Klockpunk-tips

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Hej på er!
Förra gången jag skrev här blev jag otroligt glatt överraskad av hur mycket fantastiska och hjälpsamma tips jag fick. Tack för det! Så nu testar jag igen :D

Vi ville köra klockpunk och hittade inget spel som passade oss; det var liksom mycket klock men lite punk. Så jag gjorde ett Lasers and Feelings-hack som jag precis laddade upp på Itch om någon är intresserad:

Nu skulle jag vilja göra en karta över en Florensdoftande, urverksbaserad renässans-stad med personer/platser/företeelser utplacerade. Lite som en samling äventyrskrokar i kartform. Vill ni hjälpa mig att komma på intressanta saker? Tänker att det gärna får finnas upplägg för intriger och heists/uppdrag till rollpersonerna.

Typ:
  • Mäster-urmakaren och det stora klocktornet förstås
  • Mekamagikern som suddar ut gränsen mellan kugghjul och kött
  • Humanisterna (som står i opposition mot den mekokratiska eliten)
  • En bank med en massa mekaniska larm/fällor och klurigheter
  • Soptippen
  • Rälsvagnen som måste vridas upp vid varje hållplats
  • Den uråldriga borgmästaren med sitt ärgade, kugghjuls-tickande hjärta
  • Enheten för tillvaratagna automater
  • Uppfinnaren Aurelias undervattenskupol
  • Fabriker och verkstäder (utan rök och ånga)
  • ...
Nån som har lite roliga tips? Eller som kan peka mig i rätt riktning för inspo? Allt uppskattas! 🙏
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Mekaniserat kloaksystem med massa luckor, rör, dammar, fall osv som hela tiden kopplar om sig.

Meddelandesystem, höga torn med armar, luckor och klaffar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
-En klockverksbiskop där kugghjulen i hans kropp är gjorda av benen från helgon.

-Klockor som bärs av de fattiga där de kan spendera timmar eller dagar av sina liv som valuta för att betala för mat.

-Båtar i kanalerna med klockverksmotorer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Ett helt kvarter av staden har blivit erövrat av fevärlden. Omöjlig vegetation är överallt och varelser från bortom rör sig genom grönskan. Stadens styre har hanterat det genom att bygga ett staket runt eländet och låter det vara, då och då bränner och saltar man vegetationen närmst staketet.

En lokal klockmästare har byggt tre meter höga mekaniska stridsrustningar drivna av klockverk utrustade med snurrande sågblad och kanoner menade att ta sig in i det överväxta kvarteret och rädda människorna fångade där, inkluderande klockmästarens familj!

Men staden vill inte att han ska reta upp feerna och riskera att de förlorar mer av staden. Så han har blivit gripen! Men de har inte omhändertagit hans maskiner… Och han har en ung assistent som ju inte kan hållas ansvarig om brottslingar skulle ”stjäla” rustningarna och ge sig in i kvarteret för att rädda klockmästarens familj?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Många av de rikas trädgård har små ”Levande” trädgårdstomtar som drivs av klockverk. Vissa av dem är bara prydnader men vissa av dem gör enklare trädgårdsarbete. Vissa av tomtarna är delar av husens säkerhetssystem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
En maskin som en blandning av råttfällor och kugghjul sliter lemmarna och huvudet av robotar som trotsat sina mästare i brutala offentliga avrättningar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Ett jättestort pariserhjul högst uppe på ett högt torn.
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Wow, @God45, vilken skur av balla idéer! Helt underbart :D

Och kul att du gillade LaF-hacket. Det är den första rollspels-grej jag vågat mig på att lägga upp till allmän beskådan ☺
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Meddelandesystem, höga torn med armar, luckor och klaffar.
Fan vad bra! Ja, kanske har de utvecklat ett semaforliknande system i staden, som med hjälp av mekanik och optik skickar meddelanden med ljus. Och som kan hackas. Och i informationsflödet kanske det lever entiteter, döda själar som ställer till det för de stackars maskinoperatörerna som ska tolka signalerna, och som även kan ge en massa information till rollpersonerna. Nu rör jag mig kanske mer mot Discworld-territorium, dock :D
 
Top