Nekromanti [Kopparhavets hjältar] Kickstart 14 maj - 4 juni!

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ja, vad kul! Är ett stort fan av allt Måns skrivit och gjort (väntar fortfarande på Deamon...), och gissar att det här kommer bli riktigt bra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Nässe;n319897 said:
Ja, vad kul! Är ett stort fan av allt Måns skrivit och gjort (väntar fortfarande på Deamon...), och gissar att det här kommer bli riktigt bra.
Tackar ödmjukast! Och ja, det här är riktigt bra! :) Att skriva Kopparhavets hjältar var som att öppna den gamla slussen i Raas Narram och bara låta hela Golwyndasjön forsa fram, i en fullständigt ohejdbar febrig kreativ process!

Det ska bli oerhört kul att ta det här vidare, och jag kan ärligt säga att allt blir så oerhört mycket enklare när man har Helmgasts stöd och erfarenhet att luta sig mot.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Men givetvis med tweaks och tillägg för att göra det hela riktigt kopparhavigt :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
pingas;n319909 said:
Ser ut att vara ett bra regelsystem. :grin:
Japp! Enkelt och bekant men med tillräckligt djup och nymodigheter för att göra det intressant och spännande. Lite som Kopparhavets hjältar alltså :)
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Måns;n319914 said:
Japp! Enkelt och bekant men med tillräckligt djup och nymodigheter för att göra det intressant och spännande. Lite som Kopparhavets hjältar alltså :)
Nyfiken på produkten, hur svårt är det att konvertera till 3T6 BRP om det passar en själv bättre?
C
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
crilloan;n319918 said:
Nyfiken på produkten, hur svårt är det att konvertera till 3T6 BRP om det passar en själv bättre?
C
Jag vågar inte riktigt svara på det, men att använda vårt nyskrivna material bör vara enkelt. Och även att konvertera SLPs o.dyl. Det är ju procent det bygger på och jag tror vapenskador är nästan samma.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Kommer spelet vara klart i år? Eller blir det som med de flesta kickstarters att man måste vänta :'( :sad: (den som väntar på något gott :wink:)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
pingas;n319922 said:
Kommer spelet vara klart i år? Eller blir det som med de flesta kickstarters att man måste vänta :'( :sad: (den som väntar på något gott :wink:)
Faktum är att en väldigt stor del av spelet redan är klart. Vi har visserligen, som Leon påpekade ovan, tweakat och färgat reglerna men att motorn redan fanns och var ordentligt speltestad innebar att halva jobbet redan var gjort. Nu har vi ju lagt till magiskolor, förmågor, vapen m.m. men det är betydligt enklare att lägga till än att ta fram och speltesta ett nytt system.

När det gäller settingmaterialet så är det mesta klart där med. Faktum är att vi redan har börjat jobba på nya moduler! :)

Med det sagt så kan det naturligtvis ändå uppstå förseningar. Vi har långt ifrån alla bilder klara (Gustav kommer få slita! ;) ) och spelet ska layoutas, tryckas och allt ska passa allas scheman. Men vi har gjort vad vi kan för att minimera risken för förseningar! Och vi tror att vi fixar släpp inom utsatt tid :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Måns;n319921 said:
Jag vågar inte riktigt svara på det, men att använda vårt nyskrivna material bör vara enkelt. Och även att konvertera SLPs o.dyl. Det är ju procent det bygger på och jag tror vapenskador är nästan samma.
Vapenskadorna skiljer sig rätt rejält. I DoD gör vapen mellan 1T4+1 (för en dolk) till 2T10+2 (tvåhandsyxa). För ett enhandsvapen kan man räkna med runt 1T8+1, 1T10+1 om man är biffig nog att använda slag-/bastardsvärd enhänt. I HT så gör dolken 3T6, enhandssvärd 5T6, och 6T6 för stora biffiga tvåhandsvapen. Det är ju inte så underligt med tanke på att en rollperson i Hjältarnas Tid har 50+ "kroppspoäng" (kombinerad Gard och Hälsa).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Staffan;n319929 said:
Vapenskadorna skiljer sig rätt rejält. I DoD gör vapen mellan 1T4+1 (för en dolk) till 2T10+2 (tvåhandsyxa). För ett enhandsvapen kan man räkna med runt 1T8+1, 1T10+1 om man är biffig nog att använda slag-/bastardsvärd enhänt. I HT så gör dolken 3T6, enhandssvärd 5T6, och 6T6 för stora biffiga tvåhandsvapen. Det är ju inte så underligt med tanke på att en rollperson i Hjältarnas Tid har 50+ "kroppspoäng" (kombinerad Gard och Hälsa).
Ja, helt rätt. Får skamset erkänna att det var ett tag sedan jag kikade på vapentabellerna...

Dock, Gard och Hälsa kan sänkas oberoende av varandra. Så det är inte riktigt 50 KP. Jag hade lite de farhågorna innan vi började spela, men men strider i HT är både snabba, farliga och spännande.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Vågar man hoppas på en ”traumatröskel” i reglerna? Så att det blir ännu dödligare och snabbare? Ht kan enligt min åsikt må bra av det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
hakanlo;n320018 said:
Vågar man hoppas på en ”traumatröskel” i reglerna? Så att det blir ännu dödligare och snabbare? Ht kan enligt min åsikt må bra av det.
Nej, det är inget vi eftersträvar. Personligen tycker att Gard utgör en slags traumatröskel. Går den ner på 0 så ligger du illa till och bör då veta om det är värt att fortsätta striden eller försöka fly. Du är då utmattad, utmanövrerad och sannolikt i underläge. Om inte är det strid på kniven och du chansar, fullt medveten om att det kan bli det sista du gör.

Men om man vill kan man använde reglerna för dussinmotståndare och låta exceptionella slag slå ut motståndaren. Men jag har en känsla av att spelarna inte är så sugna på det :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Mannen i skogen;n320070 said:
”Och, by the way, alla rollfigurer har egenskapen Kanonmat från och med nu.”
Kopparhavets hjältar - Survival Mode ;)
 
Top