Nekromanti Klimat

G

Guest

Guest
Jag frågande om klimatet i Geminis värld i det gamla forumet men hann inte få så många svar. Jag frågar altså igen. Vilket klimat är det och hur har det på verkats av Järnpostens öppnande och solförmörkelsen? Äventyret "För kallt, för långt, för sent" tyder på nordiskt klimat är det så? Kan någon vara snäll att upprepa de olika namnen på världen. Hittar inte dem.

/Korp
 

Magnus - Cell

Veteran
Joined
20 May 2000
Messages
15
Location
stockholm
Som jag tror att vi nämnt i tidigare arkiv på det nu hädangågna äldre forumet så råder det ett i det närmaste nordiskt klimat i de nordligaste delarna. Provinserna Cergovia, Mordinan och Merodak har det i särklass kallaste klimatet, inte bara på grund av ett nordligt läge utan även på grund av en högre höjd över havet. I de sydligaste delarna är klimatet betydligt varmare, mycket tack vare de värmande strömmarna och vindarna från haven söderut. Där råder det aldrig en sådan kyla att det blir snöfyllda vintrar mer än under korta perioder.

Solförmörkelsen täcker inte på långa vägar hela världen; de områden som känner av den mest är givetvis de nordligaste provinserna som ligger närmare Järnporten. Precis över Järnporten är förmörkelsen total medans den blir allt mer partiell ju längre söderut man kommer. Längst i söder märker man den knappt alls om man inte studerar solskivan noga genom sotat glas (jämför solförmörkelsen som inträffade förra sommaren här i Europa).

"Kan någon vara snäll att upprepa de olika namnen på världen. Hittar inte dem."

Va?

/Magnus
 
G

Guest

Guest
Ursäkta om klimatfrågan har varit uppe förut. Angående namnen så har jag för mig att jag läste någonstans att alverna kallar världen Gåvan, Dvärgarna kallar den .... osv. Men jag kanske minns fel.

/Korp
 
Top