D&D Kommande OGL/SRD-produkter

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I den här tråden tipsar vi om tredjepartsprodukter som bygger på OGL 1.0a och/eller SRD 5.1 / DnD5 - så allt finns på ett ställe.

Efter WotCs OGL-debacel tror jag att vi kommer att få se en ketchup-effekt med massor av nya produkter.
För att fånga upp dessa så man inte missar något tänkte jag att vi kunde tipsa i den här tråden.

Det behöver inte vara nya produkter, det kan vara saker som redan finns, bara de passar in i tråden.
Alla tips mottages tacksamt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kobold Press arbetar på ett alternativ till SRD 5.1, kallad BlackFrag.
Tanken är att den ska innehålla samma saker som SRD:n, men skrivet med andra ord och därför inte under WotCs kontroll.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
OSR-spelet Basic Fantasy Roleplaying är mitt uppe i att byta licens från OGL till CC. De döper om alla skyddade monster och ändrar deras beskrivningar något. Exempelvis heter det nu Flicker Beast istället för Blink Dog.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
OSR-spelet Basic Fantasy Roleplaying är mitt uppe i att byta licens från OGL till CC. De döper om alla skyddade monster och ändrar deras beskrivningar något. Exempelvis heter det nu Flicker Beast istället för Blink Dog.
Jag är 100 % säker att jag sett samma sak om Matt Finch och att han håller på att ändra allt material i Swords & Wizardry så han inte behöver licensen längre.
Men nu är min Google Fu tydligen svag och jag lyckas inte hitta länken.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Shadowdark... som går på Kickstarter nu.
Jag har lite blandade känslor.
Å ena sida skulle det kunna vara den bästa/optimala retroklonen mixad med nya element.
Å andra sidan skulle det kunna vara bara ytterligare en i raden av D&D-varianter, utan att lämna huvudspåret speciellt mycket.
Någon som tycker eller känner något om Shadowdark?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Shadowdark... som går på Kickstarter nu.
Jag har lite blandade känslor.
Å ena sida skulle det kunna vara den bästa/optimala retroklonen mixad med nya element.
[heartbreaker]
Det är b*llsh*t!
Den bästa retroklonen är givetvis den som JAG håller på att skriva (och antagligen aldrig bli färdig med).
[/heartbreaker]
:)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Shadowdark
...
Någon som tycker eller känner något om Shadowdark?
Lite mer seriöst svar:

Kickstarter:

Ges ut av:

Gratis quick start regler:

Jag har inte hört talas om dem tidigare, men The Arcane Library verkar ha gett ut flera mörka/skräck-saker till DnD5, vilket gör att jag tycker om dem.
Det betyder inte att de kommer att bli min nya OSR-favorit.

Precis som Dungeonesque och Five Torches Deep är detta INTE spelet som kommer att kombinera DnD5+OSR,

Det betyder inte att det är ett dåligt spel, bara att kommer att bli ett av de c:a 200 OSR-spel som jag har som pdf i min dator (och antagligen aldrig kommer att spela).

Det finns dock ett par charmiga saker i spelet som jag kan tänka mig att sno.
T.ex.:
1. Det finns ingen darkvision, d.v.s. alver och dvärgar ser lika dåligt i mörker som människor.
2. En fackla brinner 1 timme IRL, d.v.s. en timmes speltid vid spelbordet, inte en timme i spelvärlden - vilket gör att man minimerar skitsnack vid bordet.
:)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
Man kan i alla fall konstatera att Kickstartern för Shadowdark ser ut att bli en stor framgång. Just nu är den insamlade summan 9,207,826 SEK med 16 dagar kvar. Som i de flesta liknande kampanjer har tempot mattats efter de första dagarna, men här inte alltför påtagligt. De borde få in åtminstone fem miljoner till. Kanske dubbelt så mycket med tanke på att det tickar in en hel del pengar även nu i mitten av kampanjen. Kul att det är ett så pass litet förlag och en så ung spelskapare som får en framgång av den här magnituden!

Jag noterar också att hon inte (åtminstone inte än så länge) har gått i den vanliga fällan och lagt till alltför tidskrävande stretchgoals som sedan kan försena projektet.
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Jag blev jätte-pepp först, inte minst då jag såg att bokens format kommer att bli väldigt behändigt (8,5" x 5,5"), men när jag såg att priset är 35 dollar, frakten går på 21 dollar samt att de inte kommer att betala in VAT (vilket innebär att risken för att det stoppas i tullen är stor, med därpå följande kostnader) så blir det för dyrt för en bok på 80 sidor. Tyvärr.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
Jag blev jätte-pepp först, inte minst då jag såg att bokens format kommer att bli väldigt behändigt (8,5" x 5,5"), men när jag såg att priset är 35 dollar, frakten går på 21 dollar samt att de inte kommer att betala in VAT (vilket innebär att risken för att det stoppas i tullen är stor, med därpå följande kostnader) så blir det för dyrt för en bok på 80 sidor. Tyvärr.
Ja, det är en rejäl slant för en tunn bok. Jag lär köpa den från butik i Sverige. Eller nöja mig med PDF.
 
Top