Nekromanti Konventsrapport Fjällcon 2016

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
I år var jag på mitt andra Fjällcon hittills. Jag har vandrat till Trollsjön (men inte badat, det var askallt i vattnet), åkt linbana uppför och nerför Nuolja, träffat massa folk och haft väldigt trevliga dagar. Jag har givetvis också spelat spel!

Jag har spellett Epyllion, spelet om drakar där vänskap är magi (eller åtminstone gör magi lättare att använda). Mina spelare var icke-forumiten E som spelade Ren, en Seer. Wilmer som spelade Ludvizk, en Academic, Pilzeman som spelade Gracks, en Warrior, samt icke-forumiten (?) L som spelade Honedstar, en Daredevil. Berättelsen handlade om bosättning Rezztik, hem för glasblåsarmästaren Obsidian och dennes lärlingar. Uppdraget var att hitta bevis för att Mörkret finns på platsen. Detta lyckades, med råge. De lyckades även väcka en uråldrig drake som antingen var korrumperad av mörkret eller fanatisk i att slåss mot Mörkret.

Jag spelade Svart av Kval, Vit av Lust. Vi var sci-fi-vampyrer (= nanobottar) på en lyxkryssare som reste genom solsystemet. Jag spelade forskaren, och människan, Indra som i slutet blev en av två spelade roller som överlevde. Övriga spelare var Genesis som spelade Dronyak, den f.d. äldsta/starkaste vampyren, icke-forumiten (?) L som spelade Felicity, den nya starkaste och yngsta vampyren samt icke-forumiten (?) J som spelade vampyren Wilhelm. Dronyak och Felicity hamnade båda i luftslussen då Felicity ville dö och tog Dronyak med sig i fallet.

Det blev även ett pass AW. Jag spelade Driver, mina fordon hette Satan, Diablo och Perkkele. Passet slutade i gamla Londons tunnelbana, omgiven av glomer (människor som muterat/var sjuka och även farliga) som precis vänt sig mot Gunluggern som försökte tala sanning till de. Det var sista passet på konventet så alla var trötta, men det lilla vi hann spela var kul. MC var Pilzeman, Genesis spelade Gunlugger och icke-forumiten J spelade Chopper.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Fjällcon är det bästa konventet. Det kanske inte har de bästa spelupplevelserna, men som helhetsupplevelse var detta något oförglömligt. Jag är redan nojjig över att inte komma med nästa år.

Jag har vandrat, badat i Trollsjön, åkt linbana, ätit renhjärta, sett midnattssolen, blivit stekt och myggattackerad, utsatts och utsatt andra (förlåt, Korpa!) för allehanda bra och pinsamt dåliga ordskämt och umgåtts med en fantastiskt trevlig grupp människor som jag hoppas träffa igen.

På onsdagkvällen spelade jag Nerver av stål med två ickeforumiter. De, och till viss del jag, var rätt trötta och vi fick till en rätt hyfsad noir-berättelse. Jag tog en lite annorlunda introscen där huvudpersonen fick ett mystiskt jobberbjudande, istället för en av de mer klassiska mysterieberättelserna. Såhär i efterhand, med tanke på att vi inte körde på alla cylindrar och de två andra var nya till konceptet och till viss del genren, så hade det kanske varit bättre med en mer rättfram mysterielösarintrig. Det blev inte dåligt, men det hade kunnat bli bättre.

Torsdagen var lajvworkshop med tre ickeforumiter och w176. Vi designade ett apokalypslajv som utspelade sig i stugan vi var i och sedan speltestade vi det. Speltiden var för kort för att verkligen komma in i det, men jag uppskattade att kunna ha ordentlig kreativ input i processen, eftersom det är något jag brukar sakna i lajv.

Fredagens lir var Svart av kval, som Korpa nämnt ovan. Solid omgång med ett par riktigt schyssta scener. Jag är glad att jag nobbade "mäktig vampyrledare dör" som katalysator. Detta är vad jag och Pilze i en diskussion kallade "violator glove-syndromet", alltså en lista på val där ett av valen väljs mycket oftare än de andra. Istället gjorde vi tvärtom, att en ung vampyr plötsligt blev mäktigare än alla andra. Skithärlig omgång.

Lördagen var det AW, även detta nämnt av Korpa ovan. AW är inte bra som oneshotspel. Pilze var bra som MC, men vi hade helt enkelt för lite tid på oss för att hinna riktigt kicka igång ståryn. Jag pressade på och eskalerade rätt starkt i slutet, med resultatet att den tredje spelaren hamnade utanför finalen och inte var med alls i slutscenerna, vilket var synd. Jag fick dock spela en rätt badass piratschaman till gunlugger, vilket var kul. Satan, vad den spelboken kan leverera. Jag utrotade ett helt gäng beväpnat med monterat maskingevär och förskansat bakom en vägg med ett enda tärningsslag utan att få en skåma själv. Sedan körde vi in i området och ner i tunnelbanan och jag höll ett brandtal till de förslavade glåmerna (jag är övertygad om att det ska stavas med 'å') så att de skulle kasta sina bojor och vända sig mot sina herrar. Dubbeletta. Folkmassan vänder sig emot dig. Klipp scen, slut.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Just ja, det är du ju! Det borde jag ha kunnat kolla upp, men jag skyller på trötthet. Det var alltså Jojjon som spelade Chopper när vi körde AW. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jojjon;n190756 said:
Jag är visst forumit för er som missat det! (läser mest, skriver mindre)
Med tre poster känns det ursäktat att jag missade det. :) Hoppas att du skriver mer i framtiden!
 
Top