Nekromanti Konrad Konvaljs sms-krönika

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Krönikeformet är lite tomt så jag tänkte posta oredigerade sms som jag skickar ut till min pöbel efter varje lir omgång. Vi spelar torsdagar så krönikan skrivs allt som oftast ur röven strax efter midnatt eller väldigt tidigt på morgonen runt 06.00. Formatet sms-krönika är jävligt soft och det ger pöbel som missat en liromgång en liten hint om vad som hände då de var borta. För en utomstående kommer troligen krönikan inte säga just någonting, men vad gör det.

Vi lirar just nu nått eget hopkok alá Konkel Kanalj. Det är mycket intriger i någon form av lowfantasy miljö. Regelbasen är någon konstig variant av Numenera+Friform+Kånkel. Du dör av en dolk i strupen, du riskerar att dö av en pil i magen och du bör tänka före du agerar.

Torsdagsmys 1

Fikongruppen växer sig mäktigare, vinet flödar och poesins humanitära stämma klingar gott. Konstnärs "yrket" får ta emot mycket skit från lotsmäster och tvivel från tjänstemannayrken men är ändå det som för gruppen samman. Paragrafer och pappersarbete skall få iväg en tavla, list och mygel, kanske till och med brott skall lösa en gnagande fråga? Sjukskrivning, dans och auktoritära glasskulsskinkor kommer bli en bra lösning för att i en förlängning hitta den svarta hägern.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Känner bara att jag måste säga att det här är fantastiskt. Jag fattar ingenting, men det är ändå underbart.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Kånkel Kanaljes sms-krönika är som alla vet omåttligt populär. Den är briljant sägs det till och med på vissa delar av internetz. Eftersom jag ligger ett gäng med veckor efter med krönikan och det är lördag kväll så passar jag på att posta lirkväll två redan ikväll.

I tiden är vi någonstans strax innan de olympiska spelen om jag inte är helt fel ute. All pöbel närvarade inte så spelet kan ha blivit lite lidande, men sms-krönikan är fortfarande stående med tanke på att ALLA måste uppdateras om vad som hänt under kvällen.

Uppror mot muslimska församlingar, fikonlövets hets mot den rena rasen, Hitler var nog clean ändå. Mannen som åt en människa och snuset var en frälsare, urinmän, wow-bens förlamelse och misär. Tandvårdsreformen och dess försäkringar, kampen mot !staten pappa staten och dess krönta knug Putin, TJernobylzonen Alla vill besöka, snus, misogyna genusperspektiv, en halv meter korv och öl. Det var episkt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ikväll är det dags för lirmys igen så för att inte hamna allt för långt efter uppdateras sms-krönikan med liromgång 3 redan nu. Deltagarantalet den här veckan var troligen det dubbla jämfört med veckan innan så nu jävlar händer det grejer.

Placebo placenta medlemmar av fikonträdet (och oliven) genomför sin kupp. Kröjts fejkar nässelutslag, riddare Randall leder expeditionen med auktoritet, Klaaber spärras in i vinkällaren, målarna agerar vakter, lotsmäster visar vägen och notarie Luc talar med rådets tyngd. En sten är smuggelgodset? Skeldan smugglar alltså gamla stenar med profetior på? Eller är det nyproduktion och en del i en konspiration? Har svarta hägern nått med det hela att göra? Didrick Styf tycks ha viss inblandning. Tallgir likaså. Eller är han blott en vindrickande överlord? Vart är Fru Järnek bosatt är en annan fråga att dra i.
Under kvällen skickades ännu ett sms ut till alla deltagare eftersom post-it´s är förlegat. Jag kör mest ur röven hela tiden, men inför den här kvällen hade jag ett sms redo i bakfickan som skickades ut så snart de gjort sitt stenfynd.

1 Järnekens frön växer sig starka och slår rot
2 Sten, eld och vers står falskhet emot
3 Den tysta klingan kräver död och blod
4 En av de tre har betalat för sitt övermod
5 Fyra verser sanningen anföra
6 Flammor av vrede nästa del kan förstöra
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Torsdags-bög-mys 4

Igår rullade kampanjen vidare och vi är uppe i 8 omgångar. Sms-krönikan ligger alltså rätt långt efter men det känns rätt skönt att portionera ut sms i lagom takt. Kampanjen är långt ifrån över och en av mina tänkta händelser har ännu inte ägt rum. Det i sig betyder att kampanjen kommer att överleva den kritiska 10-lirs gränsen! Sjukt bra.

I vanliga fall brukar våra kampanjer dö ut efter en sisådär 10 speltillfällen. Troligen lider min pöbel av ett hamstersyndrom. De samlar på sig en massa quests och drar i en massa trådar samtidigt och tillslut vet de inte vad de skall göra så då blir det en sväng ner på tavernan för att runda av och inte göra någonting istället. Det var lite om livet det. Nu återgår vi till krönikan!

Järnekar och Lövenkrantzar, vem är far till alla barnen? Professor Placenta Placebo dricker varm mjölk bland barnen, Tullmans astma och dåliga hållning lägger grunden i jakten på skumraskens personligheter. Brottning och mutor. Styvmor Havsliljas skrivbord brinner upp, Sir Bögersson kliver ur garderoben och visar sitt rätta stånd och kandiderar samtidigt för lordskap, tatuerade män dyker upp med cirkus orangea byxor, Tandvårdsförsäkringen kommer upp på tal, brända dadlar är på tapeten och åteln har laddats med ny teknik. Räven skall dö! Hägern skall hittas!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Torsdagslir 5

För att inte slacka efter allt för mycket postas nu sms nummer 5 i kampanjen som i folkmun kallas för "Vid fikonträdet och Oliven".

Möte med den omåttligt dryge. Gottfrid får ett avtrubbat slut. Nog för att han kommer rösta på er lord men hans ful frakter via storhamn får lov att fortgå. Information om Penitza Colonia öppnar nya tankebanor. Är Didrick kung Jormas yngel? Är fejk lord av bitterhamn verkligen ett avyngel från Penitza tiden och Lövenkrantz verk? Styvmor Havslilja förföljs och mördas av okänd man som i sin tur körs över med häst och vagn och slutar som en döing med olivkvisten genom kinden. Allt är nära att rasa samman. Fikongruppen korsförhörs och bönor spills. Oliven är under tryck. Allt är nära ett sammanbrott. Lord Matteo löser tillslut ut gruppen som samlas för att se över sin egen koloni.
På torsdag fortsätter kampanjen och då närmar vi oss den kritiska brytpunkten på 10 sammankomster. Det är bara att hålla tummarna för att det håller ihop!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Kampanjen stannade av för ett ögonblick men inte på grund av den allt så kritiska spelomgång 9-10 utan av en överhängande risk för pesten och andra sjukdomar. Trots att jag inmundigande kopiösa mängder vitpepparkorn och en stadig wirre innan sovdags igår kväll vågade ingen pöbel entra min residens för lir, ty när spypesten finns i närheten förkroppsligat i form av små barn är det troligen inte värt risken. Jag kan förstå dem.

Krönikan fortsätter ändå och vi närmar oss nutid. Deltagarantalet var troligen skralt den kväll då allt ägde rum om vi skall tolka in vad som verkligen ägde rum i Kånkels kammare.

Dubbel Tarragona tar makten från Lord Karl H den äldre. Världen barkar åt helvete. Nanoteknik är det nya svarta. Det är sen gammalt. James Brown går på upptjack och frälser världen med sitt förtryck mot kvinnorna. Nya däck till bilar och cyklar kommer att få världen i rullning. Det är en ny era! Bibliotekarier blir allt mer vågade i sin stil och attityd, Zettermensch Corp. Enterprice Ltd skapar nanokroppar som kan bära upp pods av allt man behöver. Beläggning och inklädnad av nano blir standard. Allt rinner av så länge inte Tarragona tar det i sin mage.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Liiiiiir!!!

Igår var det lir. Troligen den kritiska omgång 10. Allt gick vägen och det var episkt. Jag är grymt frestad av att posta gårdagens lir redan nu men det går ju inte. Jag ligger allt för långt efter således fortsätter vi på den inslagna vägen.

Dubbel-sms! Alltså, under liret kom det ett mess när stenen hittades därav kommer det två.

1. För att uppnå makt krävs ännu en änka. 2. Havets vargar skepp sänka, nästa del de dränka. 3. Tvillingarnas själar falla i glömska. 4. Lövet återigen skall grönska.
Mötet med Matteo efter borgen betalningen slutar med att Friedrich von Böömel svärs in i fikongruppen och sedan bär det av på uppdrag. Lord Tallgirs gods är målet men eftersom gruppen inte får lämna staden så måste det ske i lönndom. En gedigen plan utarbetats och det går åt pipan. Harwald ramlar ner i kloaken, Friedrich lyckas inte uppehålla Philip nog så minilord Sir Bögersson upptäcks snarast. Med ljug och en kort tidsfrist ger sig gruppen iväg och hoppas vara åter i gryningen innan kloakgången för alltid är igen murad. Gården är öde och Didrick för in gruppen och upp på övervåningen. Professorn hittar spår av Kolonia Penistatia och missar helt att någon sätter fyr på huset. Rök, eld och helvete brakar lös. Stenen hittas och kopieras på läder men Luc lyckas elda upp det ända av vikt och sig själv. Det är.panik. Allt går slutligen vägen och allt tyder på att någon vill elda upp gruppen. Matteo!!? Varför betala borgen för att elda upp alla? Tallgir? Varför elda upp sitt eget hus? Lövenkrantz? Någon anna lord? Eller är det slumpen? Nog för att minilorden kan kopplas till stölden av stenen i hamnen, mordet på Havslilja och nu ett rymningsförsök i klockorna och sedan en mordbrand på Tallgir vilket drar med hela fikonföljet men varför?!!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Lördagsmys och lite avkoppling ger mig en lucka att posta ännu en del av sms-krönikan. Efter denna så är vi snudd på i fas med verkligheten. En vecka efter fortfarande.

Sot och aska betäcker fikonföljet. Stenen grävs fram och transporteras iväg på en pirra mot en närliggande hamn. Det är brådis att ta sig tillbaka in i staden innan rättegången så en minkpråm får bli färdmedlet. Väl åter i Gabone' visar det sig att självaste Överlord Tallgir skriver av fallet men behåller sin personliga misstankar gentemot fikonen med tanke på att Havsliljas död tagit hårt på honom. Gruppen sammanstrålar på Placentan och tar upp jakten på La Penistatia. Det skall hållas hov till helgen så det finns en lucka att ta sig till Lövenkrantz för att undersöka knullkammarens vara eller icke vara. Hemliga gångar och kanalvägar leder in till ett ceremoni rum. Rätt dumt placerat visserligen men fyndet är illavarslande. Fru Järnek är hänger bestialisk mördad på ett kors format som ett P. Fikongruppen gör sin plikt och lockar dit pliten samtidigt som de i lönndom tar ett stop på en närliggande taverna..
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Förra torsdagens göb-mys-lir

Fikongruppen tar den snabba jägaren tillbaka till Gabone. Med sig har de kapten Jarmo som bär vittnesmål om Fru Järneks död och Lord Hirils inblandning. Strax därefter avseglar ännu ett skepp med liket. Väl framme spenderas ett flertal timmar på att besöka båtmuseumet och samtala med intendent Uno, gräva upp Toruns pappas källare. Valdagen anländer och Sir minilord Bögersson kandiderar ju såklart. Alla våfflor är där och innan omröstningen påbörjas deklarerar konungen att mord begåtts och Lövenkrantz är misstänkt och tillfälligt av med sin makt. Gottfrid får vikariera som överlord tills fallet är löst. Fikongruppen vid trädet utpekas som nyckelvittnen inför alla samlade. Minilorden får ingen post som lord utan Toruns far numera Havslilja får titeln och troligen får lord Bögersson sadla om och ge sig in i kolhandlar branschen. Den är lite som jultidningar men hårdare. Fikongruppen förhörs sedermera av självaste knugen. De får se liket som numera är en ungmö och ingen äldre kvinna vid namn Järnek. Gruppen får ett val, att hängas eller få fyra oskyldiga hängd. Lövenkrantz lär gå fri och nån stackare får ta smällen. Knugsaten mörkar det hela och avrättning skall ske i morgon. Gruppen drar till Kolonia Placenta. Professorn slickar så klart prupp och blir en ja segare. Kreutz vägrar att hänga oskyldiga och får stöd av Torun, Minilord och Didrick. Luc velar och vill ta hjälp av Matteo, Von Böömel försöker avskriva sig delaktighet i Fikongruppen, Harwald kan tänka sig att mörda eller fly landet tills det lugnat ner sig. Vem kommer dingla?
Nu är sms-krönikan i fas inför torsdagens lir som troligen kommer att äga rum under onsdagen (eller kanske söndagen) på grund av påsk och sånt där bjäfs. Förra veckans omgång var episk precis som vanligt. Det var så mycket i rullningen förutom tärningsrullande då förstås. Det hände en jävla massa pryttlar och få med det i ett sms runt halv sju på morgonen var så där lagom roligt. Minns jag inte fel "byggde" min smarta telefon om mitt sms till 11 sms x 8 pers. Fyvale, tur att inte sms kostar 6 spänn per styck som back in the days.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Torsdagslir och sms-krönikan guppar vidare.

Kampanjen tycks gå in i en ny fas. Det så lugna tempot förbyttes igår mot något mer likt hålligång i Skogman*

Fikonföljet lämnar staden och tar sig ner mot Grisbukten. Kröjtz navigerar "skeppet" med säker hand via Valrevet genom nattens mörker och lagom till gryningen hittas det sjunkna skeppet. Didrick och Torun dyker i för att hitta stenen. Det för med sig vissa personskador men slutligen bärgas den tack vare en hjälteinsats av MINILORD Sir Bögersson. Är dags för lycka nu? Nejdå. Panik och misär. Hajar i vattnet och ett piratskepp som ankrar fast sig i arslet på jollen. Försök till flykt men allt är förgäves. Piratkapten Slake bordar skeppet och slår fikonföljet blodigt. Professorns kulor krossas, Lordens axel och knä penetreras med pilar. Didrick vrålar ut hemskheter på knojpar språket och förbannar piraterna och däckas i däck, Kröjtz går loss med reglementsenliga anklagelser och skall ställa piraterna in för rätta men belönas endast med ett blåöga och svåra astma anfall. Fikonföljet slås i bojor och kastas under däck. Är det över nu? Ett försök till att slå sig fri. Bojorna dyrkas upp och när Mbata är på väg ner under däck går Torun lös med 12kg kulan. Det är blod. Luc gråter och ligger som ett våp i famnen på professorn, Didrick spyr, Lordens släpar sig fram i plågor. Mbata slås ihjäl och straffet för det lär inte va av mildo.
Det var episkt (som vanligt). Mot slutet drabbades jag dock av någon form av vel-mode. Jag var sugen på att nacka en karaktär på grund av den makabra styckningen av Mbata för att sätta Fikonföljet på plats, men det var inte riktigt spelarnas förväntningar. De vill så klart inte offra en av de sina och ingen vill väl egentligen gå på plankan självmant förutom Professorn så klart. Det ledde ju till att de alla ville möta döden, men det var ju aldrig min tanke för det skulle ju bli ett rätt trist slut på kampanjen. Lösningen var att bryta och samla tankarna och troligen snacka igenom fortsättningen med pöbeln.

?*https://www.youtube.com/watch?v=9yLW-he5Lek
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Torsdagslir!

Kampanjen är inne på sista versen. Det märks i spelandet och i mitt SL-styrande. För sakens skull räknade jag ihop speltillfällen där vi aktivt följt fikonföljets förehavande och inte surrat bort hela kvällen med tandvårdsreformen och liknande och sanningen är den att vi precis kommer att klara av 10 spelträffar med nästa omgång. Avslutningen kommer alltså att ske till veckan och det är omgång 10. FNUK! Jag trodde verkligen att vi tagit oss över den kritiska gränsen men icke. Troligen kommer en avhandling om smärtgränsen i ett separat inlägg.

Såpp. Sms-krönikan fortsätter:

Epiken blev något trögflytande men visst fick fikongruppen uppleva en resa. Sålda som slavar till Mechmed Pallani, en man som föredrog små män framför annat. Med hjälp av matmannen Omar lyckas gruppen fly. Professor Klaaber hinner dock finna sin plats i palatset och förhalar flykten med minst en månad. Hur som nackas Omar och fikonföljet tar sig tillbaka till Gabone för att få sin hämnd. De allierar sig i lönndom med Tallgir och utarbetar en vattentät plan med visst lekage. Planen innefattar ett tillkännagivande, ett planterat lönnmörd som skall gå i stöpet, en maskerad och den svarta hägern skall agera huvudperson. Allt kommer att klaffa...
 
Top