Nekromanti Kooperativ värld?

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Jag håller på att skriva StormRing som blir fantasyvärlden till QuestCore. Nu tänker jag att det skulle vara intressant att göra den som (delvis?) "kooperativ" värld, dvs låta användarna skapa och fylla på med egen info.Jag vet ett par världsbyggarprojekt på Cartographers Guild men finns det några lyckade?Antar att det finns flera svårigheter såsom kvalite, brist på intresse mm.
Vad skulle krävas för att det skall lyckas? Vad är rätt incitament?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Caligo;n62040 said:
Vad skulle krävas för att det skall lyckas?
Folk.

Det jag lärde mig av Skymningshem: Andra Imperiet är att man behöver en kritisk massa med användare som sporrar varandra att skriva. En själv och ens fyra medspelare och två speltestgrupper räcker inte på långa vägar. Uppskattningsvis behöver den kritiska massan omfatta minst ett halvdussin hardcore-fans och minst ett tjog intresserade hobbyskribenter. Utan det är ens kooperativa spelvärld dödare än Östersjön.

Du kan hjälpa folk att komma igång genom att skriva en massa saker och öppna massor med luckor för andra att skriva i (gärna med tomma länkar till oskrivna artiklar), men utan folket som faktiskt vill skriva så blir den inte kritisk.

Man behöver också ha en plattform som dels släpper in folks bidrag och dels inte släpper igenom spam, för blir plattformen minsta populär som kommer spambottarna att döda den.

Kvalitet är inte problemet. Kass kvalitet rensar ut sig själv, genom att bli bortröstad eller genom att redigeras eller genom att glömmas bort. Det är viktigare med kvantitet. Som alltid i webben 2.0 så gäller att "content is king" – det är viktigare att det finns något och att folk skriver, än att det skrivs bra. Det är lite som OSR i största allmänhet: den grenen lever för att folk ser att de kan skriva egen skit själva, och ibland blir det bra skit som hyllas och oftare blir det halvkass skit som fyller ut och kanske kan hackas bra hemma, men framförallt visar att man kan själv och inte behöver vara en Dante för att ge ut spel.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Tycker väl att en kooperativ värld behöver ett ganska starkt designdokument för att inte bara bli generiskt bös. Ska man få styling på saker och ting så krävs det att man har en genomgående designfilosofi.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Skulle man kunna slänga in lite pengar i potten. Eller andra belöningar? Gratis nedladdningar etc?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Jag skulle säga att betalning är en dålig idé. För att du kommer troligtvis inte ha tillräcklig budget för att övertyga "bra" skribenter som inte är intresserade av ditt spel, ersätta glädje med pengar och därmed locka fel folk att bidra och/eller göra att rätt folk bidrar av fel anledning.
 
Top