Nekromanti Konvertering AD&D och D&D till Stormbringer

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Nu har en artikel om konvertering mellan D&D- och Stormbringersystemen kommit upp på www.stank.nu.
Ganska svårt att konvertera systemen mellan varandra, särskilt då jag inte är superhaj på D&D, men ett försök har iaf gjorts och jag är öppen för kommentarer om förbättringar.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Så intressant, jag gick så sent som igår och klurade på om jag skulle spela Enemy Within-storylinen anpassad till Eberron med Stormbringer-reglerna fast med Skill-listan och så Sanity-reglerna från Call of Cthulhu (jag kommer säkert inte göra det, men det är en av de bästa idéerna jag har haft på ett tag faktiskt).

Kommentar 1: Hemsidan är omöjlig att navigera på. Hur kommer jag till artikeln från själva nyheten om artikeln?
I vilket fall lyckades jag, efter ungefär 30 klick, hitta fram till artikeln till slut.

Arbetet verkar väl genomtänkt, men jag märker hur svårt det är att konvertera från ett levelsystem till ett icke-level-system. Skulle alltså en Attack Bonus från D&D multipliceras med 10 för att ge ett skillvärde i Stormbringer? Så Attack Bonus 6 gör att man har 60% i Stormbringer? Ganska bra lösning, men bygger inte Stormbringer lite på att en normal kombatant har kring 100% eller mer i sitt närstridsvapen.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Kommentar 1: Hemsidan är omöjlig att navigera på. Hur kommer jag till artikeln från själva nyheten om artikeln?

Ooops, glömde ge en bättre länk: http://www.stank.nu/modules.php?op=modlo...load&sid=33

Känner till att det är lite krux med sidans upplägg, ska försöka att pressa webmaestro lite mer till att dona med den.

Så Attack Bonus 6 gör att man har 60% i Stormbringer? Ganska bra lösning, men bygger inte Stormbringer lite på att en normal kombatant har kring 100% eller mer i sitt närstridsvapen.

Jepp, du har uppfattat det rätt, och jepp, det var rätt svårt att genomföra en bra konvertering, inte minst när det gällde Attack Bonus.
Men jag håller inte riktigt med att en normal kombattant har över 100% i Stormbringer, en stadsvakt t ex har ju bara 40% i sitt spjut och i Dragon Lords of Melniboné motsvarades detta av mellan +3 och +5 i Attack Bonus. Så jag ser det som att man är väldigt skicklig även i Stormbringer om man har över 100% och att ha över 150% skulle vara väldigt, väldigt bra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Men jag håller inte riktigt med att en normal kombattant har över 100% i Stormbringer,"

Åh, ja, eh, jag menade typ en krigarrollperson i närstrid. Jag tycker själv att spelet kommer allra bäst till sin rätt då i alla fall. Skulle man inte kunna ha en variant som inte ändras lika mycket beroende på level? Typ... 50 + Atk Bonus*5 (siffror tagna ur luften) eller kanske 60 + Akt Bonus * 3 eller nåt? Hur skulle det bli?
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Skulle man inte kunna ha en variant som inte ändras lika mycket beroende på level?

Ja visst borde det funka, hade några sådana funderingar jag också när jag skrev konverteringen. Det jag ändå föll för var att det var kul att det blir stor skillnad på krigare när man baserar det rakt av från Attack Bonus, annars tyckte jag att många blir ungefär lika skickliga, men smaken är ju som baken.
Frågan är ju bara vart man ska placera en typisk krigarrollperson i Stormbringer universum när det konverteras till D&D. Jag tycker att en level på 8-10 inte verkar orimligt i detta fall.

Ett annat problem jag upplevde vid konverteringen var att jag fick känslan av att det i Stormbringer var ovanligare och bättre att ha 100% i en icke-vapen-skill än vad det var att ha i sina vapen. Så kanske skulle en möjlighet vara att ha olika system för uträkningen för vanliga skills och för vapen, även om jag valde det enklare alternativet?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag tycker konverteringen +1 attackbonus -> +10% på ett vapen är hyfsat rimlig och framför allt mycket enkel.
Behåll gärna den.
 
Top