Nekromanti King for a Day

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
I en annan tråd frågade Henke om King for a day, och istället för att ta upp plats där tänkte jag att det var bättre att göra en ny.

King for a day är en kampanj/äventyr/setting: ett större område där man kan äventyra runt, med en mängd slp och platser som är mer eller mindre löst kopplade till ett centralt mysterium. Jag köpte det på rekommendation från någon på forumet, kanske henke.

Bokens usp är dess format, eller snarare idén om dess format: en stort sammanhängande äventyr där det finns lager av "sanning" att upptäcka, med ett stort, omvälvande mysterium i botten för den som vill och ganska vaniljig hjälte-fantasy ovanpå för den som inte vill. Som en kampanj med en nega-dungeon i mitten som hotar att dra in dig som ett svart hål om du kommer för nära. Den genomsnittliga beskrivningen av boken kommer berätta hur djupt och ödesmättat mysteriet är, hur viktigt det är att det inte berättas utan upplevs, och olika metaforer för hur det hela är uppbyggt. (Precis som jag gjorde ovan).

Problemet är såklart att det resulterar i ett äventyr som omöjligt kan mäta sig med idén om hur det borde vara. Jag blev själv underväldigad av mysteriet, och ägnade flera dagar åt att leta efter ett djupare djup än vad jag hittat. Det är inte dåligt, bara generiskt i förhållande till idén om vad det skulle kunna vara.

Det egentliga mysteriet för mig är det mer mundana: hur fan spelar man det här?
1. Det finns typ 100 slp som är beskrivna på en sida löptext var, och där 95% av innehållet kan sammanfattas med "namn namnsson, yrke, plats, är precis som du hade tänkt dig". Så det går inte att bara peka på en plats på kartan, åka dit, träffa nån spännande person och sen rullar det på.

2. Sen finns det typ 100 äventyrstrådar, som spänner från äventyrsfrön och korta uppdrag (x är borta! Hämta y!...) till front-liknande hot och regelrätta QuickTime events (a händer, om tre dagar händer b). Trådarna är kodade efter hur viktiga de är för mysteriet, villkorade efter när de ska påbörjas, och ibland knutna till specifika slp. Så tråd T13 påbörjas direkt efter T26 om spelarna också gjort T7, och innebär att person P70 kontaktar dem.

3. Det finns också ett antal platser beskrivna, där viktiga händelser utspelar sig. Typ platsen där du hittar Y, från äventyrstråd T7. Ofta saknas kartor, och eller viktig information.

4. Slutligen finns en handfull oinspirerade handouts, som föreställer typ en orch-symbol.

I slutändan känns det som om någon tagit kartan från en konspirationsteori och läst den genom ett feat-tree från ett FF eller Modiphius-spel. Det är, i min bok, ett monumentalt misslyckande. Men som sådant mer intressant än mycket annat på marknaden.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag tror eventuellt det var jag som tipsade om detta för jag minns då innehållet som inspirerande (om än mastigt att ta sig igenom). Håller med om att persongalleriet är onödigt detaljerat, och att det borde finnas mer hjälpmedel kring hur man iscensätter hela scenariot (för med en hög ambition om att spela helheten är det nog risk för att man går under i preppen) men gjorde mig ändå peppad på att spelleda det och egentligen hellre som en viktoriansk skräckhistoria eller gotiskt 1400-tals mysterium än som fantasy. Nåväl. Synd att du inte gillade den.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Jag tror att mitt omdöme påverkas av att jag spelleder en kampanj som också kan beskrivas som ett centralt mysterium gömt under en ganska vaniljig hjälte-fantasy. Så jag hade hoppats på content som var direkt spelbart, eller ett superstart format som jag kunde apa efter.

Men jag är jätteglad att du rekommenderade den, för jag hade aldrig hört talas om den innan och den är jättespännande som idé.
 
Top