Kommer något svenskt rollspel att gå om Eon i världsbygge och produktionsutgivning?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Kommer vi får se något svenskt spel bygga en större och lika komplex värld?

Kommer vi få se något spel släppa fler moduler?

Om svaret är ja eller kanske på nån av dessa frågor, vilket spel ligger isåfall närmast till hands? Vilket har stört potential att bli ett liknande mastodontbygge?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Symbaroum kanske? Men shit, ja, Eon är coolt och stort.

(Finns det verkligen så mycket utgivet till Eon 4? Eller räknar du alla utgåvor? I så fall borde väl Mutant och Drakar och Demoner ha rätt mycket mer utgivet?)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Symbaroum kanske? Men shit, ja, Eon är coolt och stort.

(Finns det verkligen så mycket utgivet till Eon 4? Eller räknar du alla utgåvor? I så fall borde väl Mutant och Drakar och Demoner ha rätt mycket mer utgivet?)
Eon 1-3 är helt kompatibelt. Är ganska lite utgivet till 4:an

DoD har nog mer utgivet (men är ändå inte säker på det när jag jämför omfånget i mina spelhyllor) men tror inte Mutant har det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Symbaroum kanske? Men shit, ja, Eon är coolt och stort.

(Finns det verkligen så mycket utgivet till Eon 4? Eller räknar du alla utgåvor? I så fall borde väl Mutant och Drakar och Demoner ha rätt mycket mer utgivet?)
Även Eon 4 har rätt mycket material om man kollar i det som har släppts. Även sådant som stridsboken, magiboken och Sylfens vrede-kampanjen innehåller rätt mycket material om spelvärlden. Det som däremot inte finns till Eon 4 är material med samma breda grepp på spelvärlden som släpptes till tidigare utgåvor -- inga böcker om hela världen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Av erfarenhet från rollspel som t.ex. Symbaroum, Mutant UA, Coriolis och Svavelvinter så är mängden fraktioner/persongalleri med agendor, kulturer, religioner, geografi/specifika platser och därtill all dess historia så omfattande att det kan bli svårt för mig som läsare (och SL) att få ett samlat grepp om det (och då är utmaningen än större att få spelarna att förstå och vilja investera i det). Om Eon är "bäst i klassen" så undrar jag nästan om det är en bra sak?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Av erfarenhet från rollspel som t.ex. Symbaroum, Mutant UA, Coriolis och Svavelvinter så är mängden fraktioner/persongalleri med agendor, kulturer, religioner, geografi/specifika platser och därtill all dess historia så omfattande att det kan bli svårt för mig som läsare (och SL) att få ett samlat grepp om det (och då är utmaningen än större att få spelarna att förstå och vilja investera i det). Om Eon är "bäst i klassen" så undrar jag nästan om det är en bra sak?
Eon har ett helt annat upplägg. Det är dessutom genomtänkt på ett annat plan, även om det finns missar. Eon har byggt en solid grund, som allt bygger vidare på. Inte olikt hur vi jobbat med KH. Skillnaden mellan Eon och KH är dock att vi inte förklarar detaljerna, utan avvikelserna. Eon ger dig hela paketet. MUA, och även Symbaroum som jag har förstått det, är kampanjdrivet på ett helt annat sätt där fraktioner, personer och grupperingar spelar en mycket större roll.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Ja.
Med tillräckligt lång tid kommer det såklart att hända.

Dock kan det dröja 50år innan det händer
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Av erfarenhet från rollspel som t.ex. Symbaroum, Mutant UA, Coriolis och Svavelvinter så är mängden fraktioner/persongalleri med agendor, kulturer, religioner, geografi/specifika platser och därtill all dess historia så omfattande att det kan bli svårt för mig som läsare (och SL) att få ett samlat grepp om det (och då är utmaningen än större att få spelarna att förstå och vilja investera i det). Om Eon är "bäst i klassen" så undrar jag nästan om det är en bra sak?
Det är ju en bra sak för dem som gillar det. Jag skulle aldrig orka eller vilja ta mig an Mundana (eller Kopparhavets hjältar, för den delen), eftersom en detaljerad, logiskt rimlig och levande spelvärld är något jag knappast prioriterar eller till och med aktivt undviker. Men på samma sätt är ju mina spel knappast bra för dem som vill ha en rimlig och genomtänkt spelvärld att spela i.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Osannolikt. De flesta stora spelen på marknaden tröttnar spelskaparna på långt innan dess (looking at you, FL)
Jag tror det som krävs är en spelvärld där folk fortsätter producera saker även efter att de ursprungliga skaparna har lagt av. Om man tittar på Eon idag finns det bara en person (Dan Johansson) som varit med sedan start, alla andra är folk som börjat senare. Jämför med Glorantha och Tekumel, där folk fortsätter producera nytt material trots att de ursprungliga skaparna är döda. Nästan alla tröttnar förr eller senare på sina projekt, och att skapa en extremt matig spelvärld kräver mer eller mindre att man har många olika skapare -- särskilt eftersom ingen kan intressera sig för precis allt i världen.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag har inga ambitioner åt det hållet, eftersom nationalekonomernas "lag om fallande avkastning" förmodligen gäller även här. Det vill säga, varje expansion tillför lite mindre skriv- & spelglädje än sin föregångare. För mig som spelkonstruktör är det roligare att istället bygga nya världar lite då och då.
 
Top