D&D Konsten att resa mellan Toril och Oerth

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Så jag har en kampanjide som bygger på en avlägsen, avgränsad plats, tex en liten planet eller måne på det fysiska existensplanet. Så då började jag fundera på hur reser man egentligen till och från en sådan plats, eller för den delen mellan t ex Toril och Oerth, det vill säga mellan världar som alla ligger på det fysiska existensplanet.

Det är ju nämligen så att trollformlerna Gate och Plane shift används för att resa mellan olika existensplan. Och avsnittet i DMG om portaler handlar också om portar mellan olika existensplan. Alltså är dessa inte användbara för den som vill resa direkt mellan Toril och Oerth. Däremot kan man så klart först åka till exempelvis Skugglandet, Eldplanet eller Sigil, och sedan använd dessa trollformler, eller en passande port, för att tag sig mellan två världar som bägge finns på det fysiska existensplanet.

Man kan också använda Teleport och Teleportation circle. Jag har alltid tänkt att de bara funkar på en och samma värld, men läser man noggrant inser man att de gäller resor i samma plan. En spännande sak här är att man kan hamna 1-100 procent av det teleporterade avståndet fel i en slumpmässig riktning - men hur långt är det mellan Toril och Oerth? Och åt vilket håll ligger Oerth om man är på Toril?

Jag kommer inte på något annat sätt i 5e att resa mellan Toril och Oerth und so weiter. Jag gissar att spelljamming kommer att erbjuda en sådan väg när den modulen kommer? Och har jag missat något sätt?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Spelljamming är mycket riktigt The Way. Åtminstone traditionellt, jag har inte sett den nya utgåvan.
Någon smart person på nätet har sagt att Wizards kommer att knyta ihop Speljammer och Planescape till ett paket. Jag tror att det stämmer. Vi kommer ju att få bägge före 1DnD, som vi kommer att multiversum som setting, inte FR. Och DMGn ska skrivas om rejält. Så jag tänker att de kommer att trycka in bägge settingarna i 1DnD.
 
Top