Nekromanti Konventens historia ?!?!

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Efter att eventuellt ha raggat upp ännu en av mina polare till att åka till LinCon med mig så, kom jag & tänka på konventens historia. Hur kom man på den här idéen egentligen ? Hur i hela friden komm an på att sammla en hel nmassa spelar under en helg eller så & lira en massa spel dygnet runt ?? :gremgrin:

/ Johan K, som njuter av lite kaffe..
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Det hela började i USA med Origins och GenCon på 1970-talet. Jag vet inte så mycket om detaljerna men jag tror att Origins började som en branschmässa för krigsspelstillverkarna (detta var ju före D&D:s tid).

Konvent 77 (= Gothcon 1) arrangerades 1977 av Arne Husberg och H G Wessberg, de två drivande bakom krigspelssföreningen GRUFF vid Göteborgs universitets studentkår. De tyckte nog att det var en kul grej. Jag var där som deltagare, men minns inte vilka motiv Arne och HG sade sig ha.

Det var ca 30 deltagare och huvudattraktionen var riksmästerskapren i Thirty Years Quad, fyra små brädspel som handlade om slagen vid Lützen, Breitenfeld, Nördlingen och Rocroi under trettioåriga kriget. De var dåförtiden den enda existerande krigsspelen med svenska styrkor på planen (inte Rocroi som var en spansk-fransk sammandrabbning).

Oldtimer var också där.

<font size="1"> Edit: Korrigerat årtal. </font size>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Du menar väl 1977 (nt)

NT = Nedmonterad Tidsuppfattning
 
Top