Jag tycker personligen att det är ganska viktigt, då jag är ganska glömsk och att jag dessutom tycker att det är trevligt att få ut något beständigt av spelet. Det gör på något sätt spelet mer legitimt när det dokumenteras. Eller är det bara jag som känner så?

Så om vi lägger hela falangen som tycker att anteckningar räcker (de som inte skriver krönikor) åt sidan: Hur gör ni som skriver krönikor? Antecknar ni under spelmötet? Skriver direkt efter spelmötet när man har allt färskt i minnet? Vem skriver? Bara SL eller fördelas ansvaret? Vilken formatering kör ni? Delar ni upp det i dagar eller scener eller något helt annat?

Ja jag vill veta vad ni tycker är det bästa (och kanske minst arbetskrävande) sättet att dokumentera spelmötet. Att hålla igång krönikaskrivandet verkar vara något av det svåraste enligt min erfarenhet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Jag spelleder mestadels minutiöst förberedda mysterielösaräventyr som inte är så spelarstyrda; de bestämmer mer vilken ledtråd de vill följa upp än hittar på helt eget.

Det gör att mina anteckningar inför äventyret också fungerar som anteckningar efter; allt jag behöver notera är vilka spår spelarna följde, i vilken ordning, och ifall de gjorde något som har framtida påverkan utanför det som redan är skrivet i äventyret. Det noterar jag som snabba, korta stödord

Sedan försöker jag skriva en enkel punktlista eller liknande, som jag postar på Obsidian Portal (tills jag hittar något bättre).

Jag ids verkligen inte skriva något skönlitterärt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag brukar alltid skriva en sammanfattning samma kväll eller dagen efter och maila ut. Kan vara en punktlista eller lite mer utsvävande, det beror på. En grej jag gjorde förr var att skapa en tråd på ett lämpligt forum och skrev ner allt som hände under spelmötena, för då tvingades jag vara lite tydligare och kanske blev det mer underhållande läsning med. Men just nu spelar jag inget som har ett tillräckligt levande forum för att det ska vara lönt :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Nöjer mig med en tidslinje med korta anteckningar som jag för under spel. Har inte energi/tid till mer. Som spelare är jag ännu sämre men har ofta tänkt att jag borde bättra mig. Det vore fantastiskt att ha spelare som skrev, gärna med en touch av RPns perspektiv, men det har jag ännu inte stött på.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
I min ordinarie grupp turas tre av spelarna om att skriva krönika (den fjärde spelaren har svår dyslexi och är därför befriad). Den spelare som för tillfället ansvarar för krönikan för anteckningar under spelmötet. Den färdiga krönikan, skriven in character, postas sedan i våran Facebook-grupp innan nästa spelmöte. För närvarande spelar vi Fantasy! OSG, krönikan är i nuläget jägaren Carims dagbok och då blir det så här (han skriver som han pratar eller till och med sämre):

Den 9674 dagen efter ja föddes
Åm de va den bästa dan i mitt liv iförrgår så trodde ja att de här skulle va den den värsta.

Vi börja kåmma mot berjigare trakkter å vek av från storvägen å red mot Svartberje såm vi kalla de. Ja ha ju aldri vari till tämpelurinen men förstod ju vars de va. Glappis å Tukks for i förväg å kåm tillkas å tala åm att de va massor av årkker i urinen en bit bårt. Fast först höll Irina på att sjuta Tukks för hon trodde han va en fiende. Vi lämna hästarna å gick upp på en kulle där vi såg ett hus å uriner bårtanför nå skog å vatten. Vi bestämde åss för å smyga fram å anfalla. Men de gick dåligt. Vi blev överfallna av 6 årkker efter att Lovi fastnat i en björnsakks. De va den värsta striden innan vi lykas döda alla årkker. Två av legosåldaterna såm hette Kamiella å Horst dog. Åsså blev Arkadius jätteskadad. Men värst va att Bafasos dog i stridens hätta. Vår fina vän som va så snäll o kunde sjunga å spela såm ingen annan ja ha hört. Fast ja trodde bara att han dog. Efter striden snurra de såm till i huvve å känndes såm ja hadde vari i en drömm åsså plötslit vakna han. Tukks svammla nåt om en järngubbe, men ja tro att han börja va senil såm farfar Cadrian. I slute prata svamla han bara åm nakna fruntimmer å så “kvinnor i skogen å kvinnor i skogen”. De kanske börja va samma me Tukks.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Tillägg: Vi har kört på ovanstående sätt sedan 2004 och trivs väldigt bra med det. Att SL skriver krönika tycker jag är mindre bra, dels för att det lägger mer jobb på den som antagligen redan gör mest, dels eftersom man riskerar att tappa rollfigurernas perspektiv på händelserna.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag som SL gör en kort sammanfattning direkt efter spelmötet som jag sedan skriver en lite längre redogörelse för när tillfälle ges, men försöker ändå komprimera texten till det som verkligen är relevant. Lägger upp det i bloggformat (http://trakorien.blogg.se) så spelarna och andra eventuellt intresserade kan läsa.Så har vi kört med vår Konfluxkampanj sedan vi startade (april 2008) även om familjelivet gjort att spelmötena har gått från mer eller mindre varje fredag till ett par ggr per år.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag skriver de flesta krönikorna i min grupp och vad jag gör är att jag nästan bara skriver dem när jag är en spelare (för det är spelarnas upplevelse som blir coolast i krönikor form tycker jag) och jag lägger undan mina anteckningar helt när jag gör det. På så sätt kommer bara det viktiga och minnesvärda med :) Så minns jag ett namn är det med men annars står det "någon snubbe" eller "en Tremere".

Är jag spelledare måste jag aktivt undvika spoilers men det händer att jag skriver då också. Men då är det torrare och sakligare. Som en spelare kommer alla min karaktärs fördomar och åsikter med :p
 

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
Bra fråga! I min spelgrupp har krönikor blivit välidigt betydelsefulla i historieberättandet. Vi är sex spelare i gruppen och sedan jag som SL. Tre av spelarna skriver väldigt detaljerade krönikor, efter varje spelmöte, av vad de upplevt och sedan skriver jag som SL även prologer till våra spelhelger där jag beskriver vad olika NPC gör eller andra händelser som kommer att påverka spelarna (stora spoilersvarningar med andra ord men det är så vi gillar att rollspela). Detta innebär naturligtvis en hel del spoilers men samtidigt får vi en väldigt levande kampanj och spelvärld. Jag tror att våra samlade krönikor i vår pågående WFRP-kampanj nu är uppe i ca 300 sidor ????

Vill ni kolla kolla in vår WFRP-kampanj se:

https://the-enemy-within-avereim-ses...dianportal.com
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag tycker det är intressant att ni säger att spelarna bör skriva, det ska jag nog försöka anamma.

@Måns: hade inte du ett spel där spelarna var tvungna att skriva brev hem från kriget för att få XP? Hur har det funkat i praktiken?

Angående min andra fråga: Vad anser ni om skillnaden mellan att skriva och inte? Känns världen mer "riktig"? Eller berättelsen mer legitim? Eller är det bara en praktisk skillnad (att man minns vad som hänt och kan titta på det i efterhand)?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
APM;n258920 said:
Jag tycker det är intressant att ni säger att spelarna bör skriva, det ska jag nog försöka anamma.

@Måns: hade inte du ett spel där spelarna var tvungna att skriva brev hem från kriget för att få XP? Hur har det funkat i praktiken?

Angående min andra fråga: Vad anser ni om skillnaden mellan att skriva och inte? Känns världen mer "riktig"? Eller berättelsen mer legitim? Eller är det bara en praktisk skillnad (att man minns vad som hänt och kan titta på det i efterhand)?
Skillnaden är att personen som skriver får mer tolkningsföreträde än resten. Det får gruppen mer på samma blad men det gör också att det inte finns plats för lika många tolkningar av vad som hänt.

Krönikor flera spelare ur sina karaktärers vinkel samma händelser blir det dock mer öppet men alla är fortfarande på samma blad.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ska man skriva krönika ska man fortfarande skriva ner en punktlista vad som hände direkt efter spelmötet eller senast dagen efter så man har ett skelett/synopsis att bygga krönikan på.
Väntar man längre med punktlistan har man en tendens att börja glömma vad sin hänt och då blir krönikan meningslös.
Finns det en punktlista kan man vänta med att skriva krönikan upp till en vecka eftersom punktlistan brukar räcka för att man ska komma ihåg vad som hände.

Krönikor är roligast om de är personliga. Är det en spelare som skriver så brukar krönikan skildras ur rollpersonens ögon.
Skriver spelledaren brukar det bli lite mer neutralt, men spelledaren bör sätta sin prägel på krönikan så att den blir personlig ur spelledarens synvinkel (skriver jag, som spelledare, krönika så är det fritt hån om hur urusla och inkompetenta rollpersonerna är som gäller).

Skriver spelledaren är det en fördel om denne begär in punktlistor från samtliga spelare (det är inte så mycket jobb för spelarna). Även punktlistor är personliga och genom att jämföra punktlistorna från de olika spelarna får spelledaren en bättre bild hur de olika rollpersonerna uppfattade spelsessionen.
Ett annat tips är att skriva citatlista under spelmötet: säger någon något roligt/minnesvärt skriver man ner detta - citat ska skrivas ner direkt när de sägs, annars kommer man glömma bort dem. Att bifoga riktiga citat från spelmötet i krönikan gör att den känns mer äkta och levande.

Sedan måste man ha klart för sig att en krönika tar tid. En välskriven krönika brukar ta nästan lika lång tid att skriva som själva spelmötet: spelade man en hel lördag, räkna med att det tar hela söndagen att skriva krönikan. Att krönikor tar tid är det främsta skälet till att jag inte brukar skriva krönikor längre.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
När jag skriver krönikor, så kör jag alltid rätt detaljerade anteckningar under spelsessionen (och tar då även med sådant som min rollperson inte vet om för att faktiskt ha koll på vad som hände under spelmöte). Efteråt så renskriver jag och anpassar så det blir ur min rollpersons synvinkel. Så vissa saker dyker upp som rykten eller undringar vad det är som pågår.

Skulle säga att det tar MER tid att skriva en krönika än vad speltiden är.

Jag anser att normalt så är det spelarna som skriver krönikor, och om då flera skriver om samma saker ur sina perspektiv, så kan det bli klart intressant. Har gjort krönikor i form av dagböcker, rollpersonens funderingar eller berättelser till någon annan. Om spelledaren gör krönikan så kan man ju då ofta ha det som lite kortare nyhetsreportage eller rapporter till högkvarteret eller liknande.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag har bara varit med om krönike-skrivande i två kampanjer.

1) Som spelare i DnD3 över skype. SL uppdatera ett word-dokument och mailade ut någon gång efter spelmötet. Vet ej hur mycket tid som las på skrivandet (gissningsvis gick det att återvinna en del från spelmötets förberedelser).
2) Som spelledare i Serenity över skype. Jag skrev krönika direkt efter spelmötet. 2 timmar spelmötet och sedan 15(?) minuter för att skriva ner vad som hänt.

1'an ovan har muterat till att vi har saker i skype-chatten (som jag litar på till max 50%, så jag har lokala anteckningar med (vilket jag för den delen haft hela tiden)). 2'an är inte aktiv längre (men det har inget med krönikor att göra).

I övrigt så har det varierat mellan "ingen antecknar någontin alls" till "spelarna förväntas själva anteckna saker så att de inte ser ut som frågetecken när spelledaren refererar till en person som förekom i förrförrförra spelpasset för två irl-månader sedan".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Alltså, jag känner inte igen mig i tidsgrejen. Jag behöver ju bara minnas grejer att skriva ner. Det är som att skriva en rapport, jag pumpar ut 2500 ord av det på en timme i relativt avslappnad takt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
APM;n258920 said:
Jag tycker det är intressant att ni säger att spelarna bör skriva, det ska jag nog försöka anamma.

@Måns: hade inte du ett spel där spelarna var tvungna att skriva brev hem från kriget för att få XP? Hur har det funkat i praktiken?

Angående min andra fråga: Vad anser ni om skillnaden mellan att skriva och inte? Känns världen mer "riktig"? Eller berättelsen mer legitim? Eller är det bara en praktisk skillnad (att man minns vad som hänt och kan titta på det i efterhand)?
Jo, men det är mer som en optional rule, eller uppmuntran, som ingen har nappat på än :) Men jag tycker ändå att det är en bra ide. Här är ju inte syftet krönikeskrivande per se utan mer att formalisera spelet mellan speltillfällene (vilket jag tycker är sorgligt outnyttjat).

Däremot knyter det an till din andra fråga, att göra berättelsen intim, och dela det med spelgruppen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n259033 said:
Alltså, jag känner inte igen mig i tidsgrejen. Jag behöver ju bara minnas grejer att skriva ner. Det är som att skriva en rapport, jag pumpar ut 2500 ord av det på en timme i relativt avslappnad takt.
Dels beror detta på vilken sorts krönika man skriver.
En punktlista är inte jobbigare än ett mötesprotokoll och tar ett par minuter att skriva.
En kortare krönika är mer som en rapport och går säkert att skriva färdigt på någon timme.
En längre krönika är mer som en skönlitterär text och brukar ta flera timmar att skriva.

Dels beror detta på hur snabbt man skriver
Vissa författare skriver ett dussin sidor per dag och ger ut ett par böcker om året.
Andra författare skriver ett par sidor i veckan och kanske behöver ett par år på sig att ge ut en bok.
Samma sak med att skriva krönikor.

Personligen arbetar jag så att jag skriver om krönikan flera gånger:
Först punktlistan.
Sedan ett utförligare rapport där språket är ganska torrt.
Sedan en skönlitterär text.
Sist skriva rent den skönlitterära texten.
Och när man är färdig har det tagit lika lång tid som spelmötet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
De gånger jag skrivit någon form av krönika brukar jag försöka skriva dem ur min karaktärs synvikel (även om jag sällan skriver dem "in character").

Detta är lite för att uppmuntra mina medspelare att skriva sina egna krönikor, men även för att de brukar bli roligare att läsa då =)

Jag brukar också försöka hålla dem väldigt korta, och bara ta upp saker som faktiskt kan vara intressanta (observera att "intressant" inte är samma sak som "viktigt för handlingen". Oftast är det de irellevanta sakerna som är kul att spinna vidare på senare).

Att hålla dem korta tycker jag är viktigt. Jag har sett många här på forumet och på andra ställen skriva långa, utförliga beskrivningar där de tar upp vad varje rollperson gjorde i varje läge, och ärligt talat så orkar jag verkligen inte läsa så mycket text.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Måns;n259037 said:
Jo, men det är mer som en optional rule, eller uppmuntran, som ingen har nappat på än :) Men jag tycker ändå att det är en bra ide. Här är ju inte syftet krönikeskrivande per se utan mer att formalisera spelet mellan speltillfällene (vilket jag tycker är sorgligt outnyttjat).

Däremot knyter det an till din andra fråga, att göra berättelsen intim, och dela det med spelgruppen.
Nej vad tråkigt att det inte har fungerat! Jag tyckte det lät som en briljant idé nämligen. Det är ju det här med att det egentligen inte är någon berättelse förrän man har berättat vad som hänt under spelmötet, utanför spelmötet :)
 
Top