Nekromanti Kostnad för Libera och Daakkors?

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Nu kanske det är jag som är helt blind men jag kan verkligen inte hitta denna infon någonstans,så jag provar att fråga har istället.

Vad kostar egentligen ett daakkors och / eller en libera (välsignad och ovälsignad)?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Du kan surra ihop fyra pinnar med snöre och vips har du ett Daakkors eller så kan du låta en armé av guldsmeder och juvelerare skapa ett Daakkors som måste köras runt på en vagn. Priset ligger därimellan.

Generellt sett får man de välsignade varianterna i samband med att man prästvigs vid någon form av skola. Man får säkert nya och finare diton när man går upp i graderna.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Ok, men man lär ju kunna betala för att få ett daakkors eller libera välsignat också? Måste ju finnas rika knösar som tycker att man kan köpa lite extra av Daaks kärlek liksom, ;)

Liberan förresten, vad kan en sådan gå på?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Enligt regelbokens utrustningslista så kostar en "Bok, liten anteckning (24 ark) - 20 silver", "Bok, inbunden (48 ark) - 50 silver". Så kan tänka mig att det är förhållandevis rätt dyrt. Liberan går kanske ofta i arv eller att familjen har en, präster får en tilldelad. Sedan så finns det säkert exemplar som kostar flera hundra silver eller mer.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Jo jag antog att det skulle vara dyrt eftersom det är just en bok, men var osäker på vad för pris man kan säga på den.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Detta är rätt så intressant och viktigt att veta, eftersom det är ett tillval som man kanske inte har råd med i början men gärna vill skaffa ASAP så man kan använda sina präst-böner/ritualer.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Celledor;n207261 said:
Enligt regelbokens utrustningslista så kostar en "Bok, liten anteckning (24 ark) - 20 silver", "Bok, inbunden (48 ark) - 50 silver". Så kan tänka mig att det är förhållandevis rätt dyrt. Liberan går kanske ofta i arv eller att familjen har en, präster får en tilldelad. Sedan så finns det säkert exemplar som kostar flera hundra silver eller mer.
Detta är bra!
Dvs ett typiskt pris för en handskriven Libera är nog 50 silver (den är nog fler än 48 ark men blir billigare då 10 000 munkar behöver något att göra eller om man får till en tryckpress från dvärgarna).

Att få ett heligt föremål utan att förtjäna det bör nog motsvara en muta på 100 silver för de som nästan förtjänar det till kanske 1000 silver för den som troligen inte förtjänar det. Daakkyrkan vill nog ha en viss kontroll över detta.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Sedan så borde präster ha tillgång till att studera flera olika skrifter om de besöker kyrkor och kloster, så de kanske inte behöver äga en egen kopia.
 
Top